Avliva kanin

Itchie

Trådstartare
Ska till vet senare idag för att ta bort gammelkaninen. :cry: Min fråga gäller kaninen som finns kvar hemma, gamlingens dotter. Ska jag visa att mamma är död, d v s lägga in kroppen i buren en stund så hon slipper springa och leta? Vad har ni för erfarenhet av kaniner som blivit ensamma efter ett helt liv i gemenskap? Ska jag satsa på att skaffa en ny kompis, eller kan hon rentav tycka att det är skönt utan sin bossiga morsa?

Sv: Avliva kanin

Itchie skrev:
Ska till vet senare idag för att ta bort gammelkaninen. :cry: Min fråga gäller kaninen som finns kvar hemma, gamlingens dotter. Ska jag visa att mamma är död, d v s lägga in kroppen i buren en stund så hon slipper springa och leta? Vad har ni för erfarenhet av kaniner som blivit ensamma efter ett helt liv i gemenskap? Ska jag satsa på att skaffa en ny kompis, eller kan hon rentav tycka att det är skönt utan sin bossiga morsa?

:cry: Svårt beslut :cry:

Ja, fy 17, det har tagit tid att komma fram till det beslutet. Men efter ett fullgott kaninliv, varav de fyra senaste åren hos mig, är man värd mer än att tyna bort långsamt även om det känns jobbigt att vara den som bestämmer så handfast över liv och död. Suck. Lilla B :cry:

Itchie skrev:
Ja, fy 17, det har tagit tid att komma fram till det beslutet. Men efter ett fullgott kaninliv, varav de fyra senaste åren hos mig, är man värd mer än att tyna bort långsamt även om det känns jobbigt att vara den som bestämmer så handfast över liv och död. Suck. Lilla B :cry:

Men du ska tänka på det hära du har gett henne ett bra liv som ingen annan kanin skulle kunna drömma om inte sant?
Så låt henne släppa taget och mumsa i sig alla de goda grönsakerna och frukterna uppe i de blå hon får säkert många fina kaninvänner därupp B la min kanin Figge......
:cry: Det är hårt sagt men det är sanning, Tyvärr:cry:

Tack för trösten rattalskare! Ja, nu är det gjort :cry: :cry: :cry: Även "bara" en kanin kan vara svår att skiljas ifrån. Veterinären var i alla fall bra. Fick komma in direkt, sedan tog det ju bara någon minut och gick alldeles lugnt och fint till. När jag kom hem la jag in kroppen i buren. Dottern slickade henne på ögat :eek: :crazy: :cry: och nosade lite på henne men fortsatte sedan gnaga på sitt äpple. Hoppas hon inte kommer att deppa. Deppar gör däremot min plånbok - 400 kr kostade det att ta bort min lilla nin. Jaja, vad är väl pengar i sammanhang som dessa...

Itchie skrev:
Tack för trösten rattalskare! Ja, nu är det gjort :cry: :cry: :cry: Även "bara" en kanin kan vara svår att skiljas ifrån. Veterinären var i alla fall bra. Fick komma in direkt, sedan tog det ju bara någon minut och gick alldeles lugnt och fint till. När jag kom hem la jag in kroppen i buren. Dottern slickade henne på ögat :eek: :crazy: :cry: och nosade lite på henne men fortsatte sedan gnaga på sitt äpple. Hoppas hon inte kommer att deppa. Deppar gör däremot min plånbok - 400 kr kostade det att ta bort min lilla nin. Jaja, vad är väl pengar i sammanhang som dessa...

Oooo så sorgligt :cry: :cry: :cry:

Men hon har det säkert bäst där hon är nu *tröst kramar*

kaniner brukar inte springa och leta...i vart fall har jag aldrig någonsin sett det. Då kaniner är flockdjur så bör du väl tids nog skaffa en artfrände.

När vi avlivade en av våra kaniner (tumör i lungan) la vi in hennes kropp till den kvarvarande kaninen (de båda var systrar). Men jag klarade faktiskt inte av att se hur hon satt vid sin systers kropp och knuffade till henne, gång på gång, med nosen - precis som om hon sade till henne "stig upp, du har sovit länge nu".

de flesta djur letar faktiskt...
vet när min ena gerbil dog och kamraten ivrigt försökte putsa liv i henne. jag lät henne vara en stund och när jag kom tillbaka brydde hon sig inte om kroppen längre.

jag hade absolut köpt en kaninkompis - kaniner är flockdjur och ska inte hållas ensamma.

cipramil skrev:
de flesta djur letar faktiskt...
vet när min ena gerbil dog och kamraten ivrigt försökte putsa liv i henne. jag lät henne vara en stund och när jag kom tillbaka brydde hon sig inte om kroppen längre.
Det är den erfarenhet jag har också (dock ej med kanin). Känns därför bra att jag gjorde som jag gjorde...

jag hade absolut köpt en kaninkompis - kaniner är flockdjur och ska inte hållas ensamma.
Jag får nog göra det. Har dock försökt släppa ihop två vuxna kaninhonor tidigare och inte lyckats. De två var i och för sig inte jämnstora och den största bet den mindre och lät henne inte vara ifred en sekund, så jag vågade helt enkelt inte låta dem bo ihop (lilla hermelinen blev jättestressad). Däremot bodde de vägg i vägg (nät-), så de var inte helt ensamma.

*Tröstkramar*
hug.gif

När min kanin dog nyligen så blav gammelkaninen ensam, hon var inte så brydd. Men jag fick tag i två kaninungar som alla tre sitter tätt intill varann om nätterna!

Senast ändrad av en moderator:

vi tog bort våran franska vädur i augusti detta år :cry: .

Vi hade två kaniner. franska väduren Bamse och korsningen Gulliver. de var i separata burar. Men endå så kännde Gulliver av att Bamse var borta.

Han deppade och var allmänt nere, men så tog jag två kaniner på foder åt min granne (hon går i skola och kan inte ha kaninerna med sig) och då blev Gulliver glad igen..

De är utekaniner. Nu undrar jag om Gulliver kommer att bli ledsen igen när de flyttar hem till grannen efter jul. Det går ju inte heller att ta in honom nu när han är alltid har varit en utekanin. Tror ni att jag måste skaffa en till kanin som granne till honom?? :confused:

jag tycker att du bör skaffa en kanin till Gulliver.ingen kanin trivs att vara ensam.

Okej, men jag kan väl inte ha den i samma bur? det räcker väl att ha den nya kaninen som granne?

Då Gulliver är väligt bråkig mot andra kaniner..

det går bra att ha deni en annan bur, bara han känner att han har någon som han kan prata med;)

När min kanin dog (en hemsk död..) så blev syrrans kanin (josie) ensam och hon brydde sig inte så mkt, men eftersom de bodde i en utebur så fick hon en ny kompis som hon kunde värma sig med när det blev vinter, så hon var bara ensam i 2 dagar.

Köpte då en liten kaninunge som vi satte i en liten bur i Josies stora bur så de fick bekanta sig i några dagar.
Josie var inte glad över den nya, hon bet och anföll buren och vi trodde aldrig det skulle funka.

Sen dela vi av Josies bur med ett nät med ett litet hål i som bara kaninungen kunde komma igenom, på så sätt kunde hon springa ut och in till josie och ta skydd om josie blev aggressiv och det funka, josie accepterade det tillslut och en dag ville inte kaninungen Matilda springa in i sin del av buren längre och de låg bredvid varandra så vi tog bort nätet då. Det tog ungefär 2-3 veckor tror jag innan den gamla josie (som brukar vara bråkig) acceperade den nya och tom tog hand om henne som en unge, för plötsligt blev det viktigt att tvätta matilda hela tiden.

Du kan ju prova samma sak, men det kanske blir svårt om du har kaninen inne i en vanlig bur?
Kanske kan du skaffa en kaninunge som du istället har i en bur bredvid i en vecka sen kan du ju släppa dom tillsammans i ett rum lösa så de får utrymme och vara beredd på att skilja dom.
Jag tror det blir svårare att vänja 2 vuxna än en vuxen och en unge.

Om du har en stor bur kan du ju prova att göra ett nät som jag gjorde med ett litet hål i som bara ungen kan ta sig igenom.
Så delar du av Gullivers bur med det nätet, men då är det viktigt att buren är mkt stor så den inte blir för liten när den delas av och kaninerna blir stressade.
Men kaninerna bör först bekanta sig som grannar i varsin bur innan du delar av buren och placerar båda i samma.

AtletShipping skrev:
När min kanin dog (en hemsk död..)
Blä, morbida jag :eek: blir genast nyfiken på hur den hemska döden gick till... :o Jag har också varit med om ett oväntat och otäckt kanindödsfall, då en hermelin slogs av en rovfågel GENOM BURNÄTET! :cry:
Sen dela vi av Josies bur med ett nät med ett litet hål i som bara kaninungen kunde komma igenom,
Smart idé! :bow:

Vet hur det e att förlora en kanin. :cry: Hade en kanin som blev 10 år gammal men blev sen tvungen att avlivas för hon rasade i vikt (hon vägde normal ca 1,3-1,4 kg och hennes sista dag vägde hon inte mer än 700g. Hennes kropp kunde inte ta upp ngn näring) och hon hade antagligen en tumör i tarmen. Jättehemskt var det. :( Den kaninen hade överlevt två operationer (en amputering av en tå och ett benbott få hon blev biten och jagad av 3 hundar... Förvånad över att hon inte dog av hjärtstillestånd) och sen fick hon cancer. :( Kändes jävligt pissigt kan jag säga... Men hon hade haft ett skitbra liv, men ändå känns det ju som om jag inte pysslade om henne så mkt som jag hade kunnat. Sista åren hade jag mkt med allt och hade det jävligt jobbigt och då var hon dessutom utekanin nåra år. Och då tar man ju inte ut dom lika mkt när det börjar bli kallt. Det går ju inte om dom ska överleva kylan. Men har nu kommit över hennes död (var två år sen) men klart jag saknar henne. Hon var den bästa vännen man kunde ha. Så gullig och snäll och omtänksam. En riktig personlighet hade hon. :cry: :(

Liknande trådar

Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 252
Senast: Martenix
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Hundhälsa Jag har en avlivningstid i morgon till den ena av mina tikar, dotter till den andra hunden jag äger. Det har funkat bra fram tills...
Svar
9
· Visningar
2 016
Senast: kamomillo
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Malacki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar