T

Tveket

Min mor pratade idag med veterinären ang. hennes ena katt. Hon är 7,5 år och kissar i möbler, på mattor och på golven etc. Ibland är hon duktig och går på lådan för att nästa dag välja mindre lämpliga platser att göra sina behov på. Måttet är nu rågat. Hon har hållit på så här i flera år och mamma orkar inte mer. Veterinären tyckte att hon borde avlivas. Svårt beslut för mamma då hon såklart tycker om katten. Hon är "utekatt" men föredrar att vara inne. Till saken hör att hon är inavlad så hon är inte riktigt "normal" heller. Mamma fick henne för några år sen då hon var mobbad av förra ägarens andra katter. Mamma har även 2 andra katter och det funkar hyffsat bra mellan dem. "kisse-katten" funkar inte tillsammans med mammas andra hona men tror inte kisse-katten lider av det. Det är snarare den andra honan som går undan. Det är aldrig några bråk eller så, de tycker bara inte om varandra och håller sig på varsin kant sas.

Vad hade ni gjort i denna situation?

Sv: Avliva??

Har katten undersökts något av veterinären? Det låter helt galet att veterinären råder avlivning direkt.
Vad har din mor försökt göra åt det?
Felkisseri beror ofta på urinvägsinfektion eller andra fysiska problem som går att åtgärda.
Är "Kisse-katten" kastrerad?
Har hon försökt med flera lådor i huset? Ett problem kan vara att katten inte vill gå på samma låda som den andra katten.
Provat med olika typer av strö i lådan?

Det finns saker att göra i dylika lägen. Hoppas det går bra.

Vår familj har haft en katt som aldrig kissade i lådan. De kändes som om vi fick springa runt med moppen hela tiden efter han så vi kunde vara beredda på när han skulle sätta sig å kissa. Spelar ingen roll vart han kissade nånstans. De kunde vara i sängar, i garderober, i skor, i princip varsomhelst.

Vi tröttnade tillslut och övervägde att sälja honom då detta beteende inte är acceptabelt och beslöt avliva honom, hur jobbigt de än var. Katten var trots allt 2 år och vi försökte verkligen få honom rumsren men utan resultat.
Notera då att våra misse var undersökt av veterinär men var fullt frisk.

Jag skulle ha avlivat din misse, hur jobbigt de än är. För jag anser inte att de går att leva i en miljö där katten kissar överallt, där man får vara vaksam för att undvika att sätta sig i en pöl, eller kliva i en pöl, eller hitta sin favorittröja nerkissad.

Hoppas du fick de svaret du sökte efter.

Senast ändrad:

*kn* Svarar båda...

Kisse-katten är inte undersökt av veterinär. Alla katterna är kastrerade då det är utekatter. Den andra honan går inte på lådan, hon gör sina behov ute. Mamma har provat med flera lådor, olika typer av strö och att byta plats på lådorna, inget har hjälpt. :(

Vad är symptomen på urinvägsinfektion? Hon verkar ju pigg och kry annars. Detta har ju pågått i flera år, borde hon inte visa andra/fler symptom om hon var sjuk?

Jag bor ju inte hemma längre så för mig är det lätt att tycka att hon ska avliva (om det inte visar sig att hon är sjuk såklart) men självklart svårt när man är känslomässigt involverad...

Nån mer som har tankar/ideér/erfarenheter?

Jag förstår inte riktigt varför du tycker det är lättare för att du inte bor hemma att ge rådet att avliva? Jag tycker det är hemskt även om jag aldrig har träffat katten att ens tänka på avlivning innan allt annat är provat.

Först och främst behöver katten undersökas så att veterinären kan utesluta fysiska orsaker.
Sedan se till att de katter som inte tycker om varandra inte heller behöver stöta på varandra, det kan ge kissproblem att det finns någon i hushållet de inte tycker om.
Vår ena katt hade svårt att acceptera vår nya hund, först nu nästan ett år senare är hon helt rumsren igen, men aldrig att jag funderade på att ta bort katten för att hon var stressad av lillhunden! Då är det ju upp till mej som har valt att ha djuren att se till att katten kan gå undan dit hunden inte kan komma (i ert fall den andra katten) så att katten får lugn och ro, nu ligger katten och hunden i samma bädd och sover emellanåt:love: så nu är hon inte stressad längre, men jag har fått tvätta och slänga många hundbäddar och annat innan vi kom dit.

I erat fall kan det ju hjälpa att se till att katten verkligen går ut då och då och inte glömma bort henne. Kanske tycker hon inte om lådornas innehåll? Kanske tycker att de töms för sällan? för mycket strö eller för lite? hon kanske måste gå över den andra kattens revir för att komma till lådorna? Det finns många saker man kan testa innan avlivning ens behöver komma på tal.
Jag antar att det finns lika många lådor som katter så att de har sin egen? annars är det det första ni får ordna, endel katter anser att man inte kan kissa på samma ställe som man bajsar och då får man ordna det.
Sedan får man tvätta allt i ättikssprit så att lukten försvinner, annars lär katten sätta sig där det redan luktar.

Glömde ju, symptomen på urinvägsinfektion är att de gärna sätter sig och kissar på mjuka material. Ibland kan urinen lukta starkare, ibland även blod blandat.

Du har redan fått många bra råd. =) Och i de allra flesta fall så finns det en bakomliggande orsak till varför en katt beteer sig på detta viset. Jag har själv haft katter som haft problem med kisserier. Den ena hittade jag som liten, liten kattunge. Han var traumatiskt skadad, och hade skiljt från sin mamma för tidigt. när han flyttade till en ny familj (arbetade med omplacering av hemlösa katter) så började han kissa inne: i favoritfotöljen, sängen, mattes kläder osv. Efter många olika försök så hämtade jag hem katten igen. Jag anade att detta berodde på otrygghet och att han inte var tillräckligt självständig. Katten i fråga fick bo ensam i två veckor då han serverades mat och vatten men fick "klara sig själv", och sedan komma ner till de andra igen. Då förbjöd jag alla att klappa på honom eller lyfta och leka ett par veckor till framåt, och sedan var han som ny!
Det verkade som att han pga. att han blivit skiljd för tidigt från sin mamma och inte fått någon grundtrygghet, försökte att blanda sin doft med husses och mattes, för att känna sig så nära som möjligt..
Idag mår han jättebra =)

En annan katt jag har är 11 år gammal, och har i hela sitt liv låtit bli att gå på lådan. I ett par år kämpade jag med lådor, veterinärbesök, och passa trix. men ingenting hjälpte.
Idag bor hon i en rastgård som jag byggt vid huset. Hon har en stor altan att bo på, ett uppvärmt litet hus med golvvärme och element, och kan röra sig fritt i trädgården =) Under uppsikt får hon även komma in huset och kela lite i soffan..
Nu förstår jag däremot att kanske inte alla har möjlighet att bygga rastgård m.m. Men kanske kisse kunde bo ute med en uppvärmd liten koja att krypa in i? Om det inte visar sig att hon faktiskt har problem med tex. urinvägarna, eller för den delen någonting annat som stör henne..

Självklart är det inte lätt att bara säga, avliva. Det är ett stort beslut men jag vet hur svårt och jobbigt det varit för mamma under alla åren. Hon har haft denna katt i över 5 år och trovligtvis kissade den inne långt innan dess också. Det är ohållbart att varje dag gå och skura kattkiss från möbler, golv etc. Dessuton bor de i ett äldre hus där det är små springor mellan golvbrädorna. När katten kissar på golvet blir det till att krypa på knä med tandborste och tops... Det blir aldrig riktigt rent. Mamma har dessutom dåliga leder så hon borde inte krypa runt på alla fyra...

Mamma är hemma på dagarna pga sina leder så hon är noga med att göra ordentligt rent direkt efter att katterna varit där. Hon har även provat att flytta lådorna, ha olika typer av strö, mycket strö, lite strö osv...

Hur som helst, i natt kissade hon inte inne så mamma har valt att avvakta och se om hon börjar igen... Börjar hon igen åker mamma in till vet för undersökning innan ev avlivning.

Tusen tack för alla snabba svar och goda råd! :love:

Det kan vara svårt att få bort kisslukten och då går gärna katten dit igen och kissar.Det finns ett medel som heter Dettol som är effektivt mot lukten.Det är ett desinfektionsmedel och jag har hittat det i invandraraffärer.

Men undersök om katten är frisk. Hon kan ju ha problem med njurarna t.ex.

Uteslut UVI och njurproblem (veterinärundersökning). Om inget fel hittas testa Feliway, feromoner att plugga in i väggkontakten. Låter hokus pokus men funkar super, speciellt på dessa "sängvätande" katter. Finns att köpa på apotek och hos veterinärer.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar