avlivning, eller vad är rätt?HJÄLP?

E

explosiv

hej.

vore tacksam om några kunde ge mej lite kommentarer om vad ni tycker vore fel och rätt!?

Har en gammal c-ponny på 25år. Han har kronisk bronkit! (alltså, allergisk mot damm kan man säga)
Symtomfri kan man säga att han är hela året FÖRUTOM vid våren mars-april. Han har varit nära att dö 2 gånger, men då har vi fått 1 vecka på oss att göra allt som står i vår makt. Bytt hö, strö, havre....rubbet!! Och frisk blev han.

Han har stått på ridskola i 10år! och tjänat många under sitt liv. Han är en sån ponny som man "lär sej rida" på. Som man rider bakåfram på, och tokar med...han är världens goaste.

Nu har jag kommit till en punkt då jag vill ha en annan häst...känns förfärligt, jag vet!!
Men jag hade en foderhäst tills i nov. tränade regelbundet med henne, och min gamle c-ponny blev "nr2" hela tiden.
Det är bara så att jag kan inte ha 2 hästar samtidigt mera.
Pga flera skäl, bl a är det väldigt dyrt! Och jag har inte den tiden som krävs till 2hästar, sen finns de inga stallplatser kvar förtillfället.

Men jag blir 18 i år, och vill ha något ordentligt att rida på, och träna med! Min ponny är perfekt i skogen, fast jag vill inte rida för långa rundor med honom. Men jag vill kunna rida på ridbanan oxå!

Så nu är jag o min mor så kluvna!
Vi älskar vår ponny mest i världen!! Den kärleken han ger oss är så sjukt stark! När han lägger sitt huvud över boxkanten och ger mej en blick, det är den goaste mest kärleksfulla blick man kan önska sej...
å vad jag älskar honom.

Men är det så fel att avliva honom?
Han e 25, har kronisk bronkit...räddade honom fr. ridskolan när han var 20! annars skulle han avlivats redan då. Sen räddade vi honom igen när han var 22, då var han oxå nära att dö.
Vi vill inte hitta honom död i hagen en dag (pga åldern givetvis, det var inte pga bronkerna jag menade. givetvis får den sjukdomen aldrig gå så långt!)
Så vi är överens om att vi ska plocka honom frisk och kry, och är det pga sjukdomen vi gör det så ska han inte vara jättedålig heller!

Vad ska vi göra?
Ge honom till en familj som vill ha honom o gulla med, o rida en litenliten runda?
Eller som sällskapshäst t någon, där han ALLTID kommer som nr2? (inte det liv han förtjänar!!)
Eller avlivning?
...eller ska jag behålla honom, och fortsätta med det här halvridandet som börjar bli så fruktansvärt tråkigt.

ibland så får jag skita i o rida pga hans bronkit...dom jag rider med får alltid ta allting i den takt som min ponny orkar. Och visst, så är det ju.

Tyck nu inte jag är en hemsk människa...jag vill bara höra era åsikter!? Har pratat med flera av våra hästkunniga vänner, men det är ju vårt beslut i slutändan.

:confused:

usch jag förstår att det måste vara jätte jobbigt! :( Och det är svårt att svara också. för hursomhelst så talar hjärtat väldigt starkt i dessa sammanhang.
Jag har själv en ponny på nu snart 27år. Han orkar inte lika mycket som förr kanske men är frisk och stark. Nu i vintras förlorade han ena ögat men detta är inget han lider utav. Han används fortfarande och går på lösdrift.

Att hästen inte lider är det viktiga! fråga dig själv, lider din häst? Äter den och njuter av livet? Den kanske inte orkar lika mycket men kan ha ett lika bra liv ändå. Men samtidigt vill du utvecklas och det går som du säger inte med denna häst.

Ett alternativ om du vill behålla hästen skulle vara att bli medryttare på en annan häst kanske? Eller hitta någon liten tjej som kan sköta din häst och stå för halva eller hela kostnaden medan du har en ny häst? Det är verkligen jätte svårt. Fundera ordentligt.

Många tröst kramar till dig på vägen

Tycker inte du gör fel om du tar bort honom. Hästen har haft ett långt bra liv och nu har den problem som den mår dåligt av. Tänk på att djuret inte lider om du avlivar det, det är vi runt om som mår dåligt. Bättre med avlivning i tid än att hästen i detta fall ska behöva gå igenom eländet en gång till och kanske dö pga av det.
Att du avlivar hästen betyder inte att du älskar det mindre, snarare tvärt om. Idag hålls så många djur vid liv trots konstant lidande och smärta hos djuret, och de människorna kallar sig mer djurvänner än de som avlivar sina djur innan det går så långt. Sjukt.
Nej, om du bestämmer dig för det, ha inget dåligt samvete. Djuret lider inte det minsta, det är du som blir ledsen och mår dåligt, det är värt det för att inte ens älskade vän ska lida.
/absolut

ja...jo det är ju sant att hästen inte lider. Men han är rätt frisk 8månader om året. Rider jag honom mer än kanske varannan dag så mår han inte helt bra av det. Han orkar inte riktigt med. Ibland så kan det ju oxå va så att jag får se från dag till dag om jag kan rida. Vägrar rida om jag hör att han har lite andingsproblem!
Det är just det att jag kanske tar bort honom nu, när han är helt frisk enbart för att jag vill ha en annan häst. Känns ju förfärligt, men som sagt så vill man inte heller hitta honom död pga åldern i hagen en dag. Utan NÅNGÅNG måste man ju ändå plocka bort honom *suck*
aja, tack för din synpunkt...

Jobbigt... Han är dock 25 år, och du misstänker att han blir dålig i mars/ april... Hade jag varit du, hade jag nog tagit bort honom så fort han visar tendens att bli dålig igen. Håller han sig fräsch över våren hade jag låtit honom få ett långt, skönt sommarbete (antar att han som bronkit/kvickdragshäst mår bäst på sommaren) och tagit bort honom till hösten. Inte för att det egentligen spelar någon roll, men jag hade för min egen skull tyckt det hade känts bra att ge pålle en sista sommar, förutsatt att han inte blir dålig innan. I så fall tycker jag han ska får slippa redan när det inträffar.

Visserligen behöver inte ett liv som sällskaps / småbarnshäst (I BRA MILJÖ, DÄR HAN MÅR BRA) vara så pjåkigt heller. OM du känner någon som är kunnig o som du verkligen litar på, som har bra stallmiljö o kanske redan har en relation till hästen, skulle ju det kunna vara ett möjligt alternativ.

Tycker dock inte att du gör fel om du tar bort honom. Det är mkt bättre att du gör det än att du skickar honom mot ett okänt öde hos någon som kanske inte förstår att specialsköta honom så som han troligen behöver för att må bra.

Lycka till!

Kan du inte låna ut honm på foder?
Brukar vara ont om sånna hästar, snälla rara och som barnen kan älska och rida några gånger i veckan på. Hästintresserade föräldrar som vill kunna rida ut med sina barn.
Kanske någon som har en lösdrift? Hästen är fortfarande din och du kan ha lite koll så han sköts om ordentligt.

Lycka till med vilket beslut det än blir.

Men...

...är foder verkligen ett bra alternativ? Att hitta BRA fodervärdar som verkligen följer ägarens intentioner är inte gjort i en handvändning. Sedan beror det ju på hur hästen reagerar på miljö- och människobyte. En gammal häst har inte alltid så lätt att ta sig in i en ny flock heller.

25 år är en hög ålder. Jag tycker nog att om han inte kan få vara kvar hemma så är det bättre att ta bort honom.

Ett bra alternativ vore kanske att hitta en medryttare till honom som kommer och pysslar + rider men att hästen stannar hemma. Då får han vara kvar i känd miljö och med "sina" människor men får mer uppmärksamhet. Dessutom kan man själv pyssla med honom ibland. Han är då nr 1 fast hos någon annan men finns kvar i samma stall.

Detta eller avlivning är mitt förslag. Skicka inte bort honom.

Anneli

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka