Avlas det på större och större isisar?

De flesta av er har nog sett den här bilden förr, men de där hästarna uppåt 1,60, de finns ;-)

Jag är 1,64, hästen är nästan lika hög som mig.
storijarpur.jpg

Han är ggårdens bästa arbetshäst, rejäl, stabil töltmaskin. Försökte få köpa loss honom (till min sambo som är 1,80) men det var inte att tala om! Man säljer inte en sån guldklimp.. .

Ps, kolla in monsterhovarna!

@Nielaa Jag hoppas verkligen att du vet att det är okej för användaren som lagt upp filmen och för ryttaren (om de inte är samma person) att du använder filmen här för att belysa vad du anser vara ett problem.

Ontopic: Jag träffar också allra mest islandshästar i c-ponnystorlek, inte speciellt många är över 140 och verkligen inte över 145. Ofta är det önskemätningar och/eller okunskap bakom tror jag. De största jag träffat var två valacker som jag gissar var lite drygt 145, de var enorma jämfört med många andra islandshästar men ändå ganska små jämfört med många maxade d-ponnyer.
En häst jag ridit mycket är ca 143, alltid största islandshästen i stallet (stått i flera olika stall med 20-30-talet islandshästar) och hon är alltså störst. Samma sak på tävlingar och kurser, ytterst sällan jag ser någon som är större än henne. Enligt annonserna borde det ju dock hända lite hela tiden.

Kan väl tillägga att om man avlar upp islandshästar till att bli runt 160 är det stor skillnad om de fortfarande är byggda sam kallblod eller om det blir som på varmbloden: långa ben men ingen massa.

De flesta av er har nog sett den här bilden förr, men de där hästarna uppåt 1,60, de finns ;-)

Jag är 1,64, hästen är nästan lika hög som mig.
storijarpur.jpg

Han är ggårdens bästa arbetshäst, rejäl, stabil töltmaskin. Försökte få köpa loss honom (till min sambo som är 1,80) men det var inte att tala om! Man säljer inte en sån guldklimp.. .

Ps, kolla in monsterhovarna!

OMG! :eek: Jag som storhästryttare har mer eller mindre blivit invigd i isisvärlden och är impad över hur hästar som är så korta i manken och från avstånd ser ut som "typ" grova C-ponnyer, upplevs som så otroligt mycket powerhäst både från marken och i sadeln. Så mycket häst som sagt, speciellt märker man det när man sitter upp, och dessutom en isis i den storleken, det måste ha varit mäktigt som tusan?

Tror också att det är önsketänkande. Min förra medryttarhäst var 1.33 i manken och jag som är 167 och rätt så kraftig på den tiden nådde inte ens ner under magen. Så visst är islänningar annorlunda byggda än "vanliga" sportponnyer och det kanske är därför folk har så svårt att kunna mäta med "ögonmått" hur stora de egentligen är? Själv upplever jag islänningar som är över 145 som ENORMA pga deras kroppsbyggnad. Skulle vara otroligt att någon gång få se en islänning som är över 150, borde vara väldigt mycket häst. :)

Min häst var 137 cm hög men kroppen var stor som en liten storhäst. 145 på eksemtäcken och full på grimma t.ex. 13.5 på betten. Han hade bara korta ben. Han kändes inte liten alls.

Att man säger att vuxna män kan rida islandshästar i C-ponnystorlek beror kanske på att det är precis vad man gjort på Island i tusen år? Gjort och gör, ridning är inte en kvinnodominerad sport på Island.
Det har jag tänkt på en del, islandshästen passade nog mera folket förr då människorna faktiskt var mycket kortare än vad vi är idag. Då var förmodligen inte islandshästen för liten utan då var proportionerna bättre. Det är super att avla på större islandshästar om nu alla människor oavsett storlek ska sitta och rida på dom, vi har nog helt enkelt vuxit ur islandshästen.

Det har jag tänkt på en del, islandshästen passade nog mera folket förr då människorna faktiskt var mycket kortare än vad vi är idag. Då var förmodligen inte islandshästen för liten utan då var proportionerna bättre. Det är super att avla på större islandshästar om nu alla människor oavsett storlek ska sitta och rida på dom, vi har nog helt enkelt vuxit ur islandshästen.

Människornas längd har varierat med födotillgången (genetiskt sett har varken vi eller hästarna förändrats på dessa 1000 år, möjligen har man avlat på de större de senaste årtionden och då motsäger det din teori) och det samma gäller islandshästen. Höjd/längd har förmodligen matchat ungefär som nu.

Hur lång man blir bestäms både av genetik och näringstillförsel under uppväxten. Genetiskt sett är det ingen skillnad på nordbor nu och på medeltiden, men den genomsnittliga kroppslängder har skiftat beroende på yttre omständigheter. Så att människor var mycket kortare "förr" är en sanning med stor modifikation.

Och vad menas med "förr"? Och när skulle vi ha blivit för stora (långa?) för islandshästarna? Isländska ryttare har inte varit förkrympta svältoffer de senaste hundra åren eller så, det ser man lätt på fotografier. Proportionerna häst-ryttare var som dagens under hela nittonhundratalet. (Samma period när vuxna män red halvblod runt 160 i mankhöjd, för övrigt.)

Det verkar inte som om det är isländska hästmänniskor som kommit på att hästarna är för små och inte orkar. snarare är det ett europeiskt mode, hästar ska vara mycket högre än för tjugo år sen för att ryttare i allmänhet ska tycka det ser "rätt" ut.

Alltså jag tänker mera på tex vikingarna som använde islandshästarna, dom var tex inte alls särskilt långa. Dock så använde dom och uppskattade islandshästen väldigt mycket. Kan mycket väl tänka mig att människorna passade betydligt mycket bättre på dom hästarna förr än nu. Det är ju inget nytt att människan blir längre och större hela tiden pga våran kost. Och läser man på lite så har vi bara på 100-150år blivit 10-15cm längre generellt sett. Jag tror inte islänningarna var före sin tid och var lika långa som vi är nu för flera hundra årsedan liksom.

Och sen är det väl klart att islänningarna blir lite hemmablinda, dom har ju inga andra hästar där borta. Dom är uppväxta med dom proportionerna. Hästarna är urvuxna helt enkelt vilket inte är så konstigt.

Senast ändrad:
Det verkar inte som om det är isländska hästmänniskor som kommit på att hästarna är för små och inte orkar. snarare är det ett europeiskt mode, hästar ska vara mycket högre än för tjugo år sen för att ryttare i allmänhet ska tycka det ser "rätt" ut.
Fast det är ju så också att utvecklingen går framåt när det gäller vad hästar klarar och inte, hur tungt osv dom bör bära. Annars skulle ju även vuxna män kunna rida runt på små russ här i sverige men det är inte okej, dom är ju trots allt också små och kompakta så ett tränat liten kompakt c ponny borde då alltså kunna bära upp en längre tyngre man utan problem? Vad är det liksom som gör att just islänningar klarar vilken tyngd som helst? Jag förstår inte det där alls.

Säger dock nu att inte islänningarna eller andra som rider islandshästar är dåliga på att ta till sig nya forskningsresultat angående om vad hästar orkar bära eller inte. Jag antar att det finns något speciellt med islandshästen som gör att den klarar vilken tyngd som helst nästan. Eftersom vikten faktiskt ofta ökar med längden på personen.

Jag säger inget om att islänningarna eller andra små kompakta raser tar skada av längden och i många fall vikten som kommer av längden i sig, en vältränad liten kompakt häst/ponny klarar säkert en hel del, dock så kommer jag alltid tycka att det ser dumt ut, precis lika dumt som när en för stor människa rider på ett större halvblod.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro när det gäller det där, varför det är okej med islandshästar men inte andra ponnyraser som också är kompakta i kroppen, jag är minst sagt lite splittrad i den frågan. Enda jag tycker är att det ser otroligt fel ut.

Alltså jag tänker mera på tex vikingarna som använde islandshästarna, dom var tex inte alls särskilt långa. Dock så använde dom och uppskattade islandshästen väldigt mycket. Kan mycket väl tänka mig att människorna passade betydligt mycket bättre på dom hästarna förr än nu. Det är ju inget nytt att människan blir längre och större hela tiden pga våran kost. Och läser man på lite så har vi bara på 100-150år blivit 10-15cm längre generellt sett. Jag tror inte islänningarna var före sin tid och var lika långa som vi är nu för flera hundra årsedan liksom.

Och sen är det väl klart att islänningarna blir lite hemmablinda, dom har ju inga andra hästar där borta. Dom är uppväxta med dom proportionerna. Hästarna är urvuxna helt enkelt vilket inte är så konstigt.
Och som sagt det är inte frågan om genetik utan miljö som gör att människan blivit längre. Svalt människorna svalt troligen hästarna också och matchade med mankhöjden, jag tror för övrigt inte islänningarna följt den generella kurvan i Europa där svälten gjorde att vi krympte. Sedan är det ett faktum att det inte är höjden som gör islandshästen viktbärande. Under 1800-talet krympte vi i storlek pga svält men så har det inte alltid varit. Hur exakt det var på Island vet jag inte men du får allt läsa på historia, arv och genetik bättre så du inte gör misstaget att tro att människans längd varierat enligt en rak linje från liten till stor medan hästens mankhöjd varit konstant.

Du kan inte föreställa dig att du är "hemmablind" och dömer hur hög en häst bör vara utifrån vad du vanligen ser?

Så kan man ju förstås resonera, hemmablind. Men om det nu är så att rasen inte klarar av att bära en fullvuxen människa, borde det då inte visa sig mer i försäkrings statistiken? Och det gör det ju inte, utan snarare tvärtom.

De som finns kvar av de sk nordmännen, vilket inte alls nödvändigtvis måste ha varit vikingar. ;) Visar på att de varken var svältfödda eller korta, fisk, säl och val har alltid funnit att tillgå i riklig mängd och det finns dokumenterat bl a så tidigt som 13-1400 talet hur man gick tillväga för att fånga en val. Då ska man också veta att metoden tillämpas ända in på våra dagar så sent som under 1970 talet, och ett sätt man lärt sig av sina förfäder och som gått i arv. Det som finns dokumenterat tyder på att denna metod är urgammal, eftersom man använde ett specifikt ställen som döptes mycket tidigt och har namnet inristat på stenhällar långt innan dokumentationen gjordes.

Så kan man ju förstås resonera, hemmablind. Men om det nu är så att rasen inte klarar av att bära en fullvuxen människa, borde det då inte visa sig mer i försäkrings statistiken? Och det gör det ju inte, utan snarare tvärtom.
Det är ju därför jag är kluven till frågan, samtidigt så tycker ju folk att det är otroligt fel om en storväxt man skulle sitta och rida på ett litet russ tex, trots att dom är små och kompakta. Eller vad är det i en islandshästs kropp som gör att just dom små hästarna ska klara av vad som helst, vad är det som gör att det är helt okej att sätta upp en stor man på en häst som är som en c ponny i storlek. Jag förstår verkligen inte det, annat än att det just alltid har varit så och därför är det okej.

De som finns kvar av de sk nordmännen, vilket inte alls nödvändigtvis måste ha varit vikingar. ;) Visar på att de varken var svältfödda eller korta, fisk, säl och val har alltid funnit att tillgå i riklig mängd och det finns dokumenterat bl a så tidigt som 13-1400 talet hur man gick tillväga för att fånga en val. Då ska man också veta att metoden tillämpas ända in på våra dagar så sent som under 1970 talet, och ett sätt man lärt sig av sina förfäder och som gått i arv. Det som finns dokumenterat tyder på att denna metod är urgammal, eftersom man använde ett specifikt ställen som döptes mycket tidigt och har namnet inristat på stenhällar långt innan dokumentationen gjordes.
Fast det är ju ren fakta att människan blir längre och större hela tiden av många olika anledningar, inte bara pga kosten, dock ingen extrem tillväxt men även om det bara rör sig om tex 10-15cm i medel så är det ändå mycket för en liten häst. Det är inte så mycket att säga emot. Eller så får du gärna ge lite källa på det där att vi var lika stora då som nu. För det är inte vad jag läst om.

"Enligt Lars Roepstorff, SLU, har just frågan kring Islandshästens förmåga att bära vikt blivit så pass ifrågasatt att det just nu pågår ett projekt på Island, där forskare på Islands motsvarighet till SLU, Holar, forskar i just detta ämne. I dagsläget finns inga vetenskapliga belägg för att vissa hästraser skulle vara mer viktbärande än andra."

Har hittat på ett flertal ställen nu att det forskats en del om det där, någon som kanske har koll på hur resultatet blev? Det var 2013 som forskningen började, kanske är den inte klar än..

10-15 cm i medel sedan när? 800-talet? 1800-talet?

Tyvärr kan jag inte ge någon källa till var jag läst om människors längdtillväxt eftersom det är från olika artiklar och böcker jag läst genom åren, oftast om arkeologi.

Sen är ju frågan varför du tycker det är så fel att vuxna människor rider på kallblodshästar i ponnyformat? Gotlandsruss är ingen riktigt bra jämförelse eftersom de är av varmblodstyp, och lättare i kroppen. Jämför med fjordhästar i stället.

Är du orolig för att islandshästarna ska bryta ner, få problem med ryggar och ben i hög grad? I så fall borde försäkringsbolagen ha reagerat. För att inte tala om hästfolk på Island.

Eller är det bara att du tycker det ser fel ut med långa ryttare på små hästar? En ren vanesak, och modesak. Under den allra största delen av historien har hästar varit som mest runt 150 cm. Under samma tid var kavallerierna avgörande i många krig, och det var nästan bara män som red.

10-15 cm i medel sedan när? 800-talet? 1800-talet?
Som jag ju skrev, ca 100-150 år. Islänningarna hade ju under början av 1900 talet tex en medellängd på ca 173cm, vilket känns ganska logiskt ändå eftersom tex vikingarna bara som exempel nu var ca 170cm, om man pratar om männen då. Vi har inte växt fort, men växt har vi garanterat gjort. Dock är jag osäker på hur stor islandshästen var förr, om dom var i samma storlek som nu mer eller mindre eller om dom också har blivit större med åren. Om islandshästen var mindre då tex, då spelar det ju ingen roll att människan även var kortare för då blir ju ändå proportionerna dom samma.
Sen är ju frågan varför du tycker det är så fel att vuxna människor rider på kallblodshästar i ponnyformat? Gotlandsruss är ingen riktigt bra jämförelse eftersom de är av varmblodstyp, och lättare i kroppen. Jämför med fjordhästar i stället.
Då får du gärna citera där jag skrivit att det är helt okej att vuxna män rida på mindre kallblod. För det har jag aldrig skrivit. Och som sagt, islänningar är inte några grova hästar oftast, inte dom jag träffat på iallafall.

Sen är det också så att det finns inte några vetenskapliga belägg för att vissa raser tål mera vikt än andra. Har du hittat några sådana vetenskapliga belägg för det? Att varmblodstyper skulle vara mera känsliga tex än kallblodstyper när de kommer till viktbärandet?
Är du orolig för att islandshästarna ska bryta ner, få problem med ryggar och ben i hög grad? I så fall borde försäkringsbolagen ha reagerat. För att inte tala om hästfolk på Island.
Jag vet inte, oavsett så tycker jag det ser otroligt fel ut, det kommer jag alltid tycka. Och som jag skrev så har till och med islänningarna börjat forska om hur faktiskt hästarna tar det här med så stora ryttare. Så till och med dom har tagit tag i det där för att se hur det egentligen ligger till. Dock så har jag inte hittat något resultat av projektet, kanske för att det inte är klart än eller jag vet inte.
Eller är det bara att du tycker det ser fel ut med långa ryttare på små hästar? En ren vanesak, och modesak. Under den allra största delen av historien har hästar varit som mest runt 150 cm. Under samma tid var kavallerierna avgörande i många krig, och det var nästan bara män som red.
Det är ju den frågan, är det ett mode som faktiskt kanske leder till att hästarna tar illa vid sig eller är det ett mode där hästarna inte tar skada men som är ovant för vissa att se på.

Och som jag skrev, längden på människor har ökat en del under bara dom senaste 150 åren, det är väl också därför när man ser på män som rider på halvbloden som var mindre då, för 150 årsen tex, faktiskt inte ser särskilt stora ut på dom halvbloden som då också väl bara låg på ca 150 -160cm tror jag(?).

Och egentligen spelar det inte så stor roll hur det var förr, vi vet bättre nu än att utsätta en häst för för stor tyngd. Kan tänka mig att dom inte tänkte på det så mycket förr.

Senast ändrad:
Som jag ju skrev, ca 100-150 år. Islänningarna hade ju under början av 1900 talet tex en medellängd på ca 173cm, vilket känns ganska logiskt ändå eftersom tex vikingarna bara som exempel nu var ca 170cm, om man pratar om männen då. Vi har inte växt fort, men växt har vi garanterat gjort. Dock är jag osäker på hur stor islandshästen var förr, om dom var i samma storlek som nu mer eller mindre eller om dom också har blivit större med åren. Om islandshästen var mindre då tex, då spelar det ju ingen roll att människan även var kortare för då blir ju ändå proportionerna dom samma.

Då får du gärna citera där jag skrivit att det är helt okej att vuxna män rida på mindre kallblod. För det har jag aldrig skrivit. Och som sagt, islänningar är inte några grova hästar oftast, inte dom jag träffat på iallafall.

Sen är det också så att det finns inte några vetenskapliga belägg för att vissa raser tål mera vikt än andra. Har du hittat några sådana vetenskapliga belägg för det? Att varmblodstyper skulle vara mera känsliga tex än kallblodstyper när de kommer till viktbärandet?

Jag vet inte, oavsett så tycker jag det ser otroligt fel ut, det kommer jag alltid tycka. Och som jag skrev så har till och med islänningarna börjat forska om hur faktiskt hästarna tar det här med så stora ryttare. Så till och med dom har tagit tag i det där för att se hur det egentligen ligger till. Dock så har jag inte hittat något resultat av projektet, kanske för att det inte är klart än eller jag vet inte.

Det är ju den frågan, är det ett mode som faktiskt kanske leder till att hästarna tar illa vid sig eller är det ett mode där hästarna inte tar skada men som är ovant för vissa att se på.

Och som jag skrev, längden på människor har ökat en del under bara dom senaste 150 åren, det är väl också därför när man ser på män som rider på halvbloden som var mindre då, för 150 årsen tex, faktiskt inte ser särskilt stora ut på dom halvbloden som då också väl bara låg på ca 150 -160cm tror jag(?).

Och egentligen spelar det inte så stor roll hur det var förr, vi vet bättre nu än att utsätta en häst för för stor tyngd. Kan tänka mig att dom inte tänkte på det så mycket förr.

http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=529:hur-mycket-orkar-hästen-bära?&Itemid=93

http://www.equisearch.com/article/analyze_your_horses_proportions_122809

Det är ju därför jag är kluven till frågan, samtidigt så tycker ju folk att det är otroligt fel om en storväxt man skulle sitta och rida på ett litet russ tex, trots att dom är små och kompakta. Eller vad är det i en islandshästs kropp som gör att just dom små hästarna ska klara av vad som helst, vad är det som gör att det är helt okej att sätta upp en stor man på en häst som är som en c ponny i storlek. Jag förstår verkligen inte det, annat än att det just alltid har varit så och därför är det okej.

Fast det är ju ren fakta att människan blir längre och större hela tiden av många olika anledningar, inte bara pga kosten, dock ingen extrem tillväxt men även om det bara rör sig om tex 10-15cm i medel så är det ändå mycket för en liten häst. Det är inte så mycket att säga emot. Eller så får du gärna ge lite källa på det där att vi var lika stora då som nu. För det är inte vad jag läst om.
Du kanske ska visa på en källa som dels visar på att islänningarna blivit större samt att islandshästarna inte blivit större då det är du som kommer med påståendet. Det senare torde vara omöjligt då statistik visar på att man avlar på större islandshästar och medelmankhöjden ökat en del.

När du håller på med källhänvisningar så får du gärna visa på källor att medellängden ökat av andra skäl än bättre tillgång på mat, det jag lagt i fetstil, ta också lite längre historiskt perspektiv än 1800-talet som nog är den period som europerna varit som kortast på mycket lång tid.

Det är okej att vuxna rider russ, men russ är i allmänhet lite nättare än islandshästar och storleken mindre, du bör snarare jämföra med connemaror, fjordingar och liknade. Jag tvivlar på att de orkar lika mycket som islandshästen, det är länge sedan de avlades som ridhäst för vuxna.

Fast helt ot undrar jag då vad som har hänt med russaveln sen 80-talet, då red jag mkt russ, och var supernördig gällande russavel mm, har många gamla bilder och då var russ inte särskilt nätta utan kraftiga, viktbärande ponnier. Av olika orsaker har jag inte haft nån koll på russen på många år, bara sett enstaka travruss. Det verkar på flera beskrivningar som om min föråldrade bild av russen inte stämmer längre.:p Det verkar som om det inte bara är islandshästarna som förändrats.

Liknande trådar

S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 840
Senast: sambaengi
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?