Avla på "problemhäst"?

hoffad

Trådstartare
Hej.

Jag undrar om någon har koll på hur mycket av en hästs beteende som är ärftligt?
En vän till mig funderar på att ta föl på sitt sto som hon har haft en del problem med under en längre tid. Denna hästen är relativt oberäknelig i humöret och kan ibland vara snäll och lätthanterlig och ibland jättejobbig. Hon kan bli mycket het och bångstyrig, bocka och stegra sig och vara på gränsen till aggressiv, till synes utan anledning.
Jag förstår ju såklart att en stor del av hästarnas beteende beror på vad de har för bakgrund och hur de blir hanterade...
Det jag undrar är dock om sådana beteendemönster som stoet uppvisar kan föras över till ett eventuellt föl och om man därför bör undvika att avla på en sådan häst?

Sedan undrar jag också hur man ser på avel på hästar med felaktig benställning. Kan man till exempel avla på ett inåttåat sto?

Tack på förhand!
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Vill inte vara elak men... Ett sto som är sånär värre än om hingsten skulle vara så, eftersom fölet tar mamman som förebild och kan då tro att det stoet gör är rätt...
Jag skulle inte avla på ett sånt sto för det jag skrev innan, men vissa hästar taggar ner lite random och blir genomsnälla hela tiden:) om det händer så kanske det är bra avelsmaterial, men det beror ju på föräldrarna också;)
Lycka till med stoet!
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Mycket i avel handlar om åsikter, men jag personligen kan tycka att stoet ska ha andra exceptionella egenskaper om man ska avla på ett sånt lynne. Ang. ben beror det ju på hur illa det är.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

De få hästar jag träffat med liknande temperament har alla haft allvarliga fysiska problem så som kissing spines osv. En sådan häst bör verkligen kollas ordentligt innan man överväger avel...
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Att avla på en häst med dåligt temperament är inget att rekommendera, tycker jag. Lätt att det förs vidare till avkomman.
Ett av mina kriterier för de avelsdjur jag använder är att de har ett bra temperament. Det är ju i vardagen man ska leva med sin häst, och har den ett sådant temperament som du beskriver blir vardagen inte rolig.

Hade nog sett allvarligare på det än på benställningen, även om man får tänka på att använda en hingst med riktigt bra benställ till ett sådant sto.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Temperament nedärvs. Jag har tränat många syskon med samma mamma. Där jag jobbat bestod gårdens avel av framför allt 4st ston, tre utav dem fick runt 10 föl var och den 4e fick 3st på gården. Syskonen hade liknande "drag" vad gäller temperament (& andra egenskaper). Jag skulle själv inte välja avla på ett häst med "tråkigt" temperament -då ska alla andra egenskaper vara helt fantastiska!! ang. benställning beror det på hur allvarligt det är, men generellt eftersträvar jag så bra benställning som möjligt.

Har stot både dåligt temperament & benställning skulle jag inte sätta henne i aveln.
Ang. temperamentet kan det bero på fysiska åkommor också, så det skulle jag kolla upp.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Jag skulle vilja veta mer om när stoet är på det ena eller andra sättet. För t ex det finns ston som har lite hormonrubbningar och då växlar humör i samband med brunsten. Ett sådant sto kan bli en perfekt mamma, för just dräktighet och digivning brukar ha en väldigt positiv effekt på ett sådant sto.

Sedan spelar stammen på stoet in en hel del. Det finns helt klart hingstar som har nedärvt just den typen humörsvängningar till sina avkommor. Där man kan rada upp den ena efter den andra med samma sätt.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Jag hade inte avlat på ett sånt sto, om det inte var för att hon hade några extraordinära meriter eller härstamning. Det finns gott om vettiga avelston om man vill föda upp själv och annars finns det folk som arbetar med att föda upp hästar (och då går det också att välja bort dem med underlig anatomi).

När jag jobbade med trav så hade vi en hästägare och uppfödare som tog 4 föl av en märr som var fantastiskt tuff och knepig. Det var länge sedan märren själv var aktiv som tävlingshäst och diagnostiken har gått fram sedan dess så det är inte omöjligt att det var något fysiskt som spökade i bakgrunden. Jag träffade aldrig på henne själv men det räckte att nämna hennes smeknamn för att folk som träffat på henne skulle få något vilt i blicken och berätta någon historia om hennes oberäknelighet eller hårdhet. Kontentan brukade vara att man aldrig visste var man hade henne och att en träningstur lika gärna kunde vara en "lugn" tur i skogen som en skentur som fick lärlingar att säga "aldrig mer!!", hon kunde få för sig att både bita eller sparka den som gick in i boxen och var helt allmänt inte en kul dam att tas med, men med mycket erfarenhet brukade det tydligen gå hyfsat. Hon togs bort efter fjärde fölet när stuteriägaren som haft henne uppstallad för alla fyra fölen sa till ägaren att han skulle uppskatta om hon inte kom tillbaka för att han tyckte inte längre att han kände sig säker på henne. Ägaren, som på det stora hela är en vettig karl, valde då att ta bort henne med motiveringen att om den bästa hästkarln han kände inte kunde hantera henne säkert så ville han inte ha på sitt samvete att hon skadade någon.

Jag har träffat 3 av hennes 4 avkommor. Jag skulle beskriva 2 av dem som trevliga men tuffa och kanske inte överdrivet hjälpsamma. Den som jag minns mest av var dock en riktig buffel (vilket jag upplevt att alla hästar med samma far varit), snäll och hyfsat trevlig med vissa fix idéer men hon var en bulldozer vid all hantering ifrån marken. Det sagt hade jag haft möjlighet så hade jag absolut köpt hästen, trots att jag behövde huvudlag för att kunna leda ut henne i hagen.

Poängen var att man vet aldrig vad det blir av avkommorna och rent generellt så tror jag att många väljer att ta föl på ston som inte har några andra kvalitéer än att de finns tillgängliga hemma i stallet och man inte vet vad man ska göra med dem annars.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Jag hade först velat veta så gott det går att det verkligen är hästens beteende som är sådant, och inte smärta, magsår, magnesiumbrist eller något annat.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Det är ju väldigt svårt att definiera vad som menas med en 'problemhäst' till att börja med. Det en person tycker är problem kanske någon annan tycker är okomplicerad (tror tex att de hästar som vi ser på tävlingsarenorna runt om i världen skulle uppfattas som problemhästar av oss vanliga amatörer). Men finns det ingenting exceptionellt med denna häst såsom bra gångarter, bra scoop i hoppning eller liknande så förstår jag inte varför man ens chansar. Det finns ju fina unghästar att köpa och då vet man ju vad man får.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Jag skulle aldrig avla på en aggressiv märr. Dom präglar sina avkommor så mycket så jag finner ingen anledning att "chansa". Det finns så många bra avels märrar som lämnar jätte fina avkommor till väldigt lite pengar idag om man nu vill avla. Tyvärr passar inte alla till aveln som tex psykiska problem, aggressivitet, dålig exteriör mm, det är mycket man måste tänka på innan man sätter dom i avelsboxen. MEN den stora frågan här är ju varför märren är som den är. Har ägaren kollat upp den? Den kan ju ha ont någonstans tex...:meh: Ha något fel som gör att den faktiskt inte alls bör avlas på då det kan nedärva. O_o
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Jag vet inte hur det är med andra djurs ärftlighet, men jag antar att de är ganska lika. Det finns ju en forskningsgrupp i sibirien som forskar kring aggressivitet och tamhet/vänlighet hos rävar. De avlar skiljt på båda delar, de tama rävarna är riktigt tama och de andra riktigt aggressiva. De har även tagit ägg från dräktiga aggressiva honor och placerat i de tama för att se hur mycket uppväxten av en snäll och tam moder spelade för roll. Resultatet var att ungarna med största säkerhet lyssnade mer till instinkt än till sin moder. Alltså blev de aggressiva de också.

Det är ju en chansning, hästen ifråga kan ju bete sig på detta vis pga andra orsaker som smärta, dåliga minnen, dålig hantering och annat. Kanske blir hon annorlunda när hon får föl osv osv. Många faktorer spelar roll, men i det stora hela så förärvs temperament genetiskt ganska starkt.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Jag skulle aldrig göra det. När jag avlar räknar jag med att "i sämsta fall" få en kopia av mamman. Får fölet mer av pappan ska det vara en bonus. Alltså ska jag absolut vilja ha en till som mamman och tempramentproblem och intåat går fetbort.
 
Sv: Avla på "problemhäst"?

Det finns så himla mycket hästar redan som det är. Varför ska man då avla på "skräp" som jag anser att en lynnig inåttåad häst är?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med...
2
Svar
39
· Visningar
5 946
Senast: acj
·
I
Avel Hej! Nu går jag i betäckningstankar. Vi har tidigare avlat på våra arabston men nu har jag ett halvblodsto som jag funderar på att...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: Görel
·
S
Hästvård Jag har en häst sen några månader med problemar i nacke och rygg : Hon är vet. besiktigad, men tyvärr missade vet några grejer som en...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Sammy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp