Avmaskning dräktigt sto...?

Z

zuzzen

Vilka avmaskningsmedel kan man använda? Vet att man även ska avmaska fölet tidigt..vilka medel och när?
I vårt stall får man inte avmaska..parasitfria beten..men jag vill gärna göra det nu för fölets skull. De skickar in prover varje år och hittills har det visat på mkt låg/ingen förekomst av parasiter (finns ju alltid lite)..så min häst är inte avmaskad på ett år. Mkt fin i hull etc, så jag misstänker inga parasiter. Men..ändå. Är inte helt övertygad.
Dock vet jag att man kan "aktivera" vissa maskar om man avmaskar, speciellt om det var länge sedan man gjorde det, så jag är lite rädd. Hur skulle ni göra? Mitt första föl dessutom...nervös för allt.

Sv: Avmaskning dräktigt sto...?

Du behöver inte avmaska bara för att hon är dräktig heller! Bra marker är det bästa. Klurigast gör du om du tar träckprov själv när fölet är 8v (på både sto och föl) så ser du om det behövs nån avmaskning.

Om man hade tänkt släppa på bete när fölet är 4-6 veckor då? Är det någon vits att ta träckprov på fölet innan 8 veckor?

Nu hoppas jag att betet ska sammanfalla med att fölingen är ungefär 8 veckor, men det är ju svårt att planera.... ;)

Det tar ju i alla fall 8v för maskarna fölet blir smittat av att komma ut så de går att nå med avmaskningsmedel, så att avmaska innan är det ingen större mening med. Undantaget fölmasken, men den märks runt 9e dygnet.

Det innebär att om jag vill släppa på bete när fölet är 6 veckor, så får jag skicka ett träckprov på stoet först, och sen ta fölingen ett par veckor senare?

Så skulle jag göra. Har stoet bara lite eller kanske inget alls så behöver hon ju inte avmaskas förrän fölet avmaskas.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 871
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar