Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick IVOMEC till mina pållar i samband med träckprov då det konstaterades blodmask. Iom att jag även sett styngflugeägg rekommenderade veterinären IVOMEC som även tog larverna till styngflugan. Så förutom att skrapa ägg kan du efter träckprov (om det är positivt för något annat) ta ett medel som även tar styngflugan kanske?Jag hittade en larv i träcken idag som jag googlade fram var en styngflugelarv. Jag vet att SVA inte rekommenderar någon regelbunden avmaskning mot styngflugan, men vad bör jag göra nu? Bör jag göra något särskilt alls?
Jag fick IVOMEC till mina pållar i samband med träckprov då det konstaterades blodmask. Iom att jag även sett styngflugeägg rekommenderade veterinären IVOMEC som även tog larverna till styngflugan. Så förutom att skrapa ägg kan du efter träckprov (om det är positivt för något annat) ta ett medel som även tar styngflugan kanske?
Det gäller på hösten. Nu ger det inget att avmaska mot styngflugan.
Även om man skrapar bort alla ägg så är ju risken stor att häste får i sig ägg mellan skrapningrna, kan hända mkt från en dag till en annan.