Avmaska mot stygnflyga...*förvirrad*

J

Jacky

Hejsan,

Här i min "hästkompisgäng" har många sagt till mig att jag skulle avmaska med ivomec i december. Vissa gör det rund lucia andra vid julafton. Nu har letat lite i gamla trådar här på buke och såg att man bör göra det i okt/nov. Har inte avmaskat honom i år än mot stygnflygan. Har lite funderingar nu som ni kanske kan förklara för mig?

* När är det bästa tidpunkten att avmaska mot stygnflygan. Jag bor i södra sverige (halland)

* Min häst har aldrig blivit avmaskat mot stygnflygan innan....köpte honom i somras. Ska jag avmaska nu .....

*Finns det någon websida där jag kan få se på bilder av flygan /ägg (jag är inte svensk så jag har ingen aning om vilken flyga det gäller egentligen :o )

* Om jag ska avmaska nu är det något jag bör tänka på på våren?

*Är det ivomec som gäller i fall jag ska avmaska?

*Finns det någon bra hemsida med bra och pålitlig info om allmän avmaskning?

Tack
Jacky

Sv: Avmaska mot stygnflyga...*förvirrad*

Innan dom ändrade rekomendationerna för några år sedan avmaskade man mot styngfluga i december runt lucia/jul och många gör så fortfarande.
Styngflugan är gulaktig och lägger små gula ägg som sitterfast på hästens ben m.m.
Larven är ca 1-1,5 cm lång och ungefär lika stor i omkrets, färgen är rödaktig.
På apoteket har dom info om avmaskning.
Preparatet man använder är Ivomec eller annat märke men med samma verksamma substans.
Kan finnas info på Hippocampus.

Sv: Avmaska mot stygnflyga...*förvirrad*

Man brukar avmaska mot styngfluga om man sett larverna, alltså påvisad förekomst.

Sök på hästvård, finns bra läsning där och på sva.se, hippocampus.slu.se ser du uppdaterad information enligt de senaste rönen.

Liknande trådar

Hästvård Ska se om jag kan förklara.....just nu är det bra snurrigt i huvudet :confused: men jag försöker. Jag har en 4-åring som börjat bli...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Madick
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 059
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka