avmaska alla hästarna utom en.

B

BebbeBaby

jaha nu är det dags för detta eviga tjat om avmaskning & träckprov. jag har en häst inhyrd i ett stall, ägaren har 7 hästar, så totalt är det 8 hästar där. jag har tjatat & visat dom massa papper angående träckprov & hur viktigt det är att man gör det, men inte att dom vill lyssna på det. :mad: :(

så jag frågade igår om vi ska avmaska dom iallafall snart. så fick man ett trevligt svar tillbaka 'vi avmaskade våra hästar igår, vi trodde inte att du ville avmaska'. gaaahhh, det har jag ju liksom inte sagt. & för den delen är det inte dax att avmaska redan, eller? sedan visste dom inte vad dom hade avmaskat med, alla kartonger & grejer vart slängda & sopbilen har givetvis vart där. :crazy:

sååå, hur ska jag göra nu? alla hästarna går ju i samma hagar. min lär väl ändå smitta ner dom andra om hon har mask? ska jag bara ta ett träckprov på henne eller chansa med att avmaska med något? dom andra lär ju inte avmaska om sina hästar. vad säger ni kunniga? ska även tillägga att denna häst ska på bete med en annan häst i början på juni. ska jag vänta tills att avmaska då? eller ta träckprov? eller hur ska jag göra? :confused:

tacksam för svar! :bow:

Sv: avmaska alla hästarna utom en.

Jag är inte så bra på detta men som jag har förstått detta så ska du avmaska med Equimax, men Magdalena kan säkert hjälpa dig!

Hade inte stallägaren kvitto på avmaskningsmedlet?

okej.

nä, det verkar inte så. hon sa bara att det va något nytt medel som tydligen ska ta 'allt'? :confused:

Då var det säkert Equimax, men som sagt Magdalena kan säkert hjälpa dig!

Har funderat på att skicka in träckprov, men var kan man göra det. ??

Till vidilab, finns säkert någon som har adress dit annars bara goggla så hittar du!

Ring och fråga på närmsta djusjukhus eller hästklinik, de brukar ta emot träckprov.

Jag tror det sk *nya* medlet var Cydectin. Folk brukar kalla det för *det nya medlet som tar ALLT* ;)

Mynta2 skrev:
Jag tror det sk *nya* medlet var Cydectin. Folk brukar kalla det för *det nya medlet som tar ALLT* ;)

När folk säger 'medlet som tar allt' här brukar de mena Equimax?

Cydectin har ju ändå funnits ett tag, och längre än Equimax..

Jag har hört Cydectin..medlet som tar allt...Fast troligast är ju equimaxen..fast 9 av 10 ggr när man frågat så har de svarat Cydectin ;)...Äh, folk kommer kalla Cydectin för nytt i flera år har jag en känsla av ;) Hästfolk har ju en förmåga att uppdatera sig långsamt ;)

Har ungefär samma problem i "mitt" stall. Ingen förutom jag vill ta träckprov, trots att jag satt upp info om att det upptäckts resistens mot Pyrantel i Sverige.

Jag orkar helt enkelt inte bry mig längre. Hagarna är på tot ca 1,5 ha (vinter + sommar). Det flyttar hästar då och då och nya kommer. Sen ska hälften iväg på bete och dessa kommer det inte att tas nåt träckprov på när de ska tillbaka till stallet, i bästa fall kommer de att avmaskas slentrianmässigt...

Vissa i stallet tror dessutom att om man trycker i hästen maskmedlet på kvällen så är dom maskfria dagen därpå och kan släppas i sommarhagen... Att man upplyser om att det är tre dagar som gäller går inte in i skallen på dom.

Vad vi lyckats enas om är att köra samma maskmedel två år i rad för att åtminstone minska risken för resistens lite.

Ibland undrar man hur :devil: -la korkade människor är, elle är det bara ren och skär snålhet?
(Fast ligga och köra från Malmö till veterinär i Halmstad med en häst som inte visar nån förbättring det kan man göra...)

Efter att ha avreagerat mig lite....

Vad jag vill komma fram till är att det inte är lönt för dig att ta träckprov. Generellt avmaskar man inte för att hästen ska vara maskfri utan för att hålla hagarna parasitfria. Träckprov hjälper dig att välja rätt maskmedel vilket får hästen parasitfri, hagarna "renare" och minskar risken för att maskarna blir resistenta.
Förutom avmaskning måste man även ta till andra beteshygieniska åtgärder, ex. växelbete för att få riktigt bra resultat.

Ibland undrar man hur :devil: -la korkade människor är, eller är det bara ren och skär snålhet?

Upplys dem om att vi i vårt stall har lyckats "avmaska" för hela sommaren för 106:-/häst. Det är ju vad EN dos maskmedel kostar ungefär... :D

Man kan verkligen spara pengar på träckprov, åtminstone om de visar på 0 EPG, som vårat gjorde. Nu gjorde vi snålvarianten med samlingsprover, (ett demokratiskt beslut...) men det blir inte hutlöst dyrt även om man gör enskilda prover.

Problemet med att vädja till folks snålhet för att få dem att TA träckprov är ju att det oftast blir dyrare FÖRSTA året, eftersom man inte har en parasitfri häst och förmodligen inte parasitfria beten heller. Man får då betala för BÅDE träckprovet OCH för den avmaskning som man redan hade tänkt göra oavsett... sen är det ännu svårare att få samma människor att göra om det nästa år, eftersom de tyckte att "det bleeev ju INTE billigare förra året juuuuh" :smirk:

/JES
som tog träckprov på min häst för första (men inte sista) gången i år och japp! det blev baaara dyyyyrare... :cool:

Då hade vi tur då som fick det MYCKET billigare. Endast en häst behövde avmaskas av 12.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 594
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Hej ! Jag har fått erbjudande om att ha min häst på bete nära mitt sommarviste. Alltså med andra hästar än i " hemmastallet " med sin "...
2
Svar
25
· Visningar
3 779
Senast: France
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka