Avla med Halvblod, rätt lr fel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 313
B

brosen

Heejsan

Jag har ett varmblod som jag tänkt att ta föl efter, hon är 10 år och tänker inte föl för ens om några år, då jag växt ur henne, hon har gått som travare i hela sitt liv till hon vart 9, nu har jag själv ridit till henne och hon har en mkt bra hoppteknik, så jag skulla vilja ta föl med henne av ett Halvblod med mkt bra stam så att det blir en bra hopphäst, Kommer inte att sälja hästen förräns jag iaf ridit inn den själv, troligen ha kvar den cokså..

men e det dumt att ta efter halvblod, borde jag ta efter ett varmblod istället med mkt bra stam?:):d:confused::rofl:

Sv: Avla med Halvblod, rätt lr fel?

Det beror väl på vilken stam hon har och vilka resultat hon gjorde på banan?

Gick hon i trav tills hon var 9 så är det inte omöjligt att hon gick ganska bra, annars har jag fått intrycket att de inte får vara med så länge. Har hon ganska bra resultat så tror jag att jag hellre hade satsat på att ta en varmblodstravarhingst på henne.
U

Du kan sök på din häst här och se vilket avelsindex hon har som travhäst. Du hittar även resultat och släktingar m m. Ju högre index dessto bättre.
http://www.atg.se/SokHastDetaljServlet

Om det ser bra ut så finns väldigt många hjälpmedel för just avel av travhästar som då kan använda för att hitta "rätt" hingst till henne.

Kan ju tillägga att om hon passar för travavel och får en bra hingst så blir det ju ett mycket högre värde på det fölet än på ett korsningsföl.

Senast ändrad:

Hon kan ju faktiskt få fler föl :D
Börja med ett riktigt travföl, sälj, och köp en shysst hopphäst:idea:
Du kan oxå ta "Sökfunktionen" här på Buke, finns massor om att korsa med travare:)

www.travsport.se/shestinfo är bättre. Här kan du få fram mer fakta än på åvenstående länk.
Det finns en massa trådar om att betäcka sitt varmblod med en ridhinhingst! Där kan du nog få svar vad man tycker.

Vad heter hästen? Om vi vet det, är det lättare att svara på om det är något att ha i travaveln.

Hon ehetr fröken nile..han har väll inte så jättebra inkomster vad det gäller travet..sprang in ca 60-70 tusen..:/ men jag funderar på om jag tar med ett Bra varblodshingst så fölet kanske blir bra i trav så jag kan sälja henne till det, smart då kan jag ju köpa mig en bättre hopphäst ist! :):):):)

Du kan sök på din häst här och se vilket avelsindex hon har som travhäst. Du hittar även resultat och släktingar m m. Ju högre index dessto bättre.
http://www.atg.se/SokHastDetaljServlet

Om det ser bra ut så finns väldigt många hjälpmedel för just avel av travhästar som då kan använda för att hitta "rätt" hingst till henne.

Kan ju tillägga att om hon passar för travavel och får en bra hingst så blir det ju ett mycket högre värde på det fölet än på ett korsningsföl.

Min häst hade 98 0,75 i avel., är det bra?:confused:

Jag har ingen aning, men är väldigt nyfiken på vad det betyder:D

Med den stammen din häst har, kommer du knappast att kunna göra någon som helst vinst på ett travföl efter henne. Travhingstar där man får något betalt för avkomman är dessutom DYRA sett med ridhästögon.
Chansen att du genom att lägga en travhingst på henne producerar en häst för slakt, är större, än om du lägger en ridhingst på henne.

Man kan väl säga att 100 är medel så om man vill ha mycket bra index så ska det vara över det.
Men 98 är ju nära medeltalet och det avlas på betydligt lägre index.

Sedan är härstamingen väldigt avgörande för försäljning av ostartade
travhästar. Rätt stam och den blir såld nästan på en gång även om tre ben (bara en liknelse) fel stam och den måste visa bra tävlingsresultat för att någon ens ska vilja titta på den.

via har ju tittat på din häst och har säkert mer koll än vad jag har på travarhärstaming. Så risken är stor att du får ett ganska osäljbart föl oavsett om du väljer en trav- eller ridhingst. De personer här inne som älskar sina travarkorsningar kommer ofta med exempel på lyckade sådana. Men tyvärr så är det nog så att det bara är ett fåtal som blir verkligt bra men många som inte blir det.
Avel i sig är ju ett lotteri. Det finns gott om risker för både sto och föl. Dessutom så kan ju ingen på förhand tala om vad resultatet blir. Säkrast för att få den häst man vill ha är ju att köpa en färdig. Ofta blir nog detta dessutom det billigaste alternativet. Väldigt få uppfödare kan sälja sina avkommor med vinst utan det är bra om det går att sälja till självkostnadspris. Men det kan lätt bli fel när man räknar på vad ett föl kommer att kosten en om man betäcker sitt sto. De flesta glömmer nog en hel del och blir väldigt överraskade över hur mycket det egentligen kostar. Av den anlednigen finns det också många unga hästar som är till salu. Stoägaren har helt enkelt gjort en felbedömning av hur mycket det verkigen kostar och har inte råd att hålla fölet till det blir stort.

det blir nog En bra hopphingst ist, pgr av att hon inte har så bra avelsindex, hehe:smirk::)

man ska nog inte stirra sig blind på avelindexet. Din häst har inte någon super tavstam, därav att fölet nog inte blir lätt att sälja.
Men lycka till med hingstvalet.. vad de nu än blir!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade... 2
Svar
26
· Visningar
4 376
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem... 2
Svar
30
· Visningar
6 033
Senast: Habina
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 786
Senast: Gimsan
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka