Avloppsbrunn?

S

Sork

Hej!

Finns det krav på att man måste ha någon avloppsbrunn i ett stall?

/Sork

Sv: Avloppsbrunn?

Det beror nog lite på vad du menar... Det finns vad jag vet inga generella regler för att man måste ha en utloppsbrunn i stallet. Har man däremot en spolspilta, handfat eller liknande med utlopp från stallet räknas vattnet som avloppsvatten och skall behandlas som ett sådant (kan nog variera från kommun till kommun vilken typ av hantering som kan accepteras, samt beror på vad vattnet använts till, vilka kemikalier som använts, mm, men får inte släppas ut direkt på backen).

Men, som sagt, vill man ha ett stall utan brunn (antagligen utan indraget rinnande vatten) så får man nog ha det.

Nja, jag hade tänkt mig att ha vatten indraget (till vattenkoppar och ett enkelt tvättställ med hink under som samlar upp "avloppsvattnet"). Det är en befintlig byggnad som ska byggas om och avlopp saknas...

/Sork

Jag kan tänka mig att du får godkänt om du bara har en hink som samlar vattnet och kastar ut det efterhand den blir full (pga den ringa mängden). Det är säkert lättare att få godkänt än att ha ett avlopp som går ut i backen.
Grundorsaken till avloppskrav (till rening alltså) är att inte släppa ut miljöfarliga ämnen i naturen, dit hör knappast vatten och foderrester - men däremot tvål och tvättmedel.
Ring din kommun och fråga, reglerna skiljer beroende på var man bor.

Då får du nog prata med miljöinspektören i din kommun om vad som gäller/vad de gör för bedömning.

KL

Kan man rent teoretiskt sett ha två avlopp, ett "naturligt" och ett "vanligt". Det vanliga går från de ställen man kan behöva använda tvål, ev. kemikalier. Kanske behövs en mindre rening av det naturliga, om det är större mängder och kan räknas som näringsrikt...

Praktiskt kanske det inte är, men man borde ju kunna spara på miljön genom att ha olika filtrering efter behov?

Ok, då får jag kolla med kommunen och hoppas att de har samma åsikt! Hoppas verkligen att jag slipper bila upp golvet och gräva avlopp... :crazy:

/Sork

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama