Avmaskning

Aldrig numera :) Dom är rena på tester och bor bara inne med varandra, så det är svårt för dom att samla på sig parasiter.
På den tiden jag hade utekatt som åt möss avmaskade jag när jag såg maskar i kattlådan (brukade vara bandmask)

När/om det behövs (inte alls hittills) - gör träckprov (Kolla masken) om jag misstänker något. Min katt är ensamt husdjur i hushållet.

Tack för svaren! Läste på katt.nu att innekatter ska avmaskas 2 gånger/år och utekatter 4 gånger (!) per år och tyckte det lät väldigt mycket.

Vid behov, dvs när det syns att det är dags för avmaskning. Och bara då.

Har utekatt kan tilläggas.

Tack för svaren! Läste på katt.nu att innekatter ska avmaskas 2 gånger/år och utekatter 4 gånger (!) per år och tyckte det lät väldigt mycket.
Det låter väldigt onödigt. Om innekatten inte visar några symptom eller är ren på masktest (finns kolla masken för katt också :) ) så ser jag ingen anledning att avmaska.
Utekatter däremot har ju en tendens att göda upp bandmaskar i magen till följd av att dom äter möss, då ska man givetvis avmaska dom :) Men inte "bara för att", avmaskningsmedel ska ju bara användas när det finns maskar att ta död på.

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
681
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Katthälsa Min katt utreds just nu för felin hyperestesi. Eller ja, vi närmar oss diagnosen genom att först utesluta annat. Två veterinärer varav...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama