Avkommer från Everest 822

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SaraKarlsson99
  • Startdatum Startdatum
S

SaraKarlsson99

Skulle behöva lite info kring hingsten Everest 822, och hans avkommer.
Främst kring lynne och skador hos dessa. Har fått på känn genom läsning och forskning att hans avkommer ofta blir stora, och därav dåliga i leder och koter och ofta med kass hovkvalité. Kan ngn demitera eller bekräfta?! =)

Vad jag fått fram hitentills verkar han ge kanon avkommer som kan hoppa riktigt ordentligt, både teknikst fint och enorrma höjder! Men hur presterar dom på dressyrbanan?

Hur är deras lynne? Är han ngt av en "spök"-hingst eller ger han fina avkommer?

Är som sagt jätte nyfiken på Everest! Bara "bomba" mig med info om honom!

/Sara

Sv: Avkommer från Everest 822

Jeg har ett sto f. 93 e. Everest ue. Any Questions. Hun er liten, ca 1,60, men hun er ganske maffig uten å være tung. Det er mye hest å ri på. Beveger seg bra med en super galopp. Mye spenst. Bra hovkvalitet har hun alltid hatt, men hun har hatt litt slitasje i sine koter, men det kommer nok også litt av overbelastning. Hun har plasseringer i 1,35 m og gikk finalen i Scandinavian Open som 5-åring med to riv. I Norge har hun gått innendørs-NM for junior. I dressyr har hun gått LA med plasseringer i LB. Dommere gir henne berøm for gode gangarter, men hun har ikke startet mye dressyr grunnet rytter.

Hun er også fin i temperamentet. En veldig klok og fornuftig hest. Litt temperament er det dock, men hun er jo en dame. Jeg har hatt henne siden 2001, og hun er nok min absolutte favoritt av alle hester jeg har hatt med å gjøre.

Vil du se bilder får du gjerne det, men det må bli senere da jeg sitter på jobb nå. :)

Jag har en uppfödning e Everest. Han äre förvisso 175 cm, men det kommer nog mest från mamman som var 177...
Har inga ledproblem och inga dåliga hovar, bättre hovar än sin mor... Och han har ett underbart temperament.
Han fick hoppdiplom med hela 53 poäng (88891010).
Tävlar upp till 140 just nu, på väg uppåt i klasserna. Han har startat en LA:4 dressyr med godkänt resultat, skulle säkert kunna mer men hans ryttare rider bara hoppning. Där är nog också skälet till att de flesta Everest-avkommorna inte tävlat dressyr, de har sålts till renodlade hoppryttare pga att de hoppar så fantastiskt.

Vad gäller hovkvalité så kan jag själv gå i god för att det inte var något fel på Everests egna hovar, eftersom jag har skott honom...

Sen är det viktigt att det inte sprids rykten om ärftligheter om det inte finns belägg för det, alltså att det finns OFFENTLIGA bevis för det.
För mig är det självklart att hästar som används till tävling på högre nivå utsätts för större påfrestningar än hobbyhästar.

Senast ändrad:

Absolut förstår jag att man främst hoppar med en Everest avkomma. Men det hade vatt kul o se om det finns ngn som utmanat dressyrvärlden med en "hopphäst".

Anledning är att jag funderar på att köpa en häste Everest. Själv är jag allround ryttare, men mest vill träna/tävla dressyr (lättare klasser)... Men så har jag gått och kärat ner mig i en trevlig Everest avkomma...

Alltid bra och kolla runt lite innan man bestämmer sig. Är ju trots allt en stor sak o köpa häst!

Jag red och hade hand om Everst under ca 1,5 år när han stod i Kalmar. Han var väldigt mycket hingst och kunde varit riktigt tuff under betäckningstider. Men han hade en otrolig ridbarhet och jag kunde göra allt möjligt med honom! Lite passage och seriebyten i vart tredje. Han kunde garanterat mycket mycket mer än mig men ställde upp helt suveränt! Kan säga att jag var sjutton år under tiden jag red honom:). Han hoppade något helt sanslöst och det var inte helt lätt för lilla mig att kravla sig kvar. Dessutom hoppades han så otroligt sällan och tyckte det var så himla roligt att han överhoppade ca 3 dm och brallade av glädje efter hinderna:D.

Jag tog även ett föl efter honom. Sålde dock honom som föl. Visades på fölmönstring med 888777=45p och klass I.

Jag valde honom till mitt sto av anledningen att han var liten, lämnade ganska litet och mycket bra temperament. Dessutom var han precis som mitt sto något av en multi talang.

Tävlades i MSV dressyr om jag inte minns galet.
Super trevlig häst verkligen, jag är oerhört ledsen för att jag inte fick min avkomma efter honom och att jag inte hann betäcka om innan han fick sin hjärnblödning och reexp till Holland.

Det där med leder/koter och hovar låter för mig helt obekant, har inte hört något av det nämnas om Everest avkommor. Jag skulle mycket gärna skaffa mig ett Everest sto att avla på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka