Avmaska kattungar

H

hästig

Jag har tingat en kattunge som ska hämtas på Måndag då den är 12 veckor gammal. När jag var och tittade sa uppfödaren att de inte var avmaskade för hennes veterinär sa att om de växer och går upp i vikt så behöver man inte avmaska. Igår var jag hos min egen veterinär med mina andra djur för vaccinering och passade då på och fråga om avmaskning för kattungar. Hon sa att de måste avmaskas för de blir infekterade av spolmask redan i livmodern och maskarna går i blodkärlen och man avmaskar för att förhindra andra problem i framtiden. Vilken veterinär har rätt?

Sv: Avmaska kattungar

Det är så olika det där. I regel avmaskar man mamman när hon är dräktig och sen ungarna vid 3 veckors ålder. Sen finns det folk som tokmaskar sina djur - då ska mamman avmaskas åtskilliga gånger under dräktighet och ungarna likaså sina första veckor i livet. Jag tror inte på sånt.

Jag maskar av mamman under dräktighet och ungarna innan 3 veckors ålder.

Den här uppfödaren har inte avmaskat någon av sina katter de senaste 7 åren på inrådan av sin veterinär. Så mamman har ju aldrig avmaskats och aldrig ungarna. Jag ringde i alla fall och bad henne avmaska kattungen jag ska ha och sen ska jag kolla med min veterinär när jag ska göra det igen.

Jag tror inte att du behöver vara alls orolig. Avmaskning är inte ett krav för att katten ska leva eller vara frisk, de kan mycket väl vara det ändå. Jag avmaskar inte mina alls ofta och förr var det otroligt ovanligt. Gör det om du misstänker mask eller kanske om du inte gjort det på en längre tid - om det inte framkommer fakta att man bör göra det ännu mer sällan. Men visst tycker jag att du kan avmaska henne nu så fort som möjligt så att du har det gjort. Tror dock inte att hon kommer att bli varken sjuk eller på något annat sätt ta skada.

Inget att oroa sig för. :)

Min gamla katt avmaskar jag inte alls ofta för det är en innekatt. Bara i samband med utlandsresor när han ska hem till Sverige igen och det är ungefär vart tredje år.

Om mamman är en utekatt så skulle jag se till att ungen blev ordentligt avmaskad. Om ungen har mask så tar inte vaccinationerna ordentligt. Om jag vore som du skulle jag avmaska när du får hem ungen oavsett, för att vara på den säkra sidan.

Innekatter som inte tar byten ute löper väldigt liten risk att bli maskangripna. Jag avmaskar inte heller mina kattungar eller vuxna katter, om de inte skulle visa några symtom som kan tyda på mask.

Är dock mamma katt utekatt som tar byten så är hon säkerligen maskangripen, och då bör man givetvis avmaska både mamman och ungarna.

Hej! jag tog hem en 12 veckors kattunge och jag avmaskade den direkt.Har alltid varit noga med det med mina katter.2-3 ggr första året och sen 1 gång om året.Likadant med mina hundar.

Jag avmaskar i regel inte. Denna kull avmaskas eftersom de har varit ute och käkat sork så jag räknar med att de åkt på mask. Annars skickar jag inte avföringsprov och kollar om de har mask och jag har inte fått ett enda positivt svar.

Så nej, jag avmaskar inte såvida det inte finns goda skäl till det. Ingen rutinmässig avmaskning alltså trots att jag är uppfödare.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 427
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka