Avliving - avbloda endast om man ska använda köttet ???

M

moondance

Nu är det bestämt. :( Hästen min som ska avlivas kommer att åka till trappalanda på onsdag klockan 8. :cry: Det kommer att ske med Svensk Lantbrukstjänst på hemmaplan & jag har bestämt mej för att vara med. Dom kommer att avliva med bultpistol, avbloda, sen kommer kroppen att gå till destruktion. Men enligt en jag känner så avbloda man endast om man ska använda köttet!!???? :confused: Stämmer det?? För köttet på denna häst får inte användas (& det vill jag inte heller), det står i hennes papper pga medicin behandlingar. Det har vi även sagt till dom som ska avliva. Men nu blir jag fundersam... :( :confused:

Sen undrar jag vad ni hade valt för plats att utföra det på??? I hagen, på gårdsplanen, i trädgården, annan plats?? Jag vet faktiskt inte vad som blir bäst.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliving - avbloda endast om man ska använda köttet ???

Man ska alltid avbloda för att vara 101% säker på att djuret är dött. Personen du pratat med snackar i nattmössan.

Är det inte så att avblodningen är själva "dödsorsaken", att de bara blir hjärndöda, men att hjärtat fortsätter att slå efter bultpistolen och stannar först när hästen är avblodad?

Tack för svar!! Jag blev lite orolig där ett tag när den personen sa det. Men jag har ju hört av andra att man måste avbloda för att kunna dödsförklara hästen, men jag var bara tvungen att höra med några andra. Va rädd att denna person hade rätt ändå, men då är det inte sant.

Bulten gör hästen hjärndöd, så om bulten har tagit rätt dör hästen ändå efter ett tag. Men om bulten tagit lite snett så finns det risk att tiden tills hjärtat stannar blir utdragen och plågsam.

Förresten hur gör dom när dom avbloda????

Hästen hängs upp och ner och halspulsåldern skärs av.

Jobbar som slaktare.

Djuren måste avblodas för att "död förklaras", med bultpistolen blir det bara hjärndöda. På kor skär man av halspulsåder, luft & mat-strupe, djuret dör då direkt, lamm och grisar skär man bara halspulsådern. Vi slakar inte hästar längre för de är så svåra att flå så jag vet inte hur de är med dom, men jag kan tänka mig som för kossor.

Sen måste väl en vetrinär kontrollera kroppen och alla inre organ? Oavsett om hästen ska gå till kött eller inte? Skulle jag kolla upp iallafall!

Jag vet ju inte hur det ser ut hos dig, men jag skulle välja en avskild men fin plats, tänk på att det kommer ca 15l blod vid avblodning.

Jag tycker det är rätt av dig att vara med, det går otroligt fort med bultpistol, det som ser lite otäckt ut är att djuren kan rycka och sparka bra länge efteråt.

Jag vet inte hur mycket du vill veta hur det "ser ut" vid slakt, men pm'a mig om det är någonting du undrar över så ska jag försöka förklara så gott det går!

Usch okej. :( Blir det mycket blod av det???

Vet inte hur många liter blod det är i en häst, men nog blir det ganska mycket.

Tack för svar!!

Okej, det va så jag trodde att det gick till.

Nä veterinären ska inte kontrollera kroppen & inre organ. Utan dom som avlivar (Svensk Lantbrukstjänst) tar med hästkroppen direkt för att den ska gå till destruktion.

Gahh :eek: 15 liter blod, herregud vad mycket!! Avblodningen ska jag INTE se iallafall. :( Grejen är ju den att dom måste kunna köra dit med lastbilen eller vad det nu är som dom ska köra iväg kroppen med. Jag vett i tusan vad som blir bäst. Men det är väl ingen bra idé att göra det i en hage, då kanske dom andra hästarna blir rädd för lukten & blodet sen????

Jag hoppas bara att jag klarar av att vara med. Jag vill vara med tills hästen har fallit. Sen avblodningen & när dom lyfter upp kroppen & kör iväg vill jag INTE se iallafall.

Tacktack!! Ska se om det är något jag kommer på. Men kan man kalla detta för slakt när inte köttet ska användas???

Avblodning måste ske max 60 sekunder efter att djuret bedövats.
En jag pratat med som tagit bort många hästar brukar stå och klappa hästen och prata med den & slaktaren, sen vände hon sig om och höll längst ut på grimskaftet och slaktaren sa till när de var klart så kunde hon bara gå rakt iväg utan att behöva se allt blod.

Jag tror inte dom andra hästarna blir rädda, läste i ridsport tror jag en gubbe som avlivade sin häst i hagen och de andra hästarna tog det som att "nu är brunte borta", det var lugna och var inte alls rädda.

Har du ingen grusad plan eller något, eller lägg ut halm/spån som suger upp det mesta?

Ridskolan avlivar sina på gårdsplanen och sen har de lagt grus över. Där har jag lett förbi hästar efter avlivning som inte brytt sig alls, t.om gått över blodpölarna!

Jag skulle nog kalla det avlivning.

Vi har fått nödslakta (bulta och avbloda) häst i hagen och den kvarvarande kusen brydde sig inte ett dugg om det. Samma häst tyckte också det var oerhört fascinerande att titta på när vi slaktade tjurar... :smirk: Jag tror att de hästar som bryr sig om blodpölar och dylikt mest blir smittade av sina mattars reaktioner, så att säga.

Man behöver inte hänga upp hästen vid avblodning på hemmaplan, det är nog mer på slakterier det görs.
Min häst skar de när hon låg ner, efter bulten. Samma med min kompis häst.
Lägg sand över blodet så märks det inte.

Vi har alltid vänt hästarna upp och ner med hjälp av en baklastare. Inbillar mig att allt blir effektivare och snabbare på så sätt.

Men det behövs ju liksom inte. Hjärtat pumpar ur blodet väldigt fort på en gång. Vi hade inte ens något som skulle ha kunnat hängt hästen upp o ner, då den lyftes upp på en släpkärra med en stor skopa på en traktor, som de först rullade upp hästen på.
Dessutom skulle jag inte vilja att min häst hängde o dinglade upp o ner innan den var 100% död.

Och mycket blod blev det ändå.

Senast ändrad:

På slakteri hängs bara grisar och lamm innan de avblodas, kossorna skär de innan de hänger upp sen får de hänga i ca 30min och det blir ändå mkt blod kvar i kropparna.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag släpper snart allt & bara sätter mej ner & börja lipar. Jag orkar inte med någonting. Min underbara & älskade häst ska TYVÄRR...
2
Svar
31
· Visningar
2 987
Senast: Hera
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 120
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!