Avla eller inte- stoets kvalitet

L

Lilla_My

Hej! Skulle vilja få veta lite om vad ni tycker om att avla på "vanliga" ston, obedömda ridhästar som är trevliga men inga elitämnen.
Anledningen till mina funderingar är att vi har ett sto som vi tycker bra om, och funderar lite på att ta ett föl efter. Hon är en trevlig ridhäst med bra lynne och bra tölt. Hon har vissa egenskaper vad gäller lynne och byggnad som vi verkligen uppskattar, därav tankarna på att ta ett föl.
Men eftersom jag själv är en av de som brukar säga att det är för många som tar föl "bara" för att de tycker att det egna stoet är trevligt, vilket resulterar i en massa dåliga hästar, så får man ju fundera lite inför detta viktiga beslut.

Så vad säger ni? Resulterar "hobbyavel" på obedömda ston i en massa dåliga hästar? Kan vi(som inte är så insatta i avel) ta ett föl efter vårt trevliga men inte perfekta sto, bara för att vi själva tror att det skulle bli en trevlig häst?

Alla åsikter mottages tacksamt:)

Sv: Avla eller inte- stoets kvalitet

Jag är inte insatt i avel men jag skulle säga att om ni ska ha hästen för er själva så är väl det ok.

Som ren hobbyryttare så tycker jag visst att man kan avla på obedömda ston - och de kan mycket väl ha kvalitéer värda att ta vara på (utöver att vara familjens ögonsten :love: ;) ).

Med all avel så försöker man dock att förbättra avkomman och där tycker jag ni kan ta hjälp; lyssna runt med kunniga bekanta om vad de skulle rekommendera för hingst, och inte minst hur de motiverar detta. Det man minst vill åstadkomma är ju att få en som stoet, och inget som är sämre ...

Tänk också på fölingens start i livet. Har ni tillgång till en bra flock för uppväxten, t ex? Och hur gör ni med framtida inridning - är ni duktiga nog för att fixa det själva eller har ni en plan för hur ni löser den delen?
Det är nog så viktiga frågor, en trevlig och välutbildad häst är mera lättsåld och ni vet ju inte att ni ska/ kan/ vill ha avkomman ytterligare 25 år.

Nu är ju inte jag så insatt i avel, men jag svarar iaf :p

Jag tycker inte det är fel att avla på obedömda ston, de kan bli bra avkommor iaf.
Det gäller bara att matcha hingsten, och se vad som eventuellt behöver kompenseras från stoet. Och dessutom är det ju inte så att alla vill ha super flaschiga tävlingshästar, så vaför skulle de vara fel att avla på dessa hästar? Så länge de inte lider av ngn sjukdom som kan medföras till avkomman.
Bara man avlar sunt, tänker på hållbarheten osv. tycker inte jag alls att de är fel.

Fast det resonemanget är jag lite emot, för tänk om saker ändrar sig så man måste göra sig av med hästen. Eller så kanske man inte gillar den av någon anledning, då måste den vara så att man kan sälja den och ge den en bra fortsättning i livet.

Tack för bra svar ang!

Vad gäller det eventuella fölets uppväxt så kommer det bli unghästflock, jag tror det är viktigt för att den ska bli sund och trevlig. Inridningen är heller inga problem, det har jag erfarenhet av. Och skulle det bli problem så finns hjälp att få.

Det jag behöver hjälp med är nog mest det andra som du nämner: välja hingst och värdera stoets goda/dåliga egenskaper. Man har ju ibland en förmåga att lyfta sina ögonstenar till skyarna och ha svårt att se att de har fel och brister...

När det gäller valet av hingst så är det så svårt när de ofta marknadsförs med avseende på sina tävlingsmeriter och bedömningspoäng. Jag är ju mer intresserad av att veta saker som ifall de var svåra eller lätta att rida in, hur deras psyke är i olika situationer, osv. Men denna typ av information är svår att få...

... och det var därför jag tycker ni ska lyssna runt, på så många olika som möjligt. Vi tittar mycket på tävlingar t ex, och det är intressant att se hur hästarna är där. Inte enbart resultatmässigt, utan hur de ser ut att vara som ridhästar, hur de hanterar situationen (alla gör INTE det :crazy: ) osv.

En obedömd häst behöver inte vara olämplig för avel, det kan finnas skäl till varför hästen är obedömd, tex att det är väldigt höga kostnader för att åka på bedömningar(med mina avstånd iaf) samt att det kostar hiskerliga summor att lämna till tränare.

Jag tycker inte det är fel att avla på obedömda ston, de kan bli bra avkommor iaf.
Det gäller bara att matcha hingsten, och se vad som eventuellt behöver kompenseras från stoet. Och dessutom är det ju inte så att alla vill ha super flaschiga tävlingshästar, så vaför skulle de vara fel att avla på dessa hästar? Så länge de inte lider av ngn sjukdom som kan medföras till avkomman.
Bara man avlar sunt, tänker på hållbarheten osv. tycker inte jag alls att de är fel.

Jag håller helt med och med tanke på att endast några få % bedöms så skulle vår avel bli väldigt utarmad om vi bara skulle använda bedömda ston! Det finns ingenting som säger att det inte finns mycket bra ston och även bättre bland de ca 95% som inte bedöms! Det är många som varken har intresse av att bedöma, tid eller pengar och en del ston kan ju ha skadats tidigt och därför gå i avel! En bedömning är ingen garanti för att hästen tillhör de bästa i landet utan det är endast en varudeklaration av hästens exteriör och ridstatus den dagen hästen bedöms. Den säger ingenting om tex hur lång tid det tagit att få fram den ridstatusen!

En häst man känner väl känner man till både goda sidor och brister hos. Om man känner att man verkligen tycker om den hästen och att man kan bortse från de bristerna, då är den säkert i de flesta fall en bra ridhäst och sådana skall vi avla på! Det är däremot helt rätt att tänka ett steg längre och inte bara avla på något man själv gillar utan tänka på om avkomman har någon marknad ifall man inte vill behålla den sen. För en samarbetsvillig häst finns det alltid köpare även om den har knappt medelgoda gångarter, men prisbilden varierar så klart. Men nu hade ju det här stoet bra tölt också och om även grundgångarterna är bra så det känns som att med rätt hingst är det goda chanser till en bra ridhäst med rätt hyfsad gång eller bättre. Det gäller att hitta en passande hingst.

Senast ändrad av en moderator:

Bra svar har jag fått här, så jag tänkte att jag kan gå vidare med en fortsättning på mina funderingar. Vad bör den eventuella hingsten ha för egenskaper?

En kort beskrivning av stoet:
Byggnad: Kraftig och viktbärande, stort bakparti, lite väl lång rygg(lång överhuvudtaget), väldigt vinklade bakhaser(=anlag för spatt enligt vissa).
Lynne: MKt viljestark (detta var ett problem då hon var unghäst), orädd. Svår som unghäst, idag en säker ridhäst för de flesta som gillar en pigg häst.
Gångarter: Mkt laterala gångarter, bra tölt som dock kan försvinna i den starka passen då hon är otränad eller trött. Passen ej tränad. Trevlig avslappnad skritt. Traven svår att få helt ren från pass. Galoppen ok när hon är tränad men svårt att gå i kort galopp. I allmänhet svårt med allt som är samlat eller långsamt i såväl tölt som skritt och galopp. Blir ju dock bättre med träning.

Önskemål om fölet: Stor och kraftig, bättre grundgångarter än sin mor, liknande lynne: trygg med mycket vilja.

Vad säger ni om en eventuell hingst, vad ska han ha för egenskaper?
Gångartsmässigt funderar jag definitivt på en fyrgångare med starka grundgångarter.

Jag tycker du funderar i rätt banor. Leta efter en 4-gångare med starka grundgångarter och tölt, eller en 5-gångare med dito som ger sådana egenskaper, typ Segull. Leta efter en stark häst med kortare rygg. Leta efter en hingst med så bra ben som möjligt. Överhuvudtaget kan man säga att välj en hingst ed så bra exteriör , lynne och gångarter som möjligt men som ändå passar ditt sto o typen. En lättbyggd hingst kan ge ett konstigt resultat tex. Leta också efter en hingst du ser har lätt för samling. Det syns bäst i hagen utan ryttare många ggr. Förstärk det du gillar hos stoet med samma sak hos hingsten och förbättra det du inte gillar ed att kompensera. Men du kanske får en kopia av stoet ändå. Eller så blir nästa generation det. Finns inga garantier!

Det viktigaste vid avel med sina "älsklingar¨ är att göra ett helhjärtat försök att titta på stoet så objektivt som möjligt, på sätt och vis vet du ju mycket mer om din häst om du har ägt och ridit den i många år än du någonsin kan få veta vid en avelsbedömning då domarna ju bara ser stoet vid ett tillfälle. Det annordnas i många föreningar avelskusrser vilket är bra att gå på om man är intresserad av att avla (vare sig det är på bedömda ston eller inte).

Om det är så att stoet är för tråkigt, för villt, för passaktigt eller något annat fel som gör att man helt enkelt inte tycker att det är KUL att rida på henne tycker jag att man ska låta bli att avla på det (men så var det ju inte i ditt fall)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar