Avkommor av D-Day

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _saarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 5 452
Sv: Avkommor av D-Day

Den här tråden är över två år !!

Som jag har förstått så är D-day temperamentet just detta ängsliga och lite istadiga. Inte dumma i hantering eller så utan just istadighet i ridning. Och spänningar.

Den här tråden är över två år !!

Som jag har förstått så är D-day temperamentet just detta ängsliga och lite istadiga. Inte dumma i hantering eller så utan just istadighet i ridning. Och spänningar.

Aha, kollade inte så noga. Vet inte hur många dylika jag har sett här, finns det någon annan avelshingst som rönt så mycket debatt? :(

jo tack- d-day avkommor.. hua, inget som jag direkt skulle köpa..inte ens ta emot gratis skulle jag tro, utan att först testat hästen en månad eller två....
Dem jag har stött på och hanterat har varit rent utav -h*lskotta att motionera,hantera. Borsta mm inge problem men att gå til hagen som en normla häst-det går inte.. att lufsa ut i skogen och bara slappa- nä dte går inte, jobba på banan korrekt och bra -nä dte går inte-då måste man stå på bakbenen och hålla på...
Annars att pyssla med så är dem flesta urmysiga som jag har stött på. Men den värsta avkomman jag har hanterat var en unghingst -med sådan BRA kappacitet att man ville föröska ha han kvar som hingst. men de fick till slut kastera honom, han blev allt för tok för farlig....

men en valack har jag stött på, jag hjälpte till att börja rida in honom, 3 år liten sak, runt 155, urmysig häst,men frågesatte lite granna, men så fort han förstod vad vi ville så var dte okej.
Dem andra hästarna jag har stött på ,tror jag skulel ha blivit bra hästar i hanteringen och i ridningen, om det hade fått kommit til människor/uppfödare som verkligen visade vem som var ledaren, hur man uppförde sig osv. redan som föl, då hade det inte alls varit dem problemen med dme hästarna tror jag.
För D-day avkommorna jag har stött på har varit mycket mycket smarta. Kan man komma undan arbete,varför inte?
Och kan man på ngt sätt slita sig /komma lös, varför inte?
Men de har allihopa varit så himla fiina :)

Jag har en D-Day häst som är väldigt trevlig att hålla på med i stallet - Väldigt välhanterad och snäll, en riktig "barnhäst".
Han har visst humör i dressyren när de inte går som han vill, men han ger med sig fort och sedan gör han allt för mig. Jag upplever min häst som en känslig häst som är väldigt lyhörd.

Mvh/Petra

En vän till mig har en D-day valack och där är absolut inget fel på honom. Det enda jag tror det är att människor är lite svaga i sin hantering. Ofta säger människor att hästen är "Knäpp" eller "Knepig" när den i själva verket är mycket intelligent/skarp. Vissa hästar har fula ovanor och då får man ju försöka bryta det mönstret, att ge sig är det dummaste man kan göra.

Så det jag menar är att många skyller oftast på hästen medans dom går och är för snälla. En häst VILL HA en ledare och genom att vara för snäll och låta dom t.ex springa över en eller stegra sig påväg ut i hagen är INTE acceptabelt. Vissa hästar tar hela handen bara man gett dom lillfinger nageln. Där ska man vara bestämd och inte tillåta nått ohyvs. Jag menar inte att man ska vara sträng eller hård för en häst kräver kärlek och förtroende. Men man måste vara bestämd på vissa bitar. Hästar testar hela tiden sin plats och då måste man vara beredd och backa tillbaka dem. Om de tar en bit tar dem snart hela kakan. De tar över när du inte vill vara ledare längre. Och oftast blir det mycket jobbigare den stunden dem gör det. För då är de dem som går ut med dig i hagen och de som bestämmer var du ska rida. Hur kul är det ?

Hejsan !
Jag har själv ett D-Day sto, 10 år.
Kan inte alla som har en avkomma av D-Day lägga ut en bild.
Vore jättekul att se hur alla ser ut. Skriv gärna ut stammen också.
:banana::banana::banana:

hannover19_080329.JPG

Hedwig f.2002 e, D-Day-Furioso III-Hertigen.

Min älskling!:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka