avmaska inseminerat sto efter 14 dagar, OK?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

Mitt sto insemineras imorgon ( :) ), hur gör jag med avmaskningen (Ivomec) den 14 juli då? Skippar den eller maskar som vanligt?
Vill ju inte riskera att ett befruktat ägg dödas...

På min gamla seminstation med gammal erfaren hästveterinär så "förbjöd" de avmaskning av nyseminerade ston trots att det står att det är OK. Jag följer fortfarande hans råd och avmaskar i god tid innan seminering/betäckning.
Ston som fölar avmaskar jag dagen efter fölning och de som inte fölar brukar jag ge några veckor innan planerad seminering. Sedan får det vara till efter betet på hösten.

Nu har jag ju inte varit så förutseende att jag avmaskat innan (betäckningsplanen kom lite för fort, kanske).
jag frågar, för att jag själv blivit avmaskad en gång och då frågade läkaren flera ggr om jag var gravid. han skrämde mig lite, han sa "allt släpper".
För säkerhets skull kanske jag struntar i denna maskningen och gör det senare.
Någon annan som har åsikt om detta?

då kanske man inte ska avmaska nu då?
mitt sto avmaskades för en månad sen med pyrantel, så det är ju dags att avmaska igen nu i dagarna (4 v emellan under sommaren).
fast hon inseminerades för 2 veckor sen, ska jag vänta med att avmaska? När ska jag avmaska nästa gång i så fall? :confused:

Jösses, vad avmaskades du emot? Vanquin t.ex ska inte vara några problem att ta när man är gravid.

Jag hade varit på Fijiöarna och fått Strongyloides nånting. Läkarna var inte så lite förtjusta för vi (jag och vännen) hade rekordnotering i vita blodkroppar. Först låg vi i karantän på Roslagstulls sjukhus några dagar, rätt hysteriskt! Pillret beställdes från Belgien som var mer vana på tropikmask, här hemma fanns ingen medicin.
:D

Magdalena, hur starkt är Ivomec, tror du?

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Hazel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
2 011
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 981
Senast: Artline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar