Avmagrande katt med njurproblem

H

Helen_

Hej!

Jag har en norsk skogkatt som är ca 6 år. Det senaste året har han kräkts väldigt mycket. Både smält och osmält mat, ibland hårbollar. Han vägde ca 5.5 kg, väl musklad. Nu väger han ca 3,5-4 kg. Det är så hemskt. Jag har varit till veterinär många gånger. Han har lite höga njurvärden. Han har endast fått torrforder från Hills och Royal Canin. Ibland lite tonfisk. Det enda råd jag får av dem är att ge honom specialmat för katter med njurproblem. Minimalt med protein å mer fett. För att göra det så skonsamt för njurarna.

Ett tag åt han inte ens torrfoder utan endast mjukmat i påste med sås, då åt han upp såsen och struntade i resten. Tog bort tandsten och han började äta lite torrforder.

Så fort jag går ut i köket kommer han och skriker, klättrar efter mina ben. Än värre om jag sitter å äter i soffan. Så kommer han å tigger och klättara över mig. Speciellt skinka, kött, kyckling. Grädde vägrar han.

Jag vet inte vad jag ska göra, vill att han ska äta å få känna sig nöjd. Gärna gå upp i vikt. Känner mig rådlös! Hjälp!

Sv: Avmagrande katt med njurproblem

Så, han äter njurmat nu, men gillar den inte utan vill hellre ha kött? Är det rätt uppfattat? I många fall är det bättre ATT de äter än att de inte äter. Nu ska han ju hållas på diet, men kan du inte ta yttepytte tonfisk med vatten och blanda i maten. Blöta upp torrfodret lite, gärna i fiskvatten det med. Har själv dietkatter och det är ett pyssel ibland.

Kräks han och så fortfarande? Har de gjort några blodanalyser på honom förutom njurvärdena då?

Det låter onekligen som att det är något som ska tas på allvar...

Ja han vill hellre ha kött. Han äter endast lite torrfoder. Funderar på barf med hög andel fett och lite protein. Blött torrfoder vägrar han. Dricker bra. Ja han kräks ofta. Blodanalyserna kommer jag inte ihåg exakt, men det var bara njurvädena som var höga. Annars är han frisk.

Det är väl tyvärr inte så mycket annat man kan göra med njurkatter än ge njurfoder (som de ofta inte tycker är så gott) och mycket vatten.
Det går ju liksom obönhörligen utför, även om de kan ha lång tid om man har tur.

Jag tog bort en katt så sent som igår och fick en bra beskrivning från veterinären (äntligen någon som gör sig den tiden! :bow:) om hur njurarna fungerar, att symptomen sällan uppkommer innan 70-80% av njurarna redan är oåterkalleligt utslagna.
Vad jag förstått så är det sällan de går upp i vikt igen om de väl börjat tappa.
Om de mår illa kan de få piller mot illamåendet. Men jag vet inte om det är någon långsiktig lösning.

Men de kräks alltså ofta i samband med njurproblem? Vet du varför?

Det var inte kul att höra om din katt...*Kram!* Inte så kul även om det är det bästa...

Det finns två olika skolor när det gäller vad man ska ge katter med nedsatt njurfunktion för mat. Den traditionella skolan säger att katterna ska äta fosforreducerad mat (dvs. proteinreducerad mat), den andra lite nyare skolan säger att katten ska äta mat med normalt proteininnehåll förutsatt att det är protein av hög kvalité. Förutom att ge kattmat som inte är proteinreducerad ger man fosforbindande medicin (tex. Link) och vätskar upp katten regelbundet hos veterinären.

Det finns de som menar att den senare metoden ger katterna bättre livskvalité.

Det låter lite som att din katt håller på att tyna bort och då handlar det faktiskt om att ge katten mat som den äter punkt. Annars svälter den ju ihjäl.

Prata med veterinären om alternativ behandling dvs. att ge katten mat den äter plus något fosforbindande. Det måste ju vara betydligt bättre än att låta honom tyna bort.

Men de kräks alltså ofta i samband med njurproblem? Vet du varför?

Om jag förstått det rätt, så är det för att njurarna inte kan transportera ut de gifter som ska ut med kisset ordentligt och att de därför blir illamående.

Någon som är kunnigare kanske kan svara på hur det ser ut med njurvänligheten i kokt (mager) fisk och tonfisk på burk?

Tack för kramen! Det är så tomt här utan mitt troll...

Sambandet mellan fosfor o protein är indirekt(kött har mkt fosfor) det går att göra foder som ligger lågt i fosfor utan att sänka proteinet.
Katter är mer beroende av protein än hundar därför är det inte lika lätt att sänka protein till katt, proteinet förvärrar inte sjukdomen men höjer ureahalten i blodet vilket gör att katten mår dåligt.
Fortekor(hjärtmedicin för hund!) kan hjälpa njurarna att fungera bättre.
PL

Sambandet mellan fosfor o protein är indirekt(kött har mkt fosfor) det går att göra foder som ligger lågt i fosfor utan att sänka proteinet.
Katter är mer beroende av protein än hundar därför är det inte lika lätt att sänka protein till katt, proteinet förvärrar inte sjukdomen men höjer ureahalten i blodet vilket gör att katten mår dåligt.
Fortekor(hjärtmedicin för hund!) kan hjälpa njurarna att fungera bättre.
PL

Jo jag vet, men i praktiken innebär fosforreducerat kattmat i regel proteinreducerad mat.

Hur har det gått för lilla katten? Jag har en hemma som tappar i vikt, dricker mycket och från att enbart äta Hills torrfoder så äter han nu ALLT, skinka, ostbågar och mjukmat! Är ständigt hungrig. Har bokat tid hos vet på måndag men vill nu läsa och leta efter kunskap innan besöket.

Luktar katten konstigt?

Vi hade för flera år sedan en katt som vi tvingades avliva pga njurarna.
Han blev också mager, hur han åt minns jag inte men han drack mycket, pälsen blev långsamt mattare och tovigare och han gick ner i vikt. Vi kontaktade vet och de frågade bara om vi avmaskat nyligen och tyckte att vi skulle testa det och avvakta:mad:.
Så det gjorde vi och sen började han lukta väldigt äckligt, lite åt ammoniakhållet. Lukten fastnade överallt han låg, filtar och sånt. Så vi kom tillbaka och fick träffa en annan vet som då kontaterade att det var njurarna som inte gick att göra något åt, mer än att kanske skjuta upp förloppet ett par veckor.

Detta var såklart ingen upplyftande läsning, men det behöver inte betyda att det ska gå lika illa för din katt. Är den fin i pälsen och nyligen börjat gå ner så behöver det inte vara så illa även om det är njurarna. Men som någon skrev innan i tråden så är de oftast redan ganska sjuka när man ser symptomen.
Så be att få din katt ordentligt kollad med blodprov och sånt, så kan de kolla så att det är som det ska med njurar.
I så fall finns det ju ganska mycket man kan göra med medicinering och så, om det inte gått så långt.

Hoppas det går bra med din katt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Novienna
·
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 479
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V