Avkommor av D-Day

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _saarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 5 452
S

_saarah

"Min" polle är efter D-Day han är ganska knäpp:P å jag ahr alltid hört att de efter D-Day brukar bli lite knepiga. är det någon som kan beskriva vad som är så knäppt med dom? vad gör de?

Det finns en till efter D-Day i stallet.. den är hur snäll som helst å gör allt som man vill(förutom när mans ka tränsa då ä huvudet i taket;))

May Day är huuuuuur mysig somhelst att pyssla med men jätte konstig att rida... man tror att han går jätte fint å allt känns hur bra som helst.. men ahn går igentlige inte så bra... han använder inte ryggen.. blir ibland studsig med baken i gallopen(börjar gå bort nu) och när man då ska rida i mer å höja formen å rider skit mkt med bena så börjar han sparka å slänga sej gud vet vad:p å i hoppningen bara slänger han sig åt sidan vi hindrena å sånt:P

är det någon som har någon liknane?:P

eller är det nån annan sort knäpphet?:P

Sv: Avkommor av D-Day

Det finns en D-day avkomma i mitt stall som är lite knäpp.. men hon har blivit bättre, men det går inte så bra att rida ut på henne själv för då vägrar hon gå eller stegrar en massa, ägaren har till och med gått omkull me henne :crazy:
Och ¨så kan hon få för sig att bara backa i ridhuset eller vägra gå framåt... Men hon blir bättre och bättre, men det gå rätt segt...

hehe.. min vägrar oxå gå å börjar stegra och samtidigt vända om när man rider ut:P hehe ..

Skötte D.Day när jag jobbade på Flyinge. Väldigt snäll att pyssla med o aldrig speciellt hingstig eller stökig. Det enda var när man ledde honom utomhus så ville han gärna gå mer på två ben ibland än fyra... Set var som en grej han hade fått för sig liksom o det behövdes inget särskilt för att utlösa det, tex att han blev rädd för något el likn.
Men han aldrig dum o rida vad jag såg iaf. Kunde vara lite 'steppig' när man ledde fram honom till ryttaren o när hon satt upp, men sen höll han sig alltid på mattan.
Har sett en del avkommor efter honom o det har varit varierat. Där jag jobbade senast hade vi en 3åring (ue. Gibraltar) som var typ 175 cm o ganska valpig, men väldigt snäll i alla lägen. En annan 3åring (ue. Vivaldi) av 'ponnymodell' som var som en vildhäst o oinridbar. Väldigt skygg o försiktig.
I stallet där jag står nu har vi en 7åring (ue. Happy Day) som är väldigt lik D.Day till utseendet. Otroligt sävlig o hanterbar.

Jag har ett sto e d-day hon blir sex i år... Jag har själv hört om alla dessa monster e d-day. Alla frågar mig alltid "e d-day säger du, jaha å hon äter människor oxå?". Hon e världens snällaste! Hon har varit lite sent utvecklad. Tappade 4,5 års tänderna vid 5,5 års ålder, hon ska bli skm men e svart på håll fortfarande osv osv.

Jag kan dock känna igen knäppheten ni andra skrivit om. jag hade en pärs förra sommaren då hon inte gick att rida ut utan hoppade ner i diken å reste sig osv. inget hjälpte. sen en dag helt plötsligt så gick d hur bra som helst. Hon är lite ängslig å stressar upp sig men sånt hänvisar jag till hennes bristande "vänjning" som unghäst. Alla uunghästar har ju sina trotsdagar mer eller mindre i vissa fall så jag tycker inte hon varit extrem.

Hoppningen...min dam fick 4-4 på löshoppningen som treåring och det va nog i högsta laget. hon är inte född för att trava bommar osv. Men hon tycker att det är kul!

Sen kan ju tilläggas att d-day togs in för att förfina våra stostammar inte för att ge ngra topptävlingsindivider. Jag tycker han har varit en enormt fin förädlare. Alla avkommor jag sett är vackra individer m bra huvud. Tuffa hästar, svåra att knäcka osv. Det är bra att ha i botten på en stam. Som tävlingshästar har jag sett ett tiotal hästar ute. De har alla kännetecknats av väldigt aktiva bakben, mkr energi och en fin halsansättning. Sen har jag inte tyckt att ryttarna varit t hästarnas fördel. Kanske d-day hästarna skulle behöva komma t proffsen som inte ens vill se åt dem?

vad gör ni m era d-day hästar?

Jag har hört historier om D-Day avkommor men har ingen erfarenhet själv, men jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenhet av Mid West Ibi Light avkommor, har träffat tre ston ston alla helt lynniga har ni några erfarenheter?

Har haft med en del D-Dayavkommor att göra. De har varit lite knasiga, mycket personliga, något skarpa men inte elaka. Om man pushar dem för mycket däremot, så smäller det.
Men jag gillar dem!

min fd ridlärare hade en häst efter d-day, vet ej om han var knäpp eller så men han blev utdömd

Vi hade en avkomma till D.day i stallet. Världens goaste häst! Det ända negativa jag kunde hitta med honom var att han var ganska huvud- och bakskygg. Men mycket av det har nog kommit från modern.
Underbar häst att rida, gjorde alltid sitt bästa. Och gjorde allt för att vara en till lags. Riktigt snygg var han med. Älskade den hästen! :love:

Hej!

D-Day har ältats många gånger här och "alla" pratar om hur knäppa och vidriga avkommorna är. Det är kul att se att det finns hyggliga individer också. ;) Jag har själv en nybliven 3-åring efter D-Day. Han är en otroligt intelligent häst vilket jag tror att många kan missta för jobbiga krävande hästar. Men visst, det är en tuff herre. Man ska dock betänka att hans mor var en, låt säga udda häst i sin ungdom, stentuff är bara förnamnet!
Jag tror att många använder sig att dessa prestationsavlade hingstar utan att inse att de ofta ger skarpare avkommor som kanske inte passar alla ryttare. Jag tror att ni förstår vad jag menar, utan att försvara eller smutskasta olika hingstar.
Det går alltid rykten om olika hingstar, vilket är tråkigt, men det är kanske "ingen rök utan eld" !
Jag är dock glad att det är lite j-a anamma i min unghäst! Men smaken är som ....
MVH / Fia

Har själv ett sto e: Midt West Ibi light, hon är inte rödhårig för inte. Väldigt känslig och väldigt intensiv i allt hon gör antingen ger hon allt eller så säger hon att det gör jag bara inte, 95% av tiden gör hon allt vad hon kan för att göra rätt numera. I min ögon helt underbar, smidig och tre riktigt bra gångarter, men har tyvärr haft mycket skador.

Mvh

Camilla

"Känner" en valack e. D-Day-Herkules som är världens snällaste, han har nyligen blivit inriden utan några som helst problem.

Pockan skrev:
Hej!

Jag tror att många använder sig att dessa prestationsavlade hingstar utan att inse att de ofta ger skarpare avkommor som kanske inte passar alla ryttare. Jag tror att ni förstår vad jag menar, utan att försvara eller smutskasta olika hingstar.
Det går alltid rykten om olika hingstar, vilket är tråkigt, men det är kanske "ingen rök utan eld" !
Jag är dock glad att det är lite j-a anamma i min unghäst! Men smaken är som ....
MVH / Fia

:bow: :bow: :bow:

jag funderar på att köpa en 3 åring efter D-day :) han är hur mysig som helst, men har massvis av energi! :) fast jag gillar sånna hästar så mej gör det inget. Han är väldigt snäll och positiv, inte rädd för något!
Vi sadlade och tränsade han häromdan o det var inga problem alls, han va mest nyfiken vad det skulle bli sen, nosade lite på gjorden och sen var det bra :)
Jag tänker försöka göra hopphäst av honom om ja köper honom ;) han hoppar som bara den :)

D-Day hästar är de absolut bästa hästarna som finns! ;)

Jag provred säkert 10 st 3-4 åringar efter M W I L när jag var på hästletarresa till Skåne för ett antal år sedan. Jag var väldigt positiv till hingsten före resan och ville gärna ha en avkomma till honom. Jag fastnade inte för någon av hans avkommor, klumpiga huvuden och minimal gång. Inget för mig.

Sen kan ju tilläggas att d-day togs in för att förfina våra stostammar inte för att ge ngra topptävlingsindivider.

Nu hänger jag inte med. Förfina med Donnerhall? Du menar att förädla? Det brukar man göra med anglo/fullblod/trakhener, inte D-linjen... ;) Och hingstar som inte kan generera tävlingshästar har inte i sportaveln att göra. Jag hoppas du har fel där!

Kanske d-day hästarna skulle behöva komma t proffsen som inte ens vill se åt dem?

Jag tror proffsen vill ha BRA tävlingshästar. Inte svåra hästar som inte amatörerna klarar av. Jag har svårt att tänka mig någon dressyrryttare som går igång på hästar som står på bakbenen.

jag funderar på att köpa en 3 åring efter D-day :) han är hur mysig som helst, men har massvis av energi! :) fast jag gillar sånna hästar så mej gör det inget. Han är väldigt snäll och positiv, inte rädd för något!
Vi sadlade och tränsade han häromdan o det var inga problem alls, han va mest nyfiken vad det skulle bli sen, nosade lite på gjorden och sen var det bra :)
Jag tänker försöka göra hopphäst av honom om ja köper honom ;) han hoppar som bara den :)

Jag skulle försöka utmana honom lite och se vad han gör i ridningen. Testa rid i väg ensam och ställ lite krav på volten. De flesta D-dayavkommor jag vet har rest och dummat sig när de har blivit pressade - och det kan vara bra att veta om han är en av dem. I så fall kan det bli jobbigt att utbilda honom vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka