Avla på äldre sto

monica89

Trådstartare
Hej!

Vad har ni för erfarenhet av att få äldre ponnyston dräktiga? Vilken ålder brukar det börja bli svårt att få de dräktiga (under förutsättning att de givetvis är i bra kondition)?
Undrar då jag står i valet och kvalet att köpa ett lite äldre sto till avel men funderar på hur många föl det hinner bli.

Tacksam för svar!
 
Sv: Avla på äldre sto

Jag betäcker en 21-åring och en 22-åring i år. Båda har haft föl innan men det är länge sedan. Resultatet är än så länge okänt. Men för mig är detta ungefär sista chansen för dem.
Jag har två 19-åringar som fölat i år, den ena betäcks om - skulle betäcka om båda om jag hade råd men det ser klent ut på den punkten..
 
Sv: Avla på äldre sto

När det gäller äldre ston så brukar man säga att det ofta är lättare att de blir om de haft föl tidigare och helst betäcks om varje år.
Vad som räknas som äldre är individuellt, men runt 16 år.

Själv har jag betäckt en -92a (SWB) i år, men det blir sista fölet för hennes del. Har föl vid sidan och dräktig på en seminering i första brunsten. Tog sig på första brunsten förra året också.
 
Sv: Avla på äldre sto

Åldersförändringarna i livmodern börjar komma vid 16 år på ett sto. Om stoet inte har varit kontinuerligt i avel så påverkar dessa förändringar möjligheten att bli dräktig, möjligheten att gå hela tiden ut om hon blir dräktig och även näringstillförseln till fostret. Av någon anledning som forskningen inte har kunnat hitta så påverkas inte ston som då varit i avel kontinuerligt på samma sätt trots att även deras livmoder börja få förändringar.
Men det finns inget som säger att ett äldre sto inte blir dräktigt, inte kan gå tiden och inte kan ge näring till fostret. Så om man bara är beredd med en stor plånbok (om stoet skulle vara svårt att få dräktigt) och mentalt om det nu blir så att stoet kastar eller att fölet inte är OK när det föds är det bara att försöka. För trots allt om stoet blir dräktigt går det bra de flesta gångerna.
 
Sv: Avla på äldre sto

Vi har fått vårt äldre ridponnysto (född 1997 d v s 16 år) dräktigt på andra brunsten, typ 5:e semineringen :) Hon har inte haft föl tidigare, så vi är jätteglada och lite förvånade. Vi hade först Dalwhinnie, men bytte till Homburg i andra brunsten och då blev det fart på den gamla kärran :)
 
Sv: Avla på äldre sto

Ålder behöver inte vara ett hinder, mitt halvblodssto fick sitt första föl som 16-åring, tog sig på första brunsten. Likadant två och fyra år senare.
 
Sv: Avla på äldre sto

Jag har precis betäckt mitt ridponnysto f 89 och min mammas nordsvenska sto f 87 med egen British Spotted Pony Hingst (Jaja hingsten har licens följer SH's regler om betäckningsrapport osv.).Mitt ponnysto hade föl förra året och nordsvensken har föl i år. Båda pigga och fräscha.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 308
Senast: Anon89
·
Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp