Avmaskning av utekatter

A

AnnikaH

I januari i år avmaskade jag alla mina 4 katter med Axilur. Alla katterna är både ute och inne så de tar säkert en hel del möss och fåglar.
Tänkte avmaska dem nu igen, men vilket preparat ska jag ta? Ska jag ta Axilur igen eller är det bättre att byta preparat t.ex. ta Drontal istället?

Om jag inte upptäckt mask på någon av katterna bör jag avmaska dem ändå (tänker på det här med resistens)? Jag har själv häst och där pratas det just nu väldigt mycket om hur viktigt det är att inte avmaska i onödan. Gäller samma för katter? Ingen av katterna "ser ut" att ha mask, de är alla fina i pälsen och i gott hull.

Sv: Avmaskning av utekatter

Utekatter har ju mer eller mindre mask hela tiden. De bygger även upp en naturlig immunitet mot vissa typer av mask så nej, du behöver inte avmaska hela tiden. Avmaska när katterna verkar vara besvärade av masken (kräks, är lösa i magen, har gasig mage, får matt päls etc.). Vuxna, friska katter tar som regel ingen skada av att ha lite mask och det går inte att hålla utekatter maskfria.

Tack för svaret!

Vad ska jag tänka på när jag väljer preparat för avmaskning nästa gång då? Ska jag ta samma som senast dvs Axilur eller ska jag ta ngt annat, t.ex Drontal eller Droncit. De senare två tar väl bara bandmask? Är bandmask det vanligaste utekatter får?

Drontal tar både spolmask och bandmask och det är himla lätt att ge. Det är ju en engångskur.

Om du ser vad det är för mask katten har kan du använda ett mer specifikt avmaskningsmedel, ser du inte masken är det Drontal eller Axilut som gäller. På SVA finns information om de olika maskarna så att du kan identifiera dem om du får syn på dem. ;)

Avmaska när du märker att de har mask.
Avmaskar man för ofta så kan de bli resistenta mot medlet. Är även bra att man byter medel så att man inte använder samma hela tiden.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
1 984
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama