Avmaskning-grushage 1v?

silverblom

Trådstartare
Behöver hästarna gå på grushage 1v efter avmaskning?
Förstör det vinterhagen som de gått och bajsat i hela vintern om man släpper ut dem där nu efter vi avmaskat dem?
Det är väl innan man släpper i ny hage man ska avmaska?

Vi har olika åsikter ang detta i stallet...

Låt dom gå kvar i vinter hagen 2-3 dagar efter avmaskning, sedan ny hage. Vinterhagen är ju redan infekterad, förutsatt att dom har mask, har dom inte det ska man ju inte avmaska.

Man kan ju också låta dom gå i en grushage efter avmaskningen om man vill, men då ska dom inte tillbaka till vinterhagen för då riskerar dom att bli smittade igen och avmaskningen är ogjord. Tänk att avmaskningen är till för att hålla betena rena lika mycket som hästarna.

Behöver hästarna gå på grushage 1v efter avmaskning?
Förstör det vinterhagen som de gått och bajsat i hela vintern om man släpper ut dem där nu efter vi avmaskat dem?
Det är väl innan man släpper i ny hage man ska avmaska?

Vi har olika åsikter ang detta i stallet...
Det är för att hästarna inte ska återsmittas direkt efter avmaskning ELLER för att grushagen är lättare att mocka, och det man mockar bort efter avmaskning (ca 3 dagar) ska då mockas i säckar som lämnas till återbruket, inte på gödselstacken för att skydda andra kryp som kan påverkas av avmaskningsmedlet. Vinterhagen blir inte sämre för att hästarna går kvar där några dagar, det som kommer ut är dött, det är den smitta som kom ut innan ni avmaskade som är "problemet".

Det är för att hästarna inte ska återsmittas direkt efter avmaskning
Det här argumentet läser jag ibland och då brukar jag fundera lite på logiken i det. Nu när du skrev det så känner jag att jag äntligen har någon att fråga som faktiskt kan ha förmågan att svara.
Det här med återinfektion hur stort problem är det egentligen? Det är ju bara en liten del av maskarna vi kommer åt då vi avmaskar och om jag förstått det hela rätt rör det sig om äldre maskar. De maskar de får i sig under de där 3 dagarna blir väl inte mer återinfekterande än de maskar de åt ytterligare 3 dagar tidigare som enligt det där med ålder inte bör påverkas av maskmedlet. Jag kanske missupfattat totalt.
Sen undrar jag över det där med 3 dagar. Jag råkade hitta lite intressant rumpan på min ena häst 16 timmar efter avmaskningen. Vid kontroll av gödselhögar så hade den andra skitit ut massor av mask då. Efter det hittade jag inte en enda mask i gödseln trots att jag letade.
Sorry för ot

Det här argumentet läser jag ibland och då brukar jag fundera lite på logiken i det. Nu när du skrev det så känner jag att jag äntligen har någon att fråga som faktiskt kan ha förmågan att svara.
Det här med återinfektion hur stort problem är det egentligen? Det är ju bara en liten del av maskarna vi kommer åt då vi avmaskar och om jag förstått det hela rätt rör det sig om äldre maskar. De maskar de får i sig under de där 3 dagarna blir väl inte mer återinfekterande än de maskar de åt ytterligare 3 dagar tidigare som enligt det där med ålder inte bör påverkas av maskmedlet. Jag kanske missupfattat totalt.
Sen undrar jag över det där med 3 dagar. Jag råkade hitta lite intressant rumpan på min ena häst 16 timmar efter avmaskningen. Vid kontroll av gödselhögar så hade den andra skitit ut massor av mask då. Efter det hittade jag inte en enda mask i gödseln trots att jag letade.
Sorry för ot
Jättebra frågor! Återsmittan hänger mest på hurudana hagar man har och när på säsongen avmaskningen sker. Går hästarna på gräs redan på våren och det har hunnit bli lite varmare är det extremt mycket aktiv smitta i hagen i slutet av april och maj. Gräset har kanske inte hunnit växa upp så mycket = mer smitta per grässtrå. Går hästarna i lerhagar eller grushagar är smittan minimal eftersom blodmask och bandmask kräver gräs (eller ogräs) för att smitta.

Det är sällan man ser maskar öht i bajset efter avmaskning då de hinner dö och lösa upp sig innan de kommer ut, dessutom är de ju väldigt små. Det kan komma ut levande maskar och därmed också ägg i upp till 5 dagar efter avmaskning. Gör man en koll för att se om avmaskningsmedlet fungerat väntar man minst 7 dagar (max 10) för att man inte ska få falska positiva av maskar som inte hunnit dö än.

Jättebra frågor! Återsmittan hänger mest på hurudana hagar man har och när på säsongen avmaskningen sker. Går hästarna på gräs redan på våren och det har hunnit bli lite varmare är det extremt mycket aktiv smitta i hagen i slutet av april och maj. Gräset har kanske inte hunnit växa upp så mycket = mer smitta per grässtrå. Går hästarna i lerhagar eller grushagar är smittan minimal eftersom blodmask och bandmask kräver gräs (eller ogräs) för att smitta.
Tack
Hmm inser att mina hästars hage är rena bomben, 1 ha vinterhage som börjar grönska riktigt fint nu. Jag undrar varför de inte har mer mask än det faktiskt har.

och det man mockar bort efter avmaskning (ca 3 dagar) ska då mockas i säckar som lämnas till återbruket, inte på gödselstacken för att skydda andra kryp som kan påverkas av avmaskningsmedlet. .

Vad är återbruket? Jag har aldrig tänkt på det alls och fick mig en rejäl chock när jag kom på vad det innebär att lägga maskmedel på gödselhögen, tur man inte avmaskat på 8 år.

Vad är återbruket? Jag har aldrig tänkt på det alls och fick mig en rejäl chock när jag kom på vad det innebär att lägga maskmedel på gödselhögen, tur man inte avmaskat på 8 år.

Jag med?! Say What?

Jag har aldrig hört talas om detta alls. Inte heller avmaskat på många år men det kan ju hända igen. Det vet man ju aldrig liksom.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: Willys
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama