Avmaska Innekatt??

G

Greenpeace

Hejsan! min mormor har en innekatt på ett år. nu undrar jag om hon ska avmaska den? även om den aldrig ätit råttor/mus?
Han är endast avmaskad hos uppfödaren en gång innan mormor fick honom när han var 13 veckor.
Tacksam för svar:)

Sv: Avmaska Innekatt??

Innekatt får knappast mask, om den inte blir smittad av nån annan katt eller den lilla lilla risken att man får in maskägg med skorna.

Om kissen är frisk och inte har några symptom tycker jag inte man ska göra det, allra helst som det redan är gjort hos uppfödaren. :)

ok tack för svaren. Jag tycker dock han har tunnat av och är glanslös i pälsen. han brottas och slickar på våra utekatter som kommer in då och då..tro ni det kan vara risk att han blir smittad då?

Okej, då tycker jag ni kan testa avmaska. I detta fall tycker jag du kan ta Drontal.

Eller Banminth. En innekatt kan bara ha spolmask, så det är onödigt att använda preparat som tar både spolmask och bandmask. Banminth finns dock bara i pasta, så blir det problem så kan du ta Drontal.

Banminth är mot spolmask endast och vad man brukar ge till innekatt. Men jag tänkte att kissen kan ha blivit smittad av bandmask också, eftersom han slickat på utekatter. Så jag håller på Drontal i alla fall, som tar bägge. Utifallatt...

PS... Ta och avmaska alla kissarna samtidigt :)

Finns Drontal som tabletter? Och är det receptfritt? För första gången någonsin har någon av våra utekatter uppvisat symtom på mask, så nu är det dags att avvmaska men jag vill in i det längsta undvika pasta. :crazy: Tabletter är smärtfriare. :angel:

Jepp, det är tabletter. En halv brukar räcka och man ger bara en dos :) Sen är det klart! Receptfritt!

Senast ändrad av en moderator:

Åhå, lysande :D Och det tar då både band-och spolmask? Fantastiskt hur det ändå går framåt. :D

jaha tack för den rättelsen:d
jag har en förpackning flubenol (tror jag den hette) hemma, utekatterna är nämligen lättare att få i pasta en tabletter, tror ni jag kan ge denna pasta till innekatten eller är det dumt att ge eftersom det tar flera olika maskar?

Känner inte till just den sorten, men är det mot fler maskar än spol- och bandmask, tycker jag det är overkill... Men men, har du det hemma så... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka