Jädra avliving

Sv: Jädra avliving

Usch ja, det är sååå TUNGT. :( Men är man djurägare så får man TYVÄRR ta detta beslut ibland, även att det gör ONT :cry:

Tack snälla.... Virrpannan hoppas jag INTE kommer att vara i vägen. Jag har sagt ifrån iallafall, att jag bara vill att det ska vara jag, mor & dom som avlivar med.

Vill bara passa på att stötta dig i att andra hästar struntar blankt i både blod, döda hästkroppar och när själva skottet faller.
När jag jobbade på ett arabstuteri -93 så fick ett av stona så stora problem vid en fölning (fölungen dog halvvägs ute och sparkade av ryggraden på stoet i sina dödskramper! :cry: ) att vi blev tvungna att avliva direkt i boxen. Eftersom det här var mitt i natten (som det ju så ofta är när det gäller fölningar) så var det liksom inte läge att ta ut de andra hästarna. Alltså föll skottet i boxen och stoet vinschades sedan ut, över stallgången och ut genom en av dörrarna till hingstens hage (fanns en direktutgång från stallet till just den hagen och det var lättaste stället att få ut kroppen på).

När det här hände stod jag i en box hos ett av de andra stona. Visserligen var jag nog lite upprörd, men ändå lättad över att stoet skulle få sluta lida. Det sto jag stod hos gick nog inte ens upp i puls när de vinschade ut kroppen. Hon (och de andra hästarna) bara stod där helt lugna, som om de visste vad som hade hänt och visste att det var det enda rätta??
Ingen av hästarna reagerade på att gå förbi där kroppen hade dragits och att avblodningen hade skett i boxen bredvid. Hingsten gick utan problem i hagen där kroppen hade dragits ut (och därmed även blodat ner) redan nästa dag. Den enda reaktionen vi märkte på hästarna över huvud taget under hela det dygnet var att de var lite stillsammare än vanligt i hagen nästa dag.

Så det kan du ju hälsa virrpannan om du vill. Det hon säger är helt enkelt inte sant!

/JES
vars systers häst avlivades med bultpistol och avblodades just där hästarna går ut i sin skogshage. Ingen av hästarna har reagerat på bloddet där heller och det blodet hamnade på gräs och vi täckte bara över det med lite löst gräs, mest för min systers skull faktiskt...

Tänker på dej och undrar hur du mår? Många kramar till dej iallafall. :cry:

Har tänkt på dej idag, gick allt som det skulle ?

Hoppas kusen din betar på de gröna ängarna nu utan att ha ont någonstans

:cry:

Hejsan...
Hoppas att allt gick bra.. :cry:

Har själv en vänn som vart me om detta :/..

Kram på dig

Jättekram till dig från mig!! Känner med dig och hoppas att allt gått så bra det nu kunde.

moondance skrev:
Ok. Stallägarens sambo är bonde på annat håll & hon säger att enligt honom så avblodar man inte heller sjuka kor som ska gå till destruktion, utan man skjuter dom enbart. Men jag vet inte om dom har gjort det själva eller vad fasen, dom kan ju inte veta mycket egentligen..... ALLA jag har pratat med säger att man MÅSTE avbloda inom 60 sekunder efter bedövningen med bult. Jag fattar inte vad hon får allt i från...... :(

Vad folk gör och vad som är tillåtet/förbjudet hänger har en tendens att inte hänga ihop! Folk dränker kattungar, avlivar ormar och möss genom att lägga dem i frysen, bränner hemma, rånar banker, kör för fort, slår barn...

Ibland gör man förbjudna saker av okunskap, ibland väljer man medvetet att bryta mot reglerna. Undrar vilket som gäller för sambo-bonden!

Skickar en massa sympatitankar!

När mitt gamla sto avlivades - med spruta - så gick hästarna i hagen redvid. Det gjorde henne lugn att ha dem inom avstånd och det märktes inte på dem att det var något. De gick alla förbi platsen senare på dagen utan att reagera mer än att stanna till någon sekund. Utan minsta lilla hispande ens hos de hispiga hästarna.

moondance skrev:
Usch ja, det är sååå TUNGT. :( Men är man djurägare så får man TYVÄRR ta detta beslut ibland, även att det gör ONT :cry:

Tack snälla.... Virrpannan hoppas jag INTE kommer att vara i vägen. Jag har sagt ifrån iallafall, att jag bara vill att det ska vara jag, mor & dom som avlivar med.

Hoppas det gick bra idag och att du känner att det verkligen var rätt.. Jag gråter nog mer efteråt , men det kändes ändå som en sten som lättades.

ta hand om dig

Hoppas att allt gick bra, din häst fick komma till himlen exakt ett år efter min tjej.
Jag är säker på att hon tar hand om din älskling nu, vart dom än är..

Tänker på dig och din pålle. Hon betar på de evigt gröna ängarna nu.....

Vad fint att du gjorde det där med fjädern tycker jag.....

Tröstkramar

Liknande trådar

Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 988
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens