Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror regeln är att en häst utan pass inte får slaktas inne på ett slakteri och att den inte får gå till livsmedel (ganska självklart) men att det i övrigt inte finns några formella hinder om man kan bevisa att man äger hästen.Okej, då ska jag kolla med dem.
För hon har ju ett giltigt pass men har krånglat i några månader med att få fd ägaren att lämna ut det.
Vet inte varför jag inte får det för den personen vill inte veta av hästen ändå.
Känns lite dumt att behöva lägga ut runt 2000 kr för ett nytt pass när hon ändå ska tas bort och det blir ytterligare kostnad där med :/
Så fungerade det förr -Fast utan pass, hur bevisar man då att hästen verkligen är den hästen man har på köpekontraktet? Man skulle ju rent teoretiskt kunna åka dit med vilken häst som helst då.
Eftersom min häst är ett vb så syns ju hennes frysmärkning på halsen och det står med i pappret på stt jag äger henne.Fast utan pass, hur bevisar man då att hästen verkligen är den hästen man har på köpekontraktet? Man skulle ju rent teoretiskt kunna åka dit med vilken häst som helst då.
Varför ska dom behålla passet????Hej.
Jag har ett varmblod som jag funderar på att avliva pga vissa orsaker.
Har papper på att jag äger henne men fd ägaren vägrar lämna ut hennes pass.
Måste jag skaffa nytt pass åt henne el går det att avliva henne ändå?
Okej, då ska jag kolla med dem.
För hon har ju ett giltigt pass men har krånglat i några månader med att få fd ägaren att lämna ut det.
Vet inte varför jag inte får det för den personen vill inte veta av hästen ändå.
Känns lite dumt att behöva lägga ut runt 2000 kr för ett nytt pass när hon ändå ska tas bort och det blir ytterligare kostnad där med :/
Du kan inte SLAKTA utan pass. Avliva går finfint. Både med veterinär och lantbrukstjänst.Du ska inte kunna avliva utan pass och med dublett får du betala avlivningen då kroppen kasseras, dvs inte används som livsmedel.
Fick aldrig non svar av dig "varfor vill dom behålla passet??"Eftersom min häst är ett vb så syns ju hennes frysmärkning på halsen och det står med i pappret på stt jag äger henne.
Så ganska lätt där att bevisa att det är rätt häst
Fick aldrig non svar av dig "varfor vill dom behålla passet??"
Enkle lösning....dumpa av hästen till dom som har passet och åk hem, problem löst.
Du kan begära ut passet med hjälp av Kronofogdemyndigheten. Eftersom du äger hästen så äger du ju passet också. Jag fattar inte varför fd ägaren inte vill lämna över detHej.
Jag har ett varmblod som jag funderar på att avliva pga vissa orsaker.
Har papper på att jag äger henne men fd ägaren vägrar lämna ut hennes pass.
Måste jag skaffa nytt pass åt henne el går det att avliva henne ändå?
Det var just det jag fråga i mitt första tråd! Värfor vill non behålla ett hästpass på en häst dom inte äger.....och det enkle lösning for att slappa slakt kostnad är som jag sa...DUMPA AV HÄSTEN!! då är det deras problem.......om det rör sig om nåt annat som tråd skapar inte tala om?Därför att det står i nästa inlägg att hon inte fattar varför den före detta ägaren vägrar lämna ut passet.