Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade tagit upp det med valberedningen inför ett årsmöte så de kan hitta en ersättare. Rimligen är du kvar till nästa årsmöte. Resten av styrelsen bör också underrättas men jag tycker det räcker om du tar upp det på ett styrelsemöte.Kan en avgå, på egen begäran, ur en styrelse trots att mandattiden inte är i närheten av att vara över?
Om ja, hur ska en göra då? Ta upp det offentligt på styrelsemöte? Skriftligt? Muntligt till ordförande?
Något annat som kan vara bra att ha koll på om en avgång sker?
Uppfattar som att det i TS fall är aktuellt att inte sitta kvar till ordinarie stämma(årsmöte). Är orimligt/omöjligt att sitta kvar till årsmöte om man t ex sitter i en brf styrelse och flyttar...Jag hade tagit upp det med valberedningen inför ett årsmöte så de kan hitta en ersättare. Rimligen är du kvar till nästa årsmöte. Resten av styrelsen bör också underrättas men jag tycker det räcker om du tar upp det på ett styrelsemöte.
Självklart kan man avgå när man vill ur en idel styrelse. Det räcker att meddela ordf eller skriva mail.Kan en avgå, på egen begäran, ur en styrelse trots att mandattiden inte är i närheten av att vara över?
Om ja, hur ska en göra då? Ta upp det offentligt på styrelsemöte? Skriftligt? Muntligt till ordförande?
Något annat som kan vara bra att ha koll på om en avgång sker?
Det brukar inte vara krav på vice ordförande i stadgarna, så posten får vara tom till nästa ordinarie stämma. Det värsta som kan hända är att det krävs extra stämma ifall det blir för få i styrelsen eller om ordförande också skulle avgå innan ordinarie stämma. Men det är ju inget som du behöver bekymra dig över.Tack snälla ni för svar!
Det kommer inte att vara aktuellt att sitta kvar till nästa årsmöte, därav frågan.
Föreningen är en ideell förening och jag är invald som vice ordförande - påverkar det på något sätt? Jag antar att jag inte behöver säga till Bolagsverket iaf![]()
Åh vad skönt att veta!Det brukar inte vara krav på vice ordförande i stadgarna, så posten får vara tom till nästa ordinarie stämma. Det värsta som kan hända är att det krävs extra stämma ifall det blir för få i styrelsen eller om ordförande också skulle avgå innan ordinarie stämma. Men det är ju inget som du behöver bekymra dig över.![]()