avmaskning

CurlySue

Trådstartare
fick föl den 23 Aug, ringde veterinär och frågade när och vilket avmaskningsmedel stoet skulle ha. han sa då att man inte avmaskar stoet längre efter fölning att man avmaskar fölet sedan när den blivit lite äldre.
jag har hört att man ska avmaska stoet innom ett dygn efter fölning eller har jag bara fått för mej det?

Sv: avmaskning

Förr fick man det rådet - avmaska stoet inom 24h mot fölmask. Numera får man inte det rådet pga att fölmasken inte är vanlig/ställer inte till problem.

Fölavmaskning mot spolmask vid 8 + 16 v samt i jan/feb sedan vid behov efter träckprov.
Stoet avmaskas vid behov efter träckprov.
Det är i alla fall råden jag fått.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 420
Senast: caballus
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka