Avlida häst. Hur går det med sin kompis?

S

Sammy

Min gamle häst måste bli avlidas. Han har sarcoiden över hela korps, w.a. en jätte stort, agressiv och blodigt (behandlad flera gånger med olika method, men kommer altid storer och agressivar tillbacka), artrose (har ont siste dagar och glucovet hjälper inte) och dåligt syn. Det blir altså dags, men det käns andå jättejobbigt.

Han stor tillsammans med två minishettisar och en Nordsvensk travar sto, Stoen blir helt galen när jag tar min häst med och hon stanner ensam med shettisar.(hon tar de nog inte seriöst som kompissar)

Torsdag kommer de att bulta min häst, men hur måste jag göra med stoen? Hur ska hon klara sig utom han? Hon blir säkert jätte oroligt...

:(

(förlåt min dåligt svenska)

Sv: Avlida häst. Hur går det med sin kompis?

Hästar lever och dör även i naturen och ert sto kommer över förlusten förr eller senare. Vi hade ett riktigt sammansvetsat par på min gamla ridskola (liten, privat). Dessa två reds oftst samtidigt och när någon fick vara kvar inne hördes ständiga gnägg från stallet. Ffa stoet var förtjust i sin man.

De var ganska jämngamla och till slut såldes valacken för att få spendera sina sista år hos privatryttare. Stoet blev kvar då det var ridskoleägarens egen häst. Hon insåg ganska snart att han inte skulle komma åter och fann sig i det. Mådde och levde gott sina sista år innan hon själv fick somna, då väntade han redan på henne i himelen.

Det är alltid tråkig när någon går bort och hästar favoriserar ofta vissa individer. Förhoppningsvis kommer ert sto att finna sig i situationen inom kort. Men man kanske kan ha lite överseende med henne första tiden om hon verkar orolig. Kanske låter hon en annan häst ta hans plats.

Stoet kommer att vara lite förvirad de första dagarna och gnägga mycket och stå och titta efter sin vän. till slut lugnar hon ner sig och accepterar situationen som den är.

Det är naturligt för hästar att en del av flocken blir borta....

Har sett hästar som blivit "deprimerade", slutat äta, tappat lite gnista när de har förlorat sin vän, men i ditt fall tror jag att det kommer att gå jättebra, hon har ju kvar sina små vänner och blir inte helt själv.

Lycka till och hoppas att allt går enligt planerna!

När jag var tvungen att avliva kompisen till min häst, fick hon vara med och titta på. Fast hon stod i hagen intill då förstås. Hon sörjde ett par dagar men blev som vanligt igen ganska fort. Hon hade en shettis i hagen som hon inte hade brytt sig om tidigare, men hon lärde sig att uppskatta honom efter ett tag. Jag köpte ganska snart en ny häst. Det blev faktiskt en bättre kompis än den hon hade innnan. Den nya var lägre i rang och det blev lugnare i hagen.
När det var dags för shettisen att vandra vidare, fick båda mina ston titta på. Det blev naturligt, eftersom han skulle begravas inne i hagen. De sörjde inte speciellt.
Jag tror att det är bra om de får se vart de tar vägen. Både att kompisen dör och att de ser vart de tar vägen. Kör man bara bort med hästen, så väntar kompisen hemma. Det blir svårare att vänja sig.
Det är vad jag tror, och med den erfarenheten jag har av det, så skulle jag inte tveka att göra på samma sätt igen.

Är det inte jobbigt för hästen att ser hur kompis döds och se blod mm Blir hästen då inte rädda?
Min häst som ska bli avlivas är desutom flockledare...
Så det kan kanske blir extra jobbigt...

Senast ändrad av en moderator:

Du ska väl inte bulta och avbloda hästen inför de andra hästarna hoppas jag?
Det tycker jag inte är schyst!

Däremot kan man ju ev ta fram dem till kroppen senare, så de får se att h*n är borta.

Hästar bryr sig inte, de lägger inga värderingar i det som människor gör. Däremot så behöver hästar precis som människor få ta avsked, så mig veterligen så mår en häst bättre av att veta att kompisen är död än att den bara försvinner om de står varandra nära. Min gamling avlivades framför ögonen på fölston och föl en vacker och solig sommarmorgon, ingen av dem tyckte att det var det minsta "oschyst" eller obehagligt utan allt gick lugnt och stilla och hon dog utan oro. Den som mådde dåligt var jag. :cry:

Håller helt med dig där att hästen förstår att kompisen är död. Går den bara ut genom dörren eller lastas på en transport, väntar ju hästen som är kvar. Den vet ju inte varför kompisen inte kommer tillbaka.
Jag vet att på Island när föl ev behöver avlivas gör de det framför mamman. Det låter grymt, men då vet mamman att fölet är dött, och letar inte efter det. Mamman kan lukta på fölet och själv avgöra om hon ska vänta eller gå därifrån. Så går det ju till i naturen och jag ser inget konstigt med det.

Ang blodet, två hästar har avlivats här hemma, ett varmblod och en liten islandshäst, (shettisen fick spruta och avblodades inte) och visst blir det blod men inte i den mängden många kanske tror. Jag trodde också från början att det skulle bli en stor pöl, men det blev det inte. Ingen av de andra hästarna har reagerat för fläckarna i gruset/gräset utanför stalldörren. Visst har jag spolat bort det, men det var alls inget dramatiskt.

Hej!

Där jag jobbade hade vi två gamla "tanter" som hängt ihop i ca 20 år, de gick samma lektioner, gick i hagen ihop och var alltid tillsammans. Den ena var tyvärr mer sliten än den andra och till slut blev vi tvungna att avliva henne. Då lät vi den andra komma ut och nosa när tant 1 avlivats. Visst var hon lite låg ett par dagar, men inget gnägg, ingen hysteri och hon var väldigt snabbt tillbaka som hon var innan.

/ Lavinia

går på samma linje som de flesta.. avliva och låt sedan stoet ta adjö av sin vän.

går på samma linje som de flesta.. avliva och låt sedan stoet ta adjö av sin vän.

Så gjorde jag när jag avlivade min ponny och min stora skulle vara själv ett par veckor (innan flytt till ett annat stall). Hon var framme och nosade och puffade lite sen gick hon och betade helt lugnt. Inget skrik/gnägg och hon letade inte.

Tack för svar. En hästavlar här säger att men ska inte göra det,däreför att stoet kan blir rädd när hon lukter blod. Men de meste tycker att man ska tar stoet till honom när han är död. Blir nog jättejobbigt, för stoet blir jättenervös när hon är ensam i hagen. Sen är jag naturligvisst stressad/ledsen och måsta jag tar stoet (min mans häst) att tar honom till min vän. Och ser att de shettisar inte springa iväg.

Jag tror ärligt talat att hästens luktsinne och intelligens är starkt nog för att den ska förstå på håll att en häst är död. Så jag tror att det kvittar hur du gör. Gör det som känns bäst för dig personligen, det är viktigt att du mår bra i detta också. Det är aldrig roligt att förlora en vän.

Det är ca 4 år sedan nu som jag avlivade min gammla häst men jag gjorde som så att när han var borta (vilket skede i boxen ) fick min andra häst gå in en bit i hans box och säga hej då.
Han gick in med höjt huvud och fram och nosade på honom där han låg men backade ut ur boxen men huvudet sänkt ända ner till golvet, vände sedan och gick in till sig.
Han letade aldrig efter det efter sin kompis vare sig i stallet eller i hagen, innan så skrek han så fort han blev lämnad av sin kompis.
Han fick säga hej då och han accepterade fullt ut att han kompis var borta. Den hästen jag avlivade var min flockledare då..
Hästar har mera känslor änman tror och jag tror att min häst behövde få säga hej då för att kunna acceptera att han var borta.
Men det är upp till var och en att göra som man själv känner för, men jag tror att det kan vara bra för kompisen att få säga ett farväl, den erfarenheten jag har tyder på det.
Lycka till i en tråkig stund men minns de bra och lyckliga stunderna.

tack för svar.
Jag ska kolla hur det går. Hästen blir avlidas framför stallen. Det går för andra hästar att se en lite av det, men inte mycket, så jag tror att de kommer att känna att deres flockledare döds.

Jag ska bara hämta andra häster ut att tar avsked när min man hinner att vara hos mig då och vi känner då att det är viktigt.
Jag ska inte göra det när jag är ensam, för jag är säkert stressad då och stoet är järttekänsligt och tar över stress direkt. Desutom är det jobbigt att tar ut sto när shettisar springar rund, för de försöker säkert att rimma (gör de altid) och jag tror inte att jag klarar av det om jag är själv stressad och stoet är stressad. Och sen tar ut de shettisar att tar avsked och lämna stoet ensam i hagen i så en sitiation är kanske inte heller en bra idé-

Så jag ska kolla hur det går och om min man finns eller inte.

Iaf vet jag nu att beslutet är bra. Hästen har ont när han går, är i dåligt humör (framtförallt mot de andra hästar) och i morse var sarcoid rivet öppet och jätteblodigt. Hästen har säkert ont och det går inte mer att behandla honom. Man kan bara tar bort honom, så att hon sliper att att lida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka