Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Samma här.. växelbete och Axilur endast på föl/unghästar de vuxna med Banminth, de träckprov som tagits nån enstaka gång har visat sig icke innehålla blodmask.. dessutom är styngflugan utrotad här, tack vare alla nedläggningar av mjölkproducenter..=kossorna !!
Mest ser du det på om hästarna har haft ägg på sig. Det är gula prickar på framben/bringa och jättesvåra att få bort. Själva styngflugan är svart med gula streck (har jag för mig), ganska trekantig i formen. Var bor du?
Äggen har jag sett lite här o där på kroppen på hästarna i somras. Men jag vet inte om jag sett en styngfluga i levande livet. Är de rätt stora, utan att ge så mycket ljud ifrån sig? Gula med svarta tydliga ränder (eller om det är tvärtom)?? En sån såg jag vid något/några tillfälle i slutet av sommaren! Hästarna verkade inte särskilt bekymrade av den. Trodde först det var en broms, men tyckte den var lite långsam
Jahapp - det kunde man ju räkna ut. Hur ska jag göra med avmaskningen nu då? Maskade med Banminth sista gången i september. Hon är dräktig i 9:e månaden.
Fick snabbt svar. INTE avmaska. Även om det finns styngflugelarver hos hästen så gör de ingen större skada. Det tråkiga är att man "kläcker fram" fler styngflugor sen i sommar bara...
Alla jag känner här nere avmaskar i november, eftersom hästarna fortfarande går i gräshagar och gräset inte avtar i tillväxten förrän då. Men om det verkligen behövs är en annan sak. Mycket gör man säkert av gammal vana.
Foder & Strö
Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Hundavel & Ras För vissa raser, kanske. Men som jag skrev tidigare, jag har åtminstone hos boxer sett ganska stor variation inom en och samma valpkull...
Ekonomi & Juridik Ja men verkligen.
En av mina förra åkte jag av pga något som jag inte såg, krossade två ryggkotor. Världens snällaste häst, men om han...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.