Avmaska mot styngfluga?

Pancakes

Trådstartare
Jag hittade en larv i träcken idag som jag googlade fram var en styngflugelarv. Jag vet att SVA inte rekommenderar någon regelbunden avmaskning mot styngflugan, men vad bör jag göra nu? Bör jag göra något särskilt alls?

Sv: Avmaska mot styngfluga?

Nej, det är för sent att göra något åt styngflugan. Den ev. skada den gjort är redan gjord i hästen när du ser larver komma ut. Nu förpuppas de och blir nya flugor. Det du ska göra är att visitera hästen noga varje dag och skrapa bort varenda ägg du hittar, då slipper du avmaska i höst.

Jag hittade en larv i träcken idag som jag googlade fram var en styngflugelarv. Jag vet att SVA inte rekommenderar någon regelbunden avmaskning mot styngflugan, men vad bör jag göra nu? Bör jag göra något särskilt alls?
Jag fick IVOMEC till mina pållar i samband med träckprov då det konstaterades blodmask. Iom att jag även sett styngflugeägg rekommenderade veterinären IVOMEC som även tog larverna till styngflugan. Så förutom att skrapa ägg kan du efter träckprov (om det är positivt för något annat) ta ett medel som även tar styngflugan kanske?

Jag fick IVOMEC till mina pållar i samband med träckprov då det konstaterades blodmask. Iom att jag även sett styngflugeägg rekommenderade veterinären IVOMEC som även tog larverna till styngflugan. Så förutom att skrapa ägg kan du efter träckprov (om det är positivt för något annat) ta ett medel som även tar styngflugan kanske?

Det gäller på hösten. Nu ger det inget att avmaska mot styngflugan.

Det gäller på hösten. Nu ger det inget att avmaska mot styngflugan.

Jo, det har du säkert rätt i. Tänkte bara att ts kunde be om ett preparat som tar styngfluga också när det är dags för avmaskning (om det finns förekomst av annan mask i kommande träckprov).

Jag trodde jag skrapade ordentligt förra året men får väl se till att vara ännu noggrannare nu.

Träckprov gjordes innan han flyttades till betet (så drygt två veckor sedan) och han behöver inte avmaskas mot något annat (har haft noll på samtliga träckprov sedan jag köpte honom).

Hur vet jag om jag ska avmaska till hösten? Eller får man göra en bedömning huruvida man fått med alla ägg när man skrapat?

a1: Tack för tipset om IVOMEC!

Tack för hjälpen :bow:

Det är verkligen fantastiskt att du delar med dig av all din kunskap!

Även om man skrapar bort alla ägg så är ju risken stor att häste får i sig ägg mellan skrapningrna, kan hända mkt från en dag till en annan.

Även om man skrapar bort alla ägg så är ju risken stor att häste får i sig ägg mellan skrapningrna, kan hända mkt från en dag till en annan.

Det tar ett par dar för larverna att kläckas så om man är noga och skrapar minst varannan dag så ska det vara lugnt. Men det gäller ju att man verkligen kör hela hela tiden och inte slarvar en endaste gång.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 031
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: Fiorano
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
913
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10