Avlivning av häst

corzette

Trådstartare
Hur går det till ?

Jag har läst många trådar om hur folk fått lov att avliva hästar å förstår att man inte vill gå in på "detaljer"...

Men nu står jag inför det beslutet att antingen försöka sälja mitt avelssto på 22 år eller avliva..
Hon är en gudomlig mamma å ger bra avkommor men som sagt de är hon ju inte ensam om ... Därför lutar de åt att jag tänker låta henne somna in :cry: så att jag (egoistiskt nog) vet vart hon är och att hon inte far illa eller blir runt"bollad" efter att jag sålt/lånat ut henne...

Grejjen e ju den att jag inte vet hur jag ska ha hjärta nog att göra en sån grej ? Jag vet ju bara hur mkt jag grät när min å mammas katt avlivades när han hastigt och mkt olustigt blev väldigt akut jättedålig.... Då kunde vi ju dessutom lämna honom så veterinär + personal tog hand om avlivningen då vi verkligen inte pallat med att vara med (han var alldeles för dålig för att "bry" sej)...

Här kan jag ju knappast åka till slakt med gott samvete å bara lämna hästen, frågan e då kan man (åxå egoistiskt tänkt) typ lämna henne till typ Ultuna så de avlivar henne smärtfritt ? eller hur gör man för att de ska ske humanast både för mej och häst ???

Sv: Avlivning av häst

Hos oss går det till så att man ringer slaktbilen o de kommer hem till gården. Man går ut till eken (många hästar har dött där) o det blir skott i pannan. De vinchar upp hästen o åker därifrån. Man själv tar grimman o grimskaftet o går hem.

Så fort man har bestämt sig så känns allt bra, det är just det där innan som gör att det blir jobbigare. Men så är det ju alltid så att saker som händer hux flux som man inte hinner förbereda sig på känns mer även om saker man har förberett sig på inte är direkt smärtfritt heller.

Men så håller jag med dig om att det känns bäst o veta vart hästen tog vägen än o tro att den blir runtbollad. O det är ju alltid skönast för en själv att vara med o veta att allt gick bra till. O vill du inte vara med själv så kan man ju alltid be någon annan man litar på. Även om jag personligen skulle ha svårt o lämna iväg hästen till någon annan o inte vara med själv. Det skulle kännas som ett svek.

O det är helt ok o gråta o ha sorg...det ingår! Kan ju se det på så vis att skulle man inte ha sorg...skulle man ju vara känslokall..o det är ju ingen hit.

Glömde skriva...Lycka till!

Jag skulle ta ut nödslakten så hon slipper åka nånstans, utan får sluta sina dagar hemma där hon är trygg och älskad. Du behöver inte vara med henne ända till slutet, utan de fixar allt. Skriva bara papperna innan så du slipper det efteråt.

Det är bara du själv som måste komma fram till hur du vill göra.
Men det här är mina ställningtaganden och argumenten för dom:
Skulle aldrig sälja en såpass gammal häst av skäl som du själv anger. Dessutom är jag rätt säker på att det är tungt för en häst att byta miljö och ägare och troligtvis värre ju äldre dom är.
Jag tycker inte om känslan av våld vid bultavlivning så därför valde jag att låta en vererinär komma hem och ge min häst en spruta. Först fick han en lugnande spruta som gjorde honom rejält dåsig. Nästa spruta var avlivningssprutan och det gick nästan lika fort som vid bultavlivning. Jag var med honom hela tiden - skulle personligen inte drömma om att lämna en kompis i ett sånt skede. Sorgen och gråten får man stå ut med. Innan allt det här hade jag ringt nödslakten och dom kom och hämtade honom strax efter avlivningen. Vid själva uppvinschningen på lastbilen var jag inte med, för det hade jag hört kunde se jobbigt ut. Och då behövde ju min häst inte mig längre. Det är tungt och smärtsamt men man måste och man överlever.

När vi tagit bort hästar på vår gård så har vi ringt till nödslaktbilen/firman och bokat tid för avlivning samt hämtning.
När sedan bilen, som kan vara en stor lastbil, bil med typ av flak och även lastbil med container med lock, kommer så fyller man i ett papper med hästens vikt bla, inga konstigheter.
Sedan tar man ut hästen och går undan lite från stallet, man kan ju ha med sig en hink med smaskig havre, det är alltid lite avledande. Killen följer med och sätter sedan en slags hylsa som är ca 15 cm lång mot hästens panna och trycker av, det låter ungefär som ett starkt knallskott/smällare. Hästen faller ihop omedelbart och rör sig litegrann.
Vid det laget ska man nog avlägsna sig, för då skall hästen stickas för att avlägsna blodet samt att skorna skall slitas av för att sedan vinchas upp på bilen, inge trevligt att titta på.
Kom ihåg att dessa killar åker runt och tar "hand" om dessa hästar varje dag, de är väldigt lugna och metodiska och mycket vana att se ledsna djurägare, vill du snacka och vara med går det bra, men om du inte pallar att vara närvarande överhuvudtaget säger du bara det och då tar de hand om allt! Kostnaden för avlivningen är ingenting, ca 60 kr, det är frakten av hästen som kostar, när vi körde våran ponny sisst kostade det ca 2300 spänn inkl. moms. Han var visserligen medicinerad så det blev sanitetsslakt av honom, annars betal de för djurets köttvikt, dvs om du är ok med att de kanske använder kroppen till något ändamål...vid sanitetsslakt bränns kroppen endast.

Hoppas jag fyllt några frågehål! Kram på dig!

Miste för drygt ett år sedan två vänner sedan många år.
Den första, gammelponnyn som vi haft i över 26 år fick kolik, så när vet kom på kvällen var det inte så mycket annat än avlivning att välja på. Prognosen var så dålig, och att utsätta någon som är 34 för alla påfrestningar i samband med operation ville vi inte.
Han fick en spruta i sin box, jag höll honom hela tiden, och han hämtades inte förrän dagen efter, så vi hann ta avsked ordentligt. Ingen reaktion från de andra hästarna som var inne hela tiden (vi frågade vet vad han trodde, och han sa att han inte trodde det var någon fara).
Den andra hade fång, och vi hade beslutat oss för slakt och jag ringde ett slakteri (pm:a mig om du vill ha namn och telefonnummer) dit morsan varit med en av syrrans hästar tidigare.
De kunde ta emot oss redan dagen efter, så jag hann inte gruva mig så länge.
När vi kom dit ville dom först kolla på hästen i transporten, sedan lastade jag ur, snabbt kom en av personalen och tog grimskaftet ifrån mig. Hon ställdes i en miniliten paddock utomhus, och dom sköt med gevär i pannnan.
Bilden av när hon föll kommer jag ju alltid att ha på näthinnan, men jag vet att hon var helt lugn, inte orolig på minsta sätt. Detta var en shettis, men även syrrans fullblod som var ganska rädd om huvudet stod helt lugnt.
Jag ångrar inte att vi åkte till slakteriet, skulle göra om det igen när det blir dags, om det inte finns tid eller möjlighet att få en trotjänarbegravning.
Ingen var heller besvärad över att jag snorade och grinade redan när vi kom, dom är ju vana vid det mesta.
Lycka till, vilket sätt du nu än bestämmer dig för!
Lotta

Va snälla ni e som delar med er...

Det som känns mest e ju att det handlar om en fullt frisk "tant" som jag tänker göra mej "av med" bara för att min ekonomi inte tillåter att jag har så många hästar... Jag är i princip emot att "bara slakta" "för att"...

hade hon varit dålig eller "jättegammal" hade jag ju inte haft samma samvetskval, men hon ser inte ens så gammal ut som hon e utan alla tror hon e typ 16-18 år å e helt ren i alla ben mm å aldrig varit halt eller haft några som helst problem med hälsan...

Däremot e hon en "känslig" dam, alla kan hantera henne men ridas ska hon inte av vem som helst. Därför e ju "sällskapsdam" inte heller nåt alternativ iom att förr eller senare får nån för sej att de ska ta med henne på nån "tur" som sällskap å de kan gå perfekt men det kan lika gärna sluta med att pesonen i fråga ligger på backen med eller utan häst över sej. (i unga dagar reste hon sej å slog till 50% över, men aldrig rest sej under våra 10 år med henne men de e ju personkemi som spelar in).
Därav att jag inte kan lämna henne till nån som jag inte litar till 100% på.

Men som sagt annars e hon ju hur gosig å trevlig som helst å älskar att pysslas med... Det känns som sånt slöseri att slakta en sån häst bara för att min ekonomi inte klarar två hästar...

Aja pappa å jag kanske hittar en gård/villa vi kan köpa SNART så jag slipper oroa mej... (då kan hon ju va sällskapsdam hemma)

Sv: Uppdatering

Jag slipper ta beslutet verkar det som :bump: Han som skulle låna henne beslöt att betäcka henne... Så nu e hon betäckt :banana: ...
Och tar hon sej bara så vet jag att hon kommer få leva vidare å vem vet nästa år kanske pappa å jag har hittat nåt eget så vi slipper oroa oss :)

Men som sagt tack så jättemkt för era synpunkter ...
För förr eller senare kommer ju ändå den dagen (hon e ju trots allt 22 år) så nu vet jag mer om hur det går till ...

följdfråga eftersom jag nyligen tagit på mig(fick hem honom idag!!) en häst som fd. ägaren tror behöver slaktas för att han är "knäpp".
kan man avliva hemma men ändå låta kroppen gå till matproduktion?
så att det inte blir så dyrt :crazy:
eller måste jag sänka mig till nivån att åka bort med honom till ett sakteri om det kommer till det?(nu verkar hästen bra ifos, han bytte attityd totalt när de gamla ägarna åkte :crazy: )

Det kostar 2000 kr att ta bort hästen hemmavid och den förs då till Atletippen på ett ställe för döda stordjur. Så enormt mycket är ju inte det..
De flesta hästar får inte gå till mat heller eftersom de ätit butta nån gång under sitt liv.

de får inte längre lägga hästar på tippen utan måste köra dem en bra bit för destruktion...så det blir ca 2000 kr extra:P

Vi avlivade familjens första häst förra sommaren. Vi avlivade med veterinär och spruta. Nödslakt kom och hämtade kroppen.
Det jobbigaste är innan man har bestämt sig och bokat datum, sedan släpper det...

Vi har själva slaktat våra gamlingar, karln är jägare och har fått den otacksamma uppgiften att ta bort husdjuren.
Jag har själv inte varit med men vet att kusarna varit lugna och ätit godis ur hinken när de blivit skjutna, hemma i sin egen hage med människor de känner. Vi har egen djurgravplats där vi samlar alla gamla trotjänare.
Pratar man med miljöinspektören i sin kommun kan de ge tillstånd till detta under förutsättning att man har egen mark och inte har någon vattentäkt i närheten.

eller måste jag sänka mig till nivån att åka bort med honom till ett sakteri om det kommer till det?
Varför ser du slakteriet som en låg nivå?

För den som inte vet: Resan till slakteriet är inte ett dugg annorlunda för hästen, än vilken annan resa som helst. Väl där, blir det ett skott i pannan och så är den i hästhimlen. Snabbt, smärtfritt och utan obehag för hästen. + inget dödsställe hemma för den känsliga.

LIA

Tänkvärt...ska vänta ett slag och se vad som händer.
Själva insomningen skulle kunna gå att klara av (spruta i så fall)
men det sista kontenjern och vinchningen..det låter ricktigt otäkt

spruta är juh absolut det skönaste, men vi brukar ändå ringa till nödslakten, dom kommer ut, man skriver alla papper som behövs, antingen är man med eller så lämnar man bara över hästen till dom, har man en häst som man vet är på tårna/tittig etc. så kan det vara bra att ha nån annan med sig som kanske kan hjälpa slaktgubben att hålla i hästen. hästen får ett skott i pannan, den rasar ihop, sen tömmar han den på blod, vinschar in den & åker.. hästen kremeras med alla andra hästar. det som e jobbigast är juh att nån måste ta reda på blodet efter:( & även att boka tiden, men tänk så här, om hästen inte mår bra så kommer den få det bättre i trappalanda :) lycka till med allt / dashy

men varför kan du inte ha kvar henne och ge henne ett värdigt fortsatt liv?
men kan hon inte lämnad ut på foder då där du endå har koll o äger henne men inte behöver betala allt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 106
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: willy
·
E
Hästvård Hej alla hästälskare! Jag måste skriva av mig och få höra andra hästmänniskors berättelser om hur när ni förlorat eran bästa vän och...
Svar
15
· Visningar
3 795
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka