Avliva häst - Kostnad?

M

Mie

Bara en undran - Vad kostar det att avliva en oförsäkrad häst?

Sv: Avliva häst - Kostnad?

Akut avlivning en kväll av distriktveterinär utan försäkring = drygt 5000 kr. (Pluss 1500 för tillstånd att begrava hemma)

1500??

300kr för tillståndet att begrava hemma.
1675kr distriktsveterinären med spruta, ringde på morgonen.

Hästen var försäkrad men det har inget med priset att göra.

4000kr bultning, avblodning och hämtning. Även den försäkrad.

Själva avlivningen är det billigaste. Det dyra som kostar en hel del ibland att ta hand om kroppen efteråt. Om man känner en jägare eller slaktare så kan få det gjort för en väldigt låg kostnad eller gratis. Men resten att få bort kroppen kostar.
I våras tog vi bort två stycken på samma gång.
Kostnad:
Avlivning av lokal slaktare 150:-
Tillstånd nedgrävning 300:-
Grävning av hål 800:-
Summa 1250 för två.

Men om vi använt kadaverhämtning med avlivning hade det kostat 5760:- inkl bortforsling.

Min avlivades förra veckan :cry: och han kostade 4200:- via Sv lantbrukstjänst, bultning + hämtning. Detta var S Norrland så "norrlandstillägg" ingick.

gratis på kolmården! tycker jag är toppen!

visst är det, men det förutsätter kanske att man inte bor allt för långt bort ;) skulle personligen inte köra mina hästar i timmar för "sista resan" och särskillt gratis är det inte heller då.

Jepps. Fakturan kom i veckan, tillståndet att gräva kostade 300 kr, men sen tillkom avgiften för att tjänstemannen från miljö- och hälsa var ute. Kan tänka att just det skiljer sig mellan olika kommuner.

Själva grävningen och det var kostnadsfritt för mig eftersom min pappa gjorde det.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev påkörd av en personbil under nyårsnatten. Hästen fick avlivas på plats på grund av sina skador.
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst skadades så svårt att den fick avlivas under pågående ridlektion på en ridskola i Blekinge tidigare i veckan.
Svar
1
· Visningar
191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka