avmaska redan?

vinkelina

Trådstartare
fick i fredas ett meddeland från stallet. nu har vi avmaskat alla hästar, vänligen betala in summa x på kontot.

ok, bra att de från stallets sida sköter om så att alla hästar får maskmedel på samma gång, man behöver inte bekymmra sig i det, att hitta rätt medel osv (och nej, alla avmaskas, inga prover tas)

men personligen tycker jag att det är för tidigt på året, brukar själv avmaska april och september-oktober ca.

men har jag fel nu då. iom att det redan är fixat, så kan man ju inte göra så mycket åt saken

Sv: avmaska redan?

Helt fel. De enda man ev. avmaskar såhär års är föl/åringar och då mot spolmask.

I första hand avmaskar man för att hålla markerna rena. Har ni snö så dör de ev. ägg som landar på snön, alltså ingen mening att avmaska. Dessutom kan en avmaskning nu orsaka att maskarna vaknar till och hästen kan bli riktigt sjuk.

Träckprov på våren (finns det inte i Finland går det bra att beställa härifrån Sverige, t.ex. Vidilab) innan någon häst avmaskas. Utifrån svaret på det avmaskas DE SOM BEHÖVER det. De allra flesta vuxna hästar behöver faktiskt inte avmaskas.

Tyvärr låter det som om hästarna avmaskas utan att de kollas. Helt idiotiskt.
Nu på vintern är det främst unghästar (föl/åringar) som behöver maskas mot spolmasken. Vuxna hästar avmaskas normalt inte mitt i vintern.
Ni slänger ut pengar på onödig avmaskning. Utsätter hästarna för onödiga medel o riskerar att maskarna blir resistenta för de medel ni använder.
Hade jag varit du så hade jag inte tolererat detta. Min egen häst har nollat på proverna de senaste 7 åren. Han avmaskas endast på hösten mot styngflugan. Varför utsätta hästarna för avmaskning när det inte behövs?
// Linda

är väl nog därför jag är lite förvånad, har aldrig avmaskat så tidigt. har dock inte avmaskat så många gånger. men då ingen annan o stallet reagerade, så börjar man ju fundera, har jag haft fel? och ingen chans att säga att nä, jag vill inte avmaska nu. men gjort e gjort går ju int att ändra på.

Det är väl inte så bra, snarare att kasta pengarna i sjön. Som ovanstående skribenter säger så bör man avmaska efter behov, dvs efter att ha kontrollerat hästens parasitstatus. I ett större stall kan man ta "grupp-prov".

Även om man följer det traditionella avmaskningsschemat är det vid fel tidpunkt.

Står det specifierat i stallkontraktet om och när hästarna ska avmaskas? Det låter lite som att det kom som en överaskning och då skulle jag nog ha surnat till lite och inte velat betala...

står inget i kontraktet om avmaskning. på förra stället beställde stallägaren avmaskningsmedel åt alla, man tog sin tub och skulle använda den inom en vecka, eller liknande. och fast man då inte viste om NÄR exakt de var dax, så vet man ju i alla fall att det kommer på våren.

dessutom tyckte jag att det var ovanligt dyrt, kostade 23€ har aldrig betalat mer en 10-12€

man skulle kanske förstå om nån häst faktiskt skulle ha fått mask, och att de då tar alla på en gång, men då skulle de väl ha meddelat?

lite sur e jag i alla fall

Hade ut veterinär i dag, i annat ärende, och hon rek avmaskning i maj månad, både på åringen och de andra. Vi diskuterade avmaskning så här års och hon tyckte att det var bortkastat, såvida det inte fanns uppenbara skäl för att avmaska förstås.

Hade ut veterinär i dag, i annat ärende, och hon rek avmaskning i maj månad, både på åringen och de andra. Vi diskuterade avmaskning så här års och hon tyckte att det var bortkastat, såvida det inte fanns uppenbara skäl för att avmaska förstås.

Men behöver de verkligen avmaskas alls? Och om ni nu har så mycket att ni måste avmska, varför ska hästarna få smitta ner markerna från mars fram tills avmaskningen i maj?

Åringen är alltså 1 år nu, då kan den behöva hjälp att bli av med spolmasken och det är absolut inte bortkastat att avmaska då. Däremot kan man förlora sin unghäst (föl/åring) om man inte gör det. Varför tyckte inte veterinären att det behövdes?

Det är inga påhopp, jag är ärligt nyfiken varför en del veterinärer rekommenderar som de gör och hur de förklarar anledningen till sina kunder så de förstår varför de ska eller inte ska göra på ett visst sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
Anläggning En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat