Avkommor efter Bayron 885

Zith

Trådstartare
Hej!

Jag har en valack född 2004 efter Bayron - Vivaldi och är lite nyfiken hur andra avkommor efter honom har blivit.
Min har vart otroligt lätt på vissa sätt men rätt svår på andra.
Reagerade inte på sadel eller bett, löshoppar bra, går på stor och liten lastbil samt transport och så vidare. Men han har vart jättesvår att duscha, bråkig att sko, klippa osv.
Han är dessutom väldigt lite, bara 160 cm.

Skriv gärna ett par rader om hur era erfarenheter är om Bayron avkommor. Vet ni något om Vivaldi avkommor får ni gärna skriva lite om de erfarenheter med. :bow:

//Zith

Sv: Avkommor efter Bayron 885

Vad lustigt... Min första uppfödning är e.Bayron, också väldigt liten och otroligt svår som ung...

Eftersom det var min första fölunge så "bodde" jag nästan i boxen, ändå så blev inte ungen tam. Inte förrens hon var ca 1,5 år gick det enkelt att sätta på grimman, stå uppbunden var helt omöjligt då hon fick total panik av att sitta fast, verka var också en hel procedur. Allt som hade med beröring att göra var oerhört svårt. Däremot var hon mkt lätt att leda.
Mamman har lämnat fyra avkommor till och ingen har varit på detta sätt.

När det var dags för inridning så sade jag att -Klarar vi detta, då kan vi rida in vad som helst.
Men från den dagen som vi började med inridningen, så blev det en helt annan häst. Hon var oerhört lätt att rida in, mkt känslig, men verkligen inga problem och vilken ridbarhet sen :love:. Vi hade aldrig problem med henne efter inridningen, helt plötsligt vid 3 års ålder var hon tam.

Mina båda e. Bayron och den ue. Bayron är hur snälla som helst att ha och göra med i all hantering. Grabben är väl lite buffligare än stona men det kan ju bero på könet mer tänker jag (har inte haft hingst/valack tidigare).
Den som är inriden är het och energisk att rida, hoppar allt man styr på och tycker det är sådär kul med dressyr även om hon har gången för det. Jag skulle nog säga att hon är svårare i ridningen än i hanteringen; hon står lös på gången även om jag lämnar stallet för att hämta något etc. Svårlastad som ung men när vi kom på knepet så blev det lätt efter lite åkrutin. Nu går hon in själv, jag står kvar utanför. Är som en stor hund att ha med sig borta. Sko och klippa är inga problem.

Min 7-åring är 166 cm och 2-åringen (valack) är 160 cm. Stoet ue. Bayron är e. Nobel och 161 nu som 1,5-åring (född juni -08). Grabben är cool att ha med sig borta också (fick tyvärr åka till klinik flera ggr som liten) och är väl aningen skeptisk till släpet p.g.a det. Men han gick in själv som föl. Stoet med Bayron som morfar knallar i princip rakt in i släpet de gånger jag provat att lastträna. Båda unghästarna är lätta att verka. Grabben vevade lite med benen en period men med träning har han blivit bättre.

Förutom Bayron är det Herkules och Brabant bakom.

Kom på att jag kan ju lägga in ett par bilder:

Jolie f. 2003 e. Bayron - Herkules - Brabant
29536660.jpg

29598672.jpg

IMG_1283.jpg

Jac f. 2008 (mars) e. Bayron - Herkules - Brabant
IMG_4040.jpg

30211088.jpg

Jobelle f.2008 (juni) e. Nobel - Bayron - Herkules
30142519.jpg

IMG_4048.jpg

Har sett en Bayron avkomma, sto f.1996 ue.Warrigal 560 som är hela 174 cm hög!

Stog en stoavkomma f.1999 på ridskolan ett tag på 160 cm, väldigt lik sin far och rörde sig jättetrevligt. Hon blev exporterad till Norge och ska åtminstone ha tävlat MSV dressyr där. Ue.Good Future 741. Kan inte minnas att hon var komplicerad på något sätt.

Bigareau.JPG

Dina hästar verkar ju bli så små som jag har fått för mig att många Bayronavkommor är, men det kanske beror på mödrarna.

Inridningen av min var inte direkt svår när man väl kommit över "jag-är-så-rädd-för-allt-att-så-jag-håller-på-att-krypa-ur-skinet"-stadiet. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har farit av för att han har hoppat till och farit iväg för att han var harig.
Hoppningen gick bra så fort man fick berätta för honom att hoppa är verkligen roligt. Nu hoppar han allt man styr honom mot.

Här kommer ännu en liten viljestark donna efter Bayron. Totalt orädd och tuff, vilket ställer till det när hon som unghäst kom på att man kan skrämma piloten!!! Men totalt genomgo från backen, konstigt nog. Inte så stor, ca 163.. Född 01 ue Lambert- Prince Fair XX. Är även konstaterad dräktig med Faustinus.

22441_235905984810_648774810_3267125_4924848_s.jpg

Nej de är normalstora. De som fortfarande växer kommer antagligen landa runt eller över 170 cm.

Jag har inte träffat några små Bayron-hästar själv. De jag träffat har varit 165-175 cm ungefär.

Vi hade en född 2002,som vi tyvärr var tvungna att ta bort 2005.Supertam och enkel i inridning och hantering.Mkt bra gång.Ca 170 cm.En av de lättaste och trevligaste unghästarna vi haft.De Bayron avkommor jag sett i min bekantskapskrets har inte varit små i alla fall.

Jag menade: INTE bli så små...
Såg att jag skrivit fel nu... :crazy:

Hej ! jag rider ett sto efter Bayron, amadeus, pontus. 167 cm högställd, ädeltyp, väldigt okomplicerad vid all hantering (skoning, lastning,klippning o s v).i ridningen är hon pigg,framåt o har bra ridbarhet.

Hej!
Jag har en vallack efter Bayron. Han är 172 och ganska ädel i typen. Är alltid super snäll i allt lasta, sko, åka på tävling osv. En riktig helylle kompis.Men ändå en häst med mycket krut i och är väldigt jobbvillig. Vad jag har hört av en kompis som jobbat på det stall som Bayron stod på innan han såldes till USA, så är Bayron en häst med mycket bra temprament och ganska okompliserad i hanteringen. Hade min valack varit ett sto hade jag för längesedan tagit föl. Men nu blir det snart att ta fram ficklampan och kolla efter ny Bayron avkomma eller ev ta ett föl på något sätt.

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 436
Senast: neferra
·
A
Hästmänniskan Jag skulle vara tacksam för lite hjälp av några vana hästköpare/säljare! Det är så att jag har haft en häst på foder sedan september...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Horzelover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur