Avlivning - enda alternativet?

G

geeo

Jag har två huskatter, Fia 1,5 år och Sara 6 månader. Jag hade Fia ca ett år innan jag adopterade Sara. Fia har jag aldrig haft problem med, dvs alltid gått på lådan utan några som helst problem.

Sara däremot har sedan jag hämtade henne (har haft henne sen juni nu) haft problem med att gå på lådan. Ibland går hon på lådan flera dagar i rad, tom någon vecka, utan att några olyckor händer men til slut så bajsar hon någonstans på badrumsgolvet eller i badkaret.

Jag har provat att ha flera lådor, provat flera olika kattsander, provat låda med och utan lock, rensat lådan två gånger per dag, och nu ser jag inga fler alternativ. Ringde veterinären som sa att jag kunde prova Feliway, att det kanske skulle hjälpa så jag har köpt en nu som jag ska prova men är tveksam om att det kommer att fungera. Det ska ju främst vara till för katter som är nervösa/oroliga/stressade och jag upplever inte henne så överhuvudtaget.

Är det någon som har något förslag? Eller är det avlivning enda alternativet kvar ifall Feliway inte fungerar?

Sv: Avlivning - enda alternativet?

Är hon och Fia kastrerade? Annars rekommenderar jag det först och främst.
Min mammas honkatt gör precis som Sara, hon har dock slutat så gott som när hon har Feliway. På henne märks det inte alls att hon är stressad utåt men det är hon.
Avlivning har aldrig ens kommit på tanke; vad är det för ansträngning att torka upp kattskit på badrumsgolvet eller i badkaret någon gång ibland mot att avliva en älskad vän?
Tar väl 1 minut att plocka upp det i papper och svampa av med lite tvål och vatten.

Fia är kastrerad men Sara är det ännu inte. Vet sa att det inte borde göra någon skillnad...

Jag vet att det inte låter som ett stort problem, och för de flesta är det kanske inte det, men jag orkar ärligt talat inte länge till. För mig är det en stor sak att torka upp bajs, iaf de gånger de sker ofta (ibland flera gånger per dag om det är riktigt illa) och därför vill jag verkligen lösa det här. Avlivning är ju någonting som jag absolut inte vill göra, hon är ju min lilla bäbis, sover med mig i sängen och är alltid go och glad. En kontrast till Fia som är väldigt tillgiven men endast på hennes villkor. De kompleterar varandra väldigt bra tycker jag.

Varför tycker du att avlivning är ett alternativ?

Vi har en katt som ganska ofta "glömmer" var man gör sina behov, men allvarligt, jag skulle aldrig överväga avlivning för det:eek:

Tycker du att det är så svårt att ta upp det eller vad?

Det är ju inte värre än att plocka ur kattlådan;)

Nä ge bort henne istället, det finns människor som älskar sina djur trots att de gör "fel" ibland.

Jag håller med de andra. Hjälper ingenting så kan du ju leva med så länge hon gör sitt i badrummet.

Det är först om olyckorna sprids till utanför badrumme som man kanske kan överväga avlivning.

Men prova med Feliway och kastrering.
Feliway får ofta en fullverkan först efter flera veckors användning.

Jag tycker egentligen inte att avlivning är ett alternativ, just nu är jag väl mest bara ledsen och less och tänker på det värsta helt enkelt. Mår inte direkt helt hundra just nu så då känns det värre än vad det gör när man mår bra.

Jag vill helst bara ha en lösning på det hela, även om jag vet att det inte något man fixar med en knapptryckning, så att jag bara kan njuta av hennes sällskap istället för att varje gång jag kommer hem måsta kolla ifall det är bajs på golvet, eller ännu värre på mattan, kattburen mm.

"Nä ge bort henne istället, det finns människor som älskar sina djur trots att de gör "fel" ibland."

Självklart älskar jag henne, annars hade jag ju inte brytt mig om att prova någon annan lösning överhuvudtaget. Så snälla, säg inte till mig vad jag känner och inte känner.

Senast ändrad av en moderator:

Om det händer flera gånger per dag måste hon ha ont i magen, de flesta bajsar bara en gång om dagen.
Men jag tycker du ska testa kastrering och sedan feliway om problemet kvarstår, isåfall får du se hur det blir sedan.

Vet inte om detta tips hjälper dig, men har du provat att lägga en gammal dagstidning där kissen brukar bajsa? Blir lättsam städning om det hamnar där, bara att vika ihop och kasta.

Veterinärbesök, Kastrera, feliway och ännu en till låda.

Att hon gör nr två utanför är en protest av något slag, magproblem kanske? Stress? Listan kan göras lång men mina råd står här ovan. Kanske är hon allergisk mot något i maten som ger henne ont i magen? Vad äter hon?

Kan det vara så att hon inte trivs? Jag har nyss omplacerat en hona på 7, nästan 8 år, för att hon inte trivdes helt hundra hos mig. Hon bajsade bredvid lådan och jag har stått ut med det i många år så själva bajsandet bredvid har inte varit ett särskilt stort problem men jag insåg ju att det låg något bakom det hela.

Hon har inte verkat deprimerad utan hon har lekt och myst, men varit lite butter. Sedan hon flyttat och är ensam drottning i huset har hon inte bajsat bredvis lådan en enda gång och det ser jag som ett bra tecken.

Vi har en katt som ganska ofta "glömmer" var man gör sina behov, men allvarligt, jag skulle aldrig överväga avlivning för det:eek:

Har du småbarn eller har tänkt skaffa barn? Hur kul tror du att det är att ha en liten bebis som kryper omkring i samma hus som en katt som bajsar lite här och där? Hur lätt tror du att det är att hitta ett nytt hem till en katt som bajsar här och där?

Behöver du någonsin ta med dina katter när du åker bort, om så... hur kul tror du det är att behöva förklara för den man ska bo hos att katten man tar med sig bajsar lite varstans?

Ibland är det inte så himla lätt med till synes triviala problem.

Det överväger väl man först då och inte nu när dem problemen inte finns på kartan. Om en katt bajsar i badrummet så tvivlar jag på att framtida barn tar mer skada av det än om det gjordes i lådan.

Har du småbarn eller har tänkt skaffa barn? Hur kul tror du att det är att ha en liten bebis som kryper omkring i samma hus som en katt som bajsar lite här och där? Hur lätt tror du att det är att hitta ett nytt hem till en katt som bajsar här och där?

Behöver du någonsin ta med dina katter när du åker bort, om så... hur kul tror du det är att behöva förklara för den man ska bo hos att katten man tar med sig bajsar lite varstans?

Ibland är det inte så himla lätt med till synes triviala problem.

Nej jag har inga små barn de är stora redan:love:

Och nej jag far inte runt med mina katter eftersom jag inte ser någon anledning till det.

Tja jag har inga problem med att katten inte fixar det fullt ut, jag är inte heller perfekt...

Jag hade ju hellre omplacerat en katt än avlivat den!

Ibland kan det ju räcka att katten byter miljö.

För ett antal år sedan fick vi en omplacerings katt, han var så rädd att han tillbringade sin tid under någon möbel hos sin förra ägare, det gjorde han sin första tid hos oss med, nu är han inte rädd längre, han springer inte och gömmer sig och bajsar på sig av nervositet längre när någon kommer.
Varför han blivit så rädd vet ingen, han var inte illa behandlad innan.

Men istället för att aliva så omplacerade de katten och ja jag tog emot honom med alla hans fel och brister. OBS det är inte samma katt som "glömmer" var toan är.

Till TS
Menade inte att du inte älskar din katt, menade bara att även om man själv inte orkar med sitt djur så kan det finnas andra som gör det.

Jag har en katt som protestbajsar i badkaret om hon inte får gå ut, om jag varit borta länge, inte gett tillräcklig uppmärksamhet eller nåt annat som inte passar.

kan du se nåt mönster i när det sker?

Det överväger väl man först då och inte nu när dem problemen inte finns på kartan. Om en katt bajsar i badrummet så tvivlar jag på att framtida barn tar mer skada av det än om det gjordes i lådan.

Barn vistas väl i badrummet också eller? Aldrig i livet att jag skulle kombinera små barn med en katt som bajsar utanför lådan. Jag är inte pedant av mig, men krypa i skit ska småbarn slippa.

Nej jag har inga små barn de är stora redan:love:

Och nej jag far inte runt med mina katter eftersom jag inte ser någon anledning till det.

Tja jag har inga problem med att katten inte fixar det fullt ut, jag är inte heller perfekt...

Jag hade ju hellre omplacerat en katt än avlivat den!

Ibland kan det ju räcka att katten byter miljö.

Om du har barn kanske du kan förstå att man inte vill ha dem i samma hus som en katt som inte är rumsren?

Även om du inte behöver ta mig dig katterna om du åker bort kanske du kan se problematiken för de som faktiskt måste ta med sig katterna om de ska bort över tex. jul. Det är inte roligt att vara gäst när man har med sig en katt som gör sina behov lite varstans, det kan jag intyga.

Sedan det här med omplacering, det är givetvis bättre än avlivning men det är inte alltid så lätt att hitta nytt hem till en vuxen katt, än värre om den bajsar lite överallt. Det har tagit mig närmare 2 år att hitta ett hem till min "felbajsande" katt, alla kan inte låta det ta så lång tid.

Håller med Sol, det fungerar inte att ha barn ihop med en icke rumsren katt. Trots allt måste föräldraansvaret gå före kattägaransvaret. Även om det gör ont i hjärtat.

Enstaka olyckor är ju bagateller, men inte om det har blivit en vana som inte går att bryta. :crazy:

Barn vistas väl i badrummet också eller? Aldrig i livet att jag skulle kombinera små barn med en katt som bajsar utanför lådan. Jag är inte pedant av mig, men krypa i skit ska småbarn slippa.

Nej, då bör man inte leka bland löven med barnen ute eller i sandlådorna heller. Barn ska ju ta upp allting och smaka och det skulle vara betydligt värre om det var kattsand på skiten också.
Jag kan hålla med dig om katten gör sina behov överallt men om det bara är i badkaret eller på badrumsgolvet skulle det inte vara några som helst problem att hålla koll på det, man håller ju ändå ett ständigt öga på barnet också hemma.

Nej, då bör man inte leka bland löven med barnen ute eller i sandlådorna heller. Barn ska ju ta upp allting och smaka och det skulle vara betydligt värre om det var kattsand på skiten också.
Jag kan hålla med dig om katten gör sina behov överallt men om det bara är i badkaret eller på badrumsgolvet skulle det inte vara några som helst problem att hålla koll på det, man håller ju ändå ett ständigt öga på barnet också hemma.

Utomhus har man ändå en helt annan koll på barnet. Är det någonstans man bör kunna slippa tänka på att barnet kan sätta i sig skit så är det väl hemmavid? Man har väl nog med att hålla undan småsaker som barnet kan sätta i halsen, klämrisker etc. Lite kattskit som grädde på moset behövs knappast.

Jag är inte alls pedantisk, lite skit rensar magen men att ha små barn i samma hushåll som en katt som inte är rumsren, nej där går min gräns.

Jag tror att barnen lika gärna rotar runt i kattlådan om man inte har koll på dem när de är i badrummet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar