avmaska halvvild katt?

tanten

Trådstartare
Jag bor ihop med en katt som inte går att röra. Han kommer från ett katthem där han var i ett år innan jag tog hem honom. Av vad jag förstår är han vildfångad som halvårsgammal och därmed aldrig blivit tam på riktigt.

Han sover i min säng när jag inte är där. Håller koll på mig, ligger ibland under min säng när jag sover och kommunicerar om mat och utgång. Han hämtar mig om han vill gå ut mitt i natten. Vi samexisterar bra :)

Nu har han fått gå in och ut som han har velat under sommaren och har självklart levt på vad han hittat ute - även om det försvinner en del del mat från skålen inne också.

Problemet: imorse när jag kom ner i köket har han kräkts mask.

Hur får jag i honom maskmedel? Hittills i livet har jag antingen tvångsöppnat munnen och petat i tabletten eller krossat den i smör och smetat in insidan av bakbenen. Inget av detta går ju med den här katten som man inte kan röra.

Mjukmat gillar han inte.

Strategitips?

Sv: avmaska halvvild katt?

En sådan katt skulle jag fånga i kattbur och köra till en veterinär.
Man får hantera den som ett vilt djur.

Antingen provar du att krossa Milbemax (krävs bara en dos) i någon god mat eller så satsar du på Stronghold spot on som sätts i nacken. Det är receptbelagt men om du ska ta katten till veterinär eller sätta det själv vet du nog bäst själv.

Om han äter torrfoder så prova att lägga en Millbemax-tablett i en hög med några få torrisar. Eller om han tar emot godis av dig så ge några godisar, sedan en Millbemax och sedan några godisar till. Funkar 100% på mina katter. Millbemaxen är god. Axilur däremot går absolut inte.

Tack alla.

Milbemax antecknas. Visste inte att det finns maskmedel som inte är äckliga :)

Han fångar godis jag rullar längs golvet så det ska absolut testas. Kanske funkar med med kall pölsa också. Det äter han också som godis.

Kattbur känns som en svår lösning. Vet inte hur jag skulle kunna lyckas med det faktiskt.

Verkar kanske konstigt detta. Men jag trodde allvarligt att jag skulle kunna komma närmare fortare än vad jag gjort. Det tog tre veckor innan han kom fram under soffan och inte flydde så fort jag kom in i samma rum. Nu går han ut när jag håller i den öppna dörren.

Han är en superb råttfångare. Det är därför han bor här. :D Samtidigt som jag försöker se till att han har ett så gott liv han bara kan ha!

Milbemax är ett litet piller som tar både spolmask och bandmask.
Det är överdraget med något som smakar gott så det är lätt att ge.

Lycka till.

Jag brukar trycka fast medicin mellan mjölklinser med kattmynta (finns bland kattgodiset i vanliga mataffäret). Då äter mina katter vad som helst.

Går det att klappa honom en längre stund? I så fall, ring veterinär och be att få profender utskrivet. Droppar som man sätter i nacken.
Min katt tycker att milbemax är päck, så där får jag tvångs ge.

Går det att klappa honom en längre stund? I så fall, ring veterinär och be att få profender utskrivet. Droppar som man sätter i nacken.
Min katt tycker att milbemax är päck, så där får jag tvångs ge.

Nope. Han går inte att röra - som jag skrev i trådstarten. Får han komma själv kan vi vara en meter från varann. Men jag kan inte närma mig honom. Tre meter - sen drar han.

Hu - så milbemax är äckligt. Det låter oroväckande.

Jag tror alla avmaskningsmedel smakar päckel, tyvärr. Flubenol (pasta) är det som verkar smaka bäst (min erfarenhet), det tar både spolmask och bandmask. Det ska dock ges tre dagar i rad vilket gör det mindre praktiskt.

Fungerade inte makrill heller?

Jag skulle inte sätta honom i fångstbur och köra till veterinären annat än som absolut sista utväg. Det stressar de där vilda-halvvilda så oerhört, och risken är ju att han ger sig av igen då =/

Något du kan prova om du har möjlighet få tag i det (säljs hos vissa veterinärkliniker) är en burk Hills a/d. Det är ett specialfoder framtaget att ges efter operation och så, till konv.katter som inte vill äta etc. Ska vara extra smakligt. Funkade inte på min burkmatshatare - men han skulle inte röra pölsa eller liknande heller (han äter makrill i tomatsås, smörstekt karl johan-svamp, räkor, gravad lax och parmaskinka. Allt annat som inte är torrfoder ratar han, om han så ska dö av svält på kuppen). De jag haft som ätit burkmat har förvisso ätit all burkmat, men har slagit knut på sig själv över a/d

Har inte haft möjlighet att testa än. Även om han har mask så avlider han inte inom de närmaste veckorna ;) Vill "stalla in" honom när jag ska avmaska så jag vet att han äter och jag vet vad som kommer ut. Mao väntar jag tills det blir kallare.

Han är ute större delen av dygnet än. Kommer in och äter och smiter ut igen. Han sov inne ett tag, men inte nu. Det är antagligen för varmt på nätterna. Jag har provat att stänga dörren när han kommit in men det gillas inte.

Rulla en liten köttbulle av rå köttfärs med tabletten i. Alternativt använd leverpastej. Det sistnämnda är enklare då pastejen inte lossnar lika lätt från tabletten.

/V

När min vilda katt i stallet behöver avmaskas så ber jag min veterinär skriva ut profender till mig. Precis som din så får jag komma ganska nära men jag får inte röra henne. Sedan häller jag upp mat och står där med en liten tub tills hon kommer nära nog och sedan sprutar jag så mycket det går på hennes kropp. Det är ju absolut inte optimalt men vad gör man? Avmaskas behöver de ju ibland. (Min veterinär har godkänt att jag gör så så ingen behöver oroa sig :) )

Lycka till :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka