Sv: avmaskning - era årsrutiner
I första stallet jag stod så var det stallägaren som skötte inköpet av maskmedel samt bestämde NÄR det skulle ske. Det var lite si och så med rutinerna, men ingen visste eller orkade bättre. Stallägaren körde väl Ivomec i flera år, och sista maskningen skulle hon promt göra i december för så hade det ju alltid varit
. Desutom skulle alla hästägare ge själva villket resulterade i att hästarna fick medel på olika dagar under ca 1 veckas tid när ägarna behagade vara där...Och sen var det inte bättre än att hon alltid hägnade in vinterhagarna med sommarhagarna när betet började tryta...dessa vinterhagar var en stor parasithärd
Sen flyttade jag och där stod bara jag och stallägaren, så då fick jag ta hand om allt. Vid den tiden kände jag inte till träckprov, så jag gick efter intervallerna och bytte substans varje år. Jag var väl inte helt 100 insatt i ämnet, så jag körde alltid bandmasken strax före betessläppet och den sista runt augusti/september...sedan ingenting mera. MEN, under den tiden blev hästen stabilare i sin mage. Nu vet jag inte om det berodde på avmaskningarna skärptes till, men det låg nära till hands. Dessutom slutade denna häst med kolikanfall när jag flyttade...I förra stallet togs aldrig någon bandmaskavmaskning.
När jag flyttade till GBG, så tvingade jag hela stallet ta träckprov ( stallägare + en annan). Det blev gnäll å gnissel och en massa om och men....Men i slutändan visade det sig att den som gnällde mest och hävdade att hon minsan avmaskat hur bra som helst att hennes häst hade 1700 EPG. *där fick hon så hon teg*. Min häst visade spår av bandmask, så efter rådlagning med SVA samt vår käre Madick, så bestämde JAG att: så här är det och så här gör vi punkt slut...och alla gjorde som jag sa. Men jag stod där bara 1 år, och sen flyttade jag....Men det konstiga i det hela är att: Parasitologen på SVA rekomenderade Equiemax som första medel. Dels pga bandmask och dels pg ena hästens höga EPG, därefter Cydectin. Det lät klokt och bra. MEN när stallägaren ringde sin klinik för recept så ifrågasatte veterinären där valet av medel och sa att det var onödigt...
MEN slutsumman...det är ju främst för vuxna hästar blodmasken man maskar mot, men hästen kan ju även ha bandmask, men det får man ju kolla upp.