avmaskning av innekattar samt frekvens på vaccinering

mackan

Trådstartare
Har sökt och hittat en del om detta redan, men skulle vara tacksam för förtydligande, för att försäkra mig om att jag fattat rätt`.

när det gäller avmaskning av inne katter, som redan är "grund" avmaskade (dvs kollade som hitte katter, och då behandlade och sedan testade för att förvissa sig om att masken är borta). ska man avmaska årligen trots att de är inne, och inte visar symptom, eller hur gör folk`? en väninna sägar att man ska göra det årligen oavsett, för man kan dra in mask via skor osv.

finns det andra symtom på att katten har mask än att man SER masken? (tex. ökad aptit, avmagring, eller???) samma väninna säger att de kräks mycket om de har mask? Har två glada, fina, friska katter som inte verkar ett dugg maskiga. men det är klart att de kräks nån gång då och då (främst den långhåriga, men det är väl pälsbollar?)

vaccin: har per vets order alltid vaccinerat årligen mot katt pest. Men såg när jag sökte här att nån sa att det räcker med vartannat år?

tacksam för råd och hjälp! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: avmaskning av innekattar samt frekvens på vaccinering

Man ska inte avmaska innekatter som inte visar symptom på mask. Överanvändning av maskmedel ökar resistansen hos parasiterna, och det är svårt att få effekt när man verkligen behöver bli av med masken.

Vaccination vartannat år räcker, men många vetrinärer rekommenderar fortfarande varje år, eftersom det inte finns några tydliga regler. För utställning räcker det med vartannat år, och det är ju inte så att vi i utställningvärlden slarvar med vaccinationsskydd eftersom det oftast är avelskatter som ställs ut...
På min klinik vaccineras sällskapskatter vartannat år, oavsett om de går ute eller inne, avelskatter oftare eftersom de lever med ett onaturligt smittryck. (Man flyttar katterna långa vägar för parning, de har inte utekattens chans att bygga upp ett eget immunsförsvar mot den smitta som finns på hemorten, och en dräktig hona som blir sjuk kan ju innebära katastrof för kullen)
 
Sv: avmaskning av innekattar samt frekvens på vaccinering

Tack så hemskt mycket för svar! Blir lättad, för jag har inte avmaskat varje år eftersom de aldrig visat tecken på mask, så när min väninna sa att man ändå skulle det blev jag orolig att jag missat nåt jätteviktigt...

väldigt intressant ang. vaccinationer - jag måste ta upp det med min vet. Har vanliga blandras bonn katter som som sagt dessutom är inne katter, så de är inte direkt utsatta, fast jag vistas mycket i stall, och då sa vet att man kunde dra in smitta via skor osv.

tack återigen för svar! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag köpte en 4 årig ragdollhane för 2 veckor sen. Han är lite mager och i helgen kräktes han och sen blev han jätte dålig i...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: Jolanta
·
J
Hästvård nu närmar det sig att skaffa den första egna hästen, men guuuud vad mycket det är att tänka på ! känner att jag hade rätt mkt koll på...
Svar
1
· Visningar
616
F
Övr. Katt Behöver hjälp av Er kattkunniga. Jag har nyligen köpt en raskatt från en uppfödare (katten är fyra år). Katten är innekatt hos mig...
Svar
9
· Visningar
5 382
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp