Avla på ston med grå och vita papper?

A

Atida

Jag har bara en allmän fundering på hur det blir med pappren om ett sto med grå papper betäcks med en ASVH-godkänd hingst?
Läste någonstans att avkomman då får vita papper, men vad innebär det?

Får en avkomma med vita papper deltaga i fölvisningen, 3-årstestet och kvalitetstävlan?:confused:

Om man sedan avlar på ett sto med vita papper, och betäcker henne med en ASVH-godkänd hingst, vilken färg får då den avkomman på papprena? Gröna?

Hoppas det finns någon därute som vet!:laugh:

Sv: Avla på ston med grå och vita papper?

För att få gröna papper ska hästen ha godkänd pappa, morfar och mormorsfar.

Om en häst har vita papper för att morfar inte är godkänd betyder det att avkomman får en mormorsfar som inte är godkänd och då blir papprena fortfarande vita. Är det däremot mormorsfar som inte är godkänd får avkomma med godkänd hingst gröna papper.

Med grå papper är det annorlunda för en häst kan ha grå papper av så många olika anledningar. Har den grå papper för att pappan inte var godkänd (men av godkänd ras) får avkomman vita. Har den gråa papper för att bara pappa och morfar är kända får avkomman gröna om både pappa och morfar var godkända. Har den grå papper för att det är en korsning som inte är godkänd av ASVH, t ex halvblod och travare, får avkomman också grå papper.

Om stoet t.ex. har en mor med godkänd stam så långt som 7-8 led tillbaka, men fadern inte är godkänd eller av godkänd ras inom ASVH får hon väl grå papper?
Om hon då betäcks med en ASVH-godkänd hingst, vad får avkomman då för papper? Vita?

Och om man sedan avlar på den avkomman med godkänd hingst, vad blir det då för papper?

Det är inte lätt det här med färgen för papprena :)

Om stoet har gröna papper och pappan inte är godkänd men av godkänd ras får avkomman grå papper och raskod 04=renrasigt halvblod. Den avkommans avkomma e godkänd hingst får vita papper och likadant blir det i nästa led, därefter gröna papper.

Är pappan av ras som inte är godkänd av ASVH blir det inte raskod 04 och grå papper. Likadant om den får en avkomma e ASVH-godkänd hingst.

Tack för svaret!

Hur är det med en avkomma med vita papper, får de deltaga i föl-och unghästvisningar, eller måste de i sådana fall vara utom tävlan såsom de med grå papper?

En häst med helt okänd stam, vad blir det för papper på den? Och om den betäcks med godkänd hingst?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är idag. Har själv en med vita papper som både visats på kvaliten och varit med i Breeders, men hon är född 1990 och reglerna har ju hunnit ändras många gånger sedan dess.

Helt okänd stam ger grå papper och inte raskod 04 tills man lagt tre led godkända hingstar på. Då blir det gröna papper och raskod 04:)

Om stoet har gröna papper och pappan inte är godkänd men av godkänd ras får avkomman grå papper och raskod 04=renrasigt halvblod. Den avkommans avkomma e godkänd hingst får vita papper och likadant blir det i nästa led, därefter gröna papper.

Är pappan av ras som inte är godkänd av ASVH blir det inte raskod 04 och grå papper. Likadant om den får en avkomma e ASVH-godkänd hingst.

Det är enbart när det saknas ett led som det blir vita papper alltså när den ej gdk hingsten hamnat som morfarsfar och detta enbart om den ej godkända hingsten är av raskod 04 alltså halvblod. Innan dess blir det grå raskod 04 om alla individer är kända och av halvblodsras annars blir det grå raskod 54 = ej halvblod.

Häst med vita papper får starta allt utom riksföl om jag fattat det rätt.

Har precis idagarna haft kontakt med asvh ang detta då jag hittat ett väldigt trevligt sto som är till salu dock med okänd stam bakom mormorn (som är tävlingsmeriterad av halvblodsras men tyvärr saknas ju bevis på detta iom att hon inte är reggad med föräldrar), iom att de inte säkert kan säga vad hon är för ras så åker hon ut på grå papper raskod 54 om hon reggas i asvh (utländsk) trots gdk pappa och morfar.
Det jag däremot inte tänkte på att kolla då jag avskrev henne iom de papperna är vad som händer med avkomma, avkomman borde ju logiskt få raskod 04 iom att då hamnar ju mormorns stam utanför de tre led som skall vara rena, iofs så är det ju fortfarande oklart vad mormor är av för ras, hmmm

Antar att du menar mormorsfar istället för morfarsfar?
Och det finns ju andra raser än de med 04 som är godkända för halvblodsavel. Engelskt-, arabiskt- och angloarabiskt fullblod.

Det blir vita papper när den icke godkände hingsten är morfar och/eller mormorsfar. Godkänd pappa och morfar och mormorsfar av godkänd ras ger vita papper och raskod 04.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 668
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 736
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 252
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V