Avlasta nybliven mamma?

hvala

Trådstartare
Min svåger och svägerska blev föräldrar till en liten pojke för ca 3 veckor sedan. Lillkillen vill inte sova om nätterna, vilket jag antar är rätt vanligt. Jag undrar om det finns något jag och min sambo kan göra för att avlasta de nyblivna föräldrarna? Speciellt den nyblivna mamman tror jag behöver det då förlossningen var tuff (slutade i urakut snitt efter flera dagar med kraftiga värkar och en utdragen förlossning) och jag är osäker på om hon fått någon chans att ladda batterierna efter det. Lillkillen helammar och äter tydligen mest hela tiden så han kan inte vara ifrån sin mamma några långa stunder, men kanske ett par timmar (dagtid) i alla fall, så att mamman får lägga sig och vila? Vill nyblivna föräldrar ens ha sån hjälp eller ska vi erbjuda vår hjälp på något annat sätt?

Sv: Avlasta nybliven mamma?

Fråga vad/om ni kan hjälpa till med något, kanske blir de glada om ni lagar mat o svänger över med någon gång (kanske jobbigt att orka laga riktig mat om man är dödstrött, men ack så gott) erbjud t ex barnvagnspromenad e d som svlastning på dagen för att få sova, så får de välja själva :). Lycka till!

Som du säger så är det svårt att vara ifrån bejbisen någon längre stund i början om man helammar.

Jag uppskattade när någon gick ut med hunden, lagade mat, diskade, gosade med bejbisen så man fick äta/duscha/gå på toa i lugn och ro. Vila gjorde jag tillsammans med bejbisen på dagarna, men alla har det ju inte så lätt så då kanske en vagnpromenad så att mamma/pappa får vila kan vara uppskattat.

Fråga... Är enda sätter att då veta säkert. Alla nyblivna föräldrar är olika och vill olika.
Vissa får man erbjuda sej åt flera gånger. Jag själv ber inte om hjälp i onödan och skulle ibland ha uppskattat avlastning (men när jag väl fick det kunde jag ändå inte slappna av). :crazy:

Fråga om de vill ha hjälp med t. ex. tvätt, städ, handling, matlagning, trädgårdsarbete, uträtta ärenden etc så de nya föräldrarna verkligen kan passa på att vila när pojken sover. Om det går bra att sära på mamman och pojken kan det säkert vara jätteskönt för henne att vara för sig själv eller umgås med pappan. Vad snäll du är som så gärna vill hjälpa!

Vad som helst så att de får sova skulle jag tro:-)
Vagnpromenad med kotten hade jag tagit emot med stoooor tacksamhet när barnen var små, frfrallt med nummer två. Han ammade hela tiden, även på nätterna, så jag hade ett jättebehov av att få sova.

Tack för alla snabba svar! Tyvärr har varken jag eller sambon så mycket tid att erbjuda då vi båda jobbar på annan ort men förhoppningsvis kan vi hoppa in någon gång då och då. Jag tror att det kan vara lite "duktighetssyndrom" med i bilden, de vill gärna visa att de kan själva, men om vi får dem att ta emot hjälp av oss kanske det också blir lättare att ta emot hjälp av andra (bägges föräldrar finns t.ex. inom samma län). Jag ska be min sambo ringa dem och höra om vi kan vara till hjälp på något sätt. Donera matlådor har vi tänkt på men inte fått tillfälle att fixa.

Att åka och handla (typ att ringa innan du åker och fråga om hon behöver något) eller ta med mat... Du kan ju fråga om du får gå på promenad med barnet, eller om mamman vill ta en promenad och du passar barnet så länge, en kort stund har gjort underverk för mej (bara att få duscha ifred är lyx de första veckorna)

Fråga henne vilken tid på dygnet det är längst mellan amningarna. Mina egna barn åt med flera timmars mellanrum på förmiddagarna, men nästan oavbrutet på kvällarna. Om även detta barn har någon stund på dagen med lite längre mellan måltiderna, erbjud dig att DÅ ta barnet på en promenad i barnvagnen och säg till amman att utnyttja tiden för att SOVA! För oavsett vad man vill hinna med när man är vaken, så är det bristen på sömn som knäcker mest. Du kan ju också ta hand om barnet en stund när hon har sovit och matat, så att hon hinner med att duscha och laga mat också.
Det kan möjligen vara svårt att få henne att inse att hon inte är någon dålig förälder för att hon får lite hjälp. Att hon är VÄRD att få unna sig den lilla lyxen att få sova två timmar utan att behöva oroa sig för barnet.

Det kan möjligen vara svårt att få henne att inse att hon inte är någon dålig förälder för att hon får lite hjälp.

Går kanske att vinkla det så att mamman/föräldrarna unnar släktingen lite tid med nykomlingen :angel: Syftet ser, för föräldrarna, helt annorlunda ut, men resultatet detsamma :D

Hjälp med mat, handling och städning etc hade jag uppskattat betydligt mer än barnpassning när lillen bara var tre veckor.

Om de har mycket släkt o vänner som kommer förbi för att hälsa på knytet så kan de säkert bli glada över hembakta kakor och bullar (om de har plats i frysen). Det är inte alla besökare som förstått att det är bäst att ta med något själva (både springa och handla kakor och baka kan vara svårt faktiskt). Samtidigt känner man sig lite dum om man inte kan bjuda sina gäster på något. (vi gav en jättekorg med sådant till en väninna som blev väldigt glad (även om de åt upp de godaste kakorna själva ;) )

Gå ut och gå med lillkillen en stund i vagnen så mamman kan sova/vila/duscha/läsa eller vad hon nu vill kan ju vara guld värt. Men fråga, vad härligt att ni vill ställa upp:)

Det går ju att fråga om de alls vill ha hjälp och om så är fallet, med vad.
För mig hade ngn form av barnpassning inte alls varit ett alternativ i så tidig ålder men jag hade mer än gärna tagit emot avlastning i form av matlådor, städning etc.

Sedan är ju föräldrar väldigt olika, någon annan hade kanske tyckt att det var toppen med barnvagnspromenader etc.

Ja vi misstänker att de inte alls är intresserade av barnpassning faktiskt. Vi har träffat bebin två gånger och då knappt ens fått peta på den :p Men vi ska høra om matlagning eller hundpassning är något som uppskattas.

Ja vi misstänker att de inte alls är intresserade av barnpassning faktiskt. Vi har träffat bebin två gånger och då knappt ens fått peta på den :p Men vi ska høra om matlagning eller hundpassning är något som uppskattas.

Om någon velat ta med hunden på en halvdag i skogen eller så -det hade jag verkligen uppskattat!

Jag var även jätteglad åt hjälp som erbjöd sig att följa med mig och barnen på olika saker (tex massage), så att jag slapp hålla i dem hela tiden men ändå fanns på 1 minuts avstånd om de behövde amma. :love:

Vad oerhört fint av er att vilja hjälpa till! Tycker ni fått bra svar men ville bar säga det.

För mig känns det självklart att hjälpa mina nära om jag kan. Jag har inga barn, sover 8 timmar per natt, kan äta vad jag vill när jag vill och är frisk och stark. Min svägerska har det inte lika bra. Att gå långpromenad med barnvagn eller hund är bara trevligt och att städa och laga mat är inte jättetråkigt heller :)

Måste bara buga mig!:bow:

Inte av egen erfarenhet (släkten och vännerna är väl väl tuktade...) men från olika forum har jag läst att just barnpassningen verkar vara det som olika vänner/släktingar är mest "på" om. Medan just den biten inte är något som många föräldrar alls är intresserade av när barnet är nyfött utan det är just det andra runtomom som får vardagslivet att fungera som man gärna tar hjälp av.

Heder till er att ni verkar så finkänsliga, jag får känslan av att det är just de som man gärna sedan anlitar till att ta hand om det finaste man har, bebin(-bisarna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka