avla på inåttåad eksemhäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
H

horsemaniac

våra inhysingar (EJ MIN EGEN HÄST) har betäckt sitt b-ponnysto (fin typ) o är förmodligen dräktig, ej kollad på klinik. denna ponny har eksem o inåttåad, kommer detta att nedävras till ett ev. föl? personligen skulle jag ALDRIG betäcka en eksemhäst, totalt emot det. vad tycker ni om detta?

Sv: avla på inåttåad eksemhäst

Vad har hon för sorts eksem? Mitt ena sto är känslig mot knott och kliar sig ibland men har inte eksem enligt veterinären. Det är få ston som är helt korrekt i sin benställning så det beror på hur lindrigt inåttåad hon är. Hade en valack förrut som var krftigt inåttåad men det berodde på felverkning som föl/unghäst enligt veterinär och hovslagare. Det syntes tydligen på övriga benställningen mot hoven.

förmodligen "vanligt sommareksem", fast hon har en liten egenhet när det gäller att klia sig, hon lägger sig ner och rullar som om hon vore helt galen. tycker inte de bådar gott inför våren om hon har en fölis i magen :crazy: det syns att hon är inåttåad. ännu mera när hon travar. nedärvs detta? hur stor chans/risk är det att fölisen får eksem?

Vårt inåttåade travsto fick en lätt utåttåad son med en relativt rättställd hingst, jag har även bekanta som har ett ännu värre inåttåat sto än vårt. Hon har fått en inåttåad avkomma av tre och där tror jag att man råkade förstärka det genom val av hingst.

Mvh ghost

Min fjording är lite inåttåad. Fick ett föl för 5 år sedan. Båda är diplomston nu. Fölet fick jättefina hovar helt rättställda. Så hon ärvde inget av sin mamma iaf.

Som jag brukar skriva... Det finns så mycket ston i avel så jag tycker inte att man ska betäcka ston med defekter, tex eksem. Att de inte är helt korrekta är väl ok - det är få hästar som är helt korrekta, frågan är väl hur pass tåvid/uttåade de är och vad orsaken till det är.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar