Avlivning av häst

Sv: Avlivning av häst

nej där har du fel.. bruksdjurskadaver kremeras inte.. smådjurskadaver gör det däremot, hundar, katter och andra husdjur kremeras..

Alla större djur och lantbruksdjur, hästar, kossor, grisar, får, åsnor etc återanvänds även om de har kemikalier i kroppen som gör en odugliga som livsmedel..

Återanvändningen kan tyckas mycket brutal då det inte är många som fattar att det är detta som händer med deras hästar när dom åker med kadaverbilen för att man inte har råd att boka en dyr kremering.. (ja kremering av stora djur är sketdyrt, varför bränna upp en massa materia som kan användas? och vem i hela fridens namn tar emot hästar och kremerar helt gratis?)

Varning som sagt, texten står i vitt härunder och vill du läsa så markera texten..
Som ni redan läst så slits skorna på hästen av innan den vinschas upp i containern, detta är ingen småvickning för att få loss skon som hovslagaren gör utan brutala ryck där kotorna vrids och böjs extremt för att man vill helst rycka bort skon i ett knyck..
Hästen läggs med andra kadaver i containern och väl framme vid återvinningscentret så läggs djuren på hög om kvarnen inte är igång (kadaverbrist etc) Det som händer är att kadavren tippas in i en kvarn som maler ner hela djurkropparna till en grov mos, därav ska det inte vara några järnskor med i moset för då går kvarnen sönder. väl mosade så separeres köttvävnad från skelettdelar på något vis och det processeras (är inte 100% insatt i detta) och de produkterna som kommer ut är blodmjöl och benmjöl som används i var och varannan trädgård för att få fina rosor och rhododendoronbuskar..

Ni som läser kanske förstår att dte inte är konstigt att man inte talar högt om detta, precis som det här med kistkrossningen vid gravsättning.. det är inte etiskt trevligt..

Jag vet iallafall vad jag kommer att välja för min framtida häst, är den obehandlad så blir det slakteri, är den behandlad kommer jag att till någon fin plats och avliva med bult där..
Har jag egen gård då så kommer jag att begrava huvud, svans och vänster framben, förmodligen kommer jag att ha med en trälåda med en filt i till slakteriet så att jag kan få med delarna hem så fort som möjligt..

ha ha jag såg inte heller det, gud ja, undrar hur det gått??;)

Tack dashy =)

Bara en sista fråga om hästen inte kreimeras tömmer dom på blod då också? och kan man isf inte be dom ta hand om det?
Det finns hopp kvar om min häst men det är lika bra att göra sig bered:(

Senast ändrad:

Hu.. det var inget trevligt vid kvarnen stoppade jag. usch!
Jag hoppas värkligen att dom inte gör det där med koterna när jag ser.
Det är så himla hemskt att prata om såna här saker, men det är så det är ingen mening med att gå bakom ryggen med det, egentligen.

men det är svårt.
ibland kan det vara bra om man inte vet allt också.

om hästen avlivas med bult så töms den på blod, själva kroppen dör inte av bedövningen som man sätter i hjärnan utan hjärtat slår fortfarande, därför tömmer man på blod så att hjärtat stannar.. dock märker hästen inget av det då den är hjärndöd..

det är nog bara vid kemisk avlivning (spruta) som man inte behöver tömma på blod, då medlet stannar hjärtat..

får jag fråga lite frågor... Har hästen något fel förutom att hon är gammal. hon kan ha 10 år kvar att leva om det inte är något fel...

En annan är. känner du inte till att det finns dom som tar emot gamla hästar som folk inte har tid med något mer. hästålderdoms hem finns faktiskt. dom hästarna är det nog ingen risk att dom bara säljs runt.

om hästen avlivas med bult så töms den på blod, själva kroppen dör inte av bedövningen som man sätter i hjärnan utan hjärtat slår fortfarande, därför tömmer man på blod så att hjärtat stannar.. dock märker hästen inget av det då den är hjärndöd..

det är nog bara vid kemisk avlivning (spruta) som man inte behöver tömma på blod, då medlet stannar hjärtat..

håller dom koll på hjärnaktiviteten... om inte, hur kan man vara säker på att hästen är hjärn död. om det är så, så kan man inte veta att hästen inte plågas till döds.

känner folk som varit medvetslös flera gånger då säger dom att dom hört vad folk sagt men har inte kunnat kontrolera läget ändå, förens dom vaknat...

Om du är med under en slakt, så förstår du varför man vet.

LIA

nu har jag enbart sett på TV/youtube, men om hästen skulle vara så "hjärndöd", hur kan hjärta och sådant funka då? sitter dessa funktioner längre bak än i pannan?
dör inte hästen av sigsjälv efter en stund av bultningen eller kan den andas osv flera timmar efteråt?:eek:

när bulten slår ut hjärnan och hästen blir hjärndöd så slutar den sända signaler till övriga organ som då upphör att fungera (hjärta och andning), det tar inte många minuter. att hästen avblodas ger samma effekt (allt upphör att fungera) men då vet man säkert att hästen är död (bulten kan ju ha träffat snett) erfersom hästens hjärna inte kontrolleras med EEG (har jag för mig det heter)

ungefär som när djuren avlivas med avlivningsvätska i spruta (främst smådjur som hund och katt) veterinären avslutar ofta med att sticka kanylen i hjärtat för att djuret garanterat ska vara död.

människor som ligger i respirator och konstateras hjärndöda (kan alltså inte leva vidare utan hjärnaktivitet på "egen hand") anses som döda och respiratorn stängs av, då upphör hjärta och andning fungera och personen blir kliniskt död väldigt fort.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 106
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
E
Hästvård Hej alla hästälskare! Jag måste skriva av mig och få höra andra hästmänniskors berättelser om hur när ni förlorat eran bästa vän och...
Svar
15
· Visningar
3 795
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka