Avliva eller inte...

Karizma

Trådstartare
Hej på er.

Jag har en häst som fyller 21 i maj. Korsning fullblod/halvblod. Vi har haft henne i fyra år snart och hon är världens underbaraste häst på alla sätt och vis. Vi har haft en del problem med henne under den tid vi har haft henne. Fångkänningar, kolik, fraktur på ärtbenet plus att hon inte har känts riktigt fräsch på ganska länge. I oktober fick hon ett rejält fånganfall och i samband med det trodde DV att hon kanske hade cushing. Det skulle i så fall delvis förklara varför hon fått fång och framför allt varför hon inte känts riktigt bra på länge. Vi tog provet men det visade inte någon cushing. Vi fick börja rida igen i slutet på december och hann rida ganska precis fyra veckor innan hon fick ett rejält kolikanfall. Efter att DV varit ute två gånger fick vi till slut lasta henne halv två på natten och åka till Strömsholm. Där blev hon kvar en vecka eftersom hon fick ett anfall till när hon varit där ett par dagar.

När vi hämtat hem henne såg hon bedrövlig ut. Vågar inte ens tänka på hur mycket hon tappat i vikt. Vi har fodrat enligt ordination och sakta ökat upp maten. Det tog ungefär två veckor innan hon fick en kolik känning igen och nu är det ungefär varannan dag som hon ser helt bedrövad ut och varannan dag är hon ganska pigg. Redan när hon stod på Strömsholm pratade vi hemma om att om det blir något mer nu så får det vara nog. Hon har inte haft mer än kolikkänningar hemma som har släppt efter paraffinolja och rörelse så vi har inte behövt ta ut veterinären mer.

Hon som har stallet säger att det blir nog bättre snart när vintern går över och de kan röra sig mer i hagen och inte dricker kallt vatten. Men före det kommer geggperioden när det är svårare än nu och sedan kommer gräset som inte kommer funka pga hennes fång....

Jag är så kluven. Varannan dag när jag ser henne vill jag bara låta henne slippa allt och när hon ser pigg ut undrar jag varför jag ens tänker tanken att låta det vara bra nu. Hur skulle ni kloka människor göra? Det kan ju inte vara meningen att man ska vara tvungen att mota bort koliken flera gånger i veckan. Samtidigt låter det helt sjukt att jag tänker på att ta bort henne för att hon har ont i magen....

:cry:

Sv: Avliva eller inte...

Vill bara tillägga att det som skrämmer mig mest är att det ska bli akut nästa gång något händer...

När hon var på Strömsholm hade hon förstoppning i grovtarmen. De sa där att om hon fick ett nytt anfall så skulle de behöva utreda varför, men det var ju om hon hade fått ett nytt medan hon var kvar där. Jag tror att det helt enkelt beror på att hon dricker för dåligt. Vi ger henne ljummet betfor vatten, ser till att hon har vatten både i hink och i vattenkopp i boxen, det finns vattenkopp i hagen och vi häller i henne vatten med pet flaska också. Vet liksom inte vad jag kan göra mer.... Kraftfodret som hon ska äta nu för att gå upp i vikt dränker vi i vatten. Det ska vara gröt, men det är snarare soppa hon får och det dricker hon upp.

Min prinsessa har haft förstoppningskolik vid flera tillfällen sedan mitten av december, förutom att de hittade sand i tarmarna har hon också haft bandmask. Troligen har detta lett till förstoppningen som sedan gett foderinpackning i magsäcken och magsår :cry:

Efter att hon kom hem från kliniken för en dryg månad sedan har hon fått 800 gram betfor i 10 liter ljummet vatten och 3 dl paraffinolja varje morgon och 10 liter ljummet mashvatten och loppfrö varje kväll. Dessutom fyller jag ljummet vatten i hinkarna som står i hagen. Vi har köpt hönät så att hon har att äta hela dygnet och inte kan kasta i sig maten.

Jag förstår precis din känsla av att det får vara nog någon gång och innan sista (senaste :confused: ) anfallet hade jag bestämt att hon inte skulle behöva leva längre om hon blev dålig igen, men när jag väl stod där med beslutet så blev det till slut transport till klinik. Dels ville jag väl göra "allt", men dessutom uppstod en massa praktiska problem kring avlivningen och då kändes det enklare att ta det beslutet på kliniken istället och i efterhand blev det ju ett bra beslut.

Jag hoppas att din häst kommer att må bättre nu när "koliksäsongen" närmar sig slutet och att ni slipper åtminstone det i framtiden :)

Min tjej hade inte mask när de kollade på kliniken. Hon fick tänderna raspade om det kunde ha med saken att göra. Jag vet varken ut eller in faktiskt. Hade hon varit helt fräsch förutom koliken och om hon inte hade haft fången i oktober så hade det varit en annan sak. Jag vet ju att hennes dagar är lite räknade oavsett med tanke på hennes ålder och tidigare fång mm... Hur gammal är din prinsessa? Vad skönt att ni verkar ha fått ordning på det. Här är det ett steg fram och två steg tillbaka känns det som. Så fort vi kan börja öka maten lite för att få lite hull på henne så får vi backa igen för att magen säger ifrån.... Eftersom jag jobbar så har jag heller ingen möjlighet att fylla på ljummet vatten i hagen på dagtid. Jag antar att du måste byta vatten några gånger på dagen då för att det ska hålla sig ljummet? Tack i alla fall för ditt svar. Jag tror att jag ska ringa vår fantastiska veterinär som var ute när vi fick åka in med henne och höra vad han tycker...

Hej!

Det finns ju thermobar och liknande om man vill undvika kallt vatten i hagen, man kan ju också bygga såna själva.

Får pållan i sig tillräckligt mycket grovfoder? Lyckas ni röra något på henne, eller står hon bara? Rörelse är ju bra för magen, liksom mycket grovfoder. Apropå grovfoder, hur är den hygieniska kvaliteten på det? Kan det vara något annat fåoder som blivit dåligt och hon reagerar på? Är stallets vatten testat? Hur mycket står hon inne och finns rörelsemöjligheter i hagen (min knatar runt nästan konstant i sin lilla hage och letar efter nåt att gnaga på).

Det är svårt med hästar, dom talar ju aldrig om vad som är fel.. Hoppas ni hittar nåt fel. Lycka till!

Lavinia

Hon är 16, så hon är ju egentligen inte så gammal, men pensionär/promenadhäst på grund av tidigare kotledsinflammationer. Precis som din är hon fullblod till hälften.

Jag har ju "tur" och är sjukskriven så jag har möjlighet att gå ut ett par gånger per dag för att se att de har tillräckligt med vatten, oftast knackar jag bara bort isen och fyller med nytt varmt. Jag har även börjat diska hinkarna oftare, jag tycker att det har hjälpt och de dricker bättre.

Nu har jag börjat ge lite lucernpellets tillsammans med kvällsmaten, idag ökar jag till ett halvt kilo, för att få upp henne i hull, men jag vågar inte öka för fort och för mycket - man blir allt lite nojig.

Hon rör på sig mer eller mindre varje dag. (Longering eller promenad. Det går inte att rida än med tanke på hennes stora viktnedgång.) Hagen är tillräckligt stor för att hon ska kunna röra sig mycket om hon vill. Vi har gett henne grovfoder enligt rekommendationen från Strömsholm, dvs långsam upptrappning. Vattnet i stallet är samma som det ägarna har i sitt hus och det vi har i stallets kök så det är nog ok. Nu äter hon lucern pellets, betfor, mineraler och lite müsli förutom hö. Allt blandat med stora mängder ljummet vatten samt att vi blöter ner hennes hö innan hon får det.

Jobbigt att vara sjukskriven även om det i det här fallet är positivt. Man får försöka hitta fördelar i allt. :-)

Nu äter hon lucern pellets, betfor, mineraler och lite müsli förutom hö. Allt blandat med stora mängder ljummet vatten samt att vi blöter ner hennes hö innan hon får det.

Jobbigt att vara sjukskriven även om det i det här fallet är positivt. Man får försöka hitta fördelar i allt. :-)

Du ger inte paraffinolja också? Det har vi fått rekommenderat för att smörja tarmen och förhindra förstoppning, paraffinoljan tas inte alls upp av tarmen så den hjälper ju till hela vägen.

Ja jo, visst har det sina fördelar att vara hemma... ;)

KL

Som Lavinia skriver så finns ju uppvärmda vattenkar och ett sådant (eller två) ska vi skaffa till nästa vinter, det har inte varit möjligt att få fram el den här säsongen, och trots att de kostar en del så blir det i alla fall billigare än en vecka på klinik allt då och då.

Vi har bara gett henne paraffinolja när hon har visat symptom. Kanske ska köpa på mig några flaskor... Hur ger du den? Vi har blandat med vatten och sprutat in i munnen när hon varit dålig. Inte populärt...

Nä, spruta i munnen är inte populärt här heller.

Jag ger det tillsammans med betfor och hon sörplar utan vidare i sig tre deciliter paraffinolja (plus en deciliter vanlig olja). Har din pålla inte fått det så tidigare föreslår jag att du börjar med lite och ökar succesivt.

Både distriktsveterinär och veterinär på klinik har rekommenderat att jag ger det alltid, möjligen med uppehåll under betessäsongen eftersom färskt gräs ska ha samma effekt, men jag vet inte om jag vågar sluta. Dels för att hon kanske får förstoppning igen, dels för att hon kanske inte vill äta det om hon blivit avvand, men jag kanske minskar mängden.

Det är inte gratis och inte alldeles lätt att få tag på, men det finns att köpa på apotek (dyrt) och i färgbutiker (svindyrt!). Jag har kunnat beställa via veterinär och då blir det ungefär 60 kronor litern om man köper 5 liters dunk, men det finns också 200 liters fat (funderar faktiskt på att köpa det nästa gång, det blir nästan halva priset).

Lösdrift brukar vara bra om man har en kolikhäst. Forskare har mätat att hästar rör sig i snitt 2 mil per dygn i lösdrifter. Det är bra för magens hålligång. Grusa även lösdriften, så slipper ni geggperioden. Flyinge och Wången satsar nu på sådana lösdrifter. Skaffa även en vattenho som gör att vattnet håller sig ljummet.

Som det redan påtalats ett par gånger i tråden... så finns det eluppvärmda baljor som håller vattnet ljummet även när det är kallt ute.

Om det inte går att lösa med elen fram till baljan så är det många som isolerar baljorna så att vattnet håller sig ljummet mycket längre.

Men om det är så att du känner att du börjar tappa orken över att hålla hästen vid liv så har du min fulla förståelse. Hästen är gammal, krångel med magen, JAG tycker det är OK att avliva en sån häst innan den tappar livsgnistan helt.

Annars kan man bestämma sig för att ett till veterinärbesök, oavsett om det är fång, kolik, sårskada leder till avlivning.

KL

Vi har våra hästar på lösdrift och alla veterinärer jag varit i kontakt med tycker att det är det absolut bästa för min häst.

Till nästa (kolik)säsong ska vi ha uppvärmd vattenbalja, det känns riktigt dumsnålt att vi inte satsat på det tidigare :cry: ett dyrt misstag visade det sig.

Både grusa lösdrift och fixa uppvärmd vattenbalja låter klokt, om vi hade haft hästarna hemma. Nu har vi de inackorderade och då blir det lite annorlunda. Sen är jag osäker på om hon verkligen skulle klara lösdrift. Hon fryser jämt på vintern, oavsett täcke. Man riktigt ser hur hon slappnar av när hon får komma in på kvällarna...

Stort tack i alla fall för era svar. Jag tror att det nog blir så att det får gå till det blir något akut nästa gång, även fast det är just det där akuta som jag vill slippa. Om jag inte ser att hon ser för eländig ut under en längre period och verkar må dåligt. Då blir det en annan sak.

Jag hade börjat med att lösa problemet med drickandet (tempererat vatten i fri tillgång, salt i maten) och hade koliken gett sig med detta hade hästen fått en chans till.

Däremot tycker jag just hästar på ålderns höst ofta får problem med magen, när resten börjar säga farväl. Då kämpar jag inte mot naturen, utan låter dem somna in.

Sedan tycker jag (av erfarenhet) att det är svårt att ge fånghästar med flera problem en dräglig tillvaro. Inget bete, tråkigare rutiner - ingen guldkant. Och det väger för mig också in - hur ser hästens totala livskvalité ut när jag tittar objektivt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: Görel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 286
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar