Avmaskning av sto o föl.

CosmicQueen

Trådstartare
Jag avmaskade mitt sto i samband med fölningen, med Ivomec.
Som jag har förstått det ska man avmaska fölet då det är 8 veckor, stämmer det? Ska man avmaska stoet osså då?
Det blir isf i början av augusti för min del, då dom kommer hem från betet...

Dom åker på bete nu om 1½ vecka då lillen är 1 månad. Ska jag ej avmaska någon av dom då?

Tacksam för svar....

Helst ska man ju avmaska innan man släper på bete, men stoet är så pass nyavmaskad så har du ju fortfarande effekt av Ivomecen (effekt i 8 veckor). Alltså borde det räcka med en avmaskning 8 veckor efter den första och då både stoet och fölet samt de andra hästarna som ska gå i samma hage.

/Ylva

Avmaskningen är för att minska smittan på betet. Ditt sto kommer inte sprida några ägg förrän 8v efter du avmaskade, alltså behövs ingen avmaskning nu. Vänta du tills fölet är 8v.

Jag avmaskade mitt sto när hon fölade, med Ivomec, och 8 v senare avmaskade jag både sto och föl. Då med dubbel dos Pyrantel. Har sen fortsatt med 4v intervall (Pyrantel), för båda två naturligtvis.

Andra avmaskningen (för båda) med Pyrantel var faktiskt igår! Fölis tyckte inte det smakade gott den här gången heller. :D

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka