Även afghanhundar kan

G

Galathea

Måste bara skryta lite och berätta att min älskade Cerberus (afghanhund för den som inte vet) fick uppflytt i freestyle i tisdags! Fy sjutton vad jag är glad! Visst var det väl med nöd och näppe, och visst kan han ändå lite bättre på träning. Men tävling är och förblir en annan sak och när vi klev av planen var jag så sjuuukt nöjd med hans insats! Vi slutade på 8e plats av 19 startande. Med det slog han faktiskt både bC's, aussies och andra mer lättränade och lättmotiverade raser. ;) Tävlingen var i Linköping och miljön var riktigt svår, på en gammal skruttig matta full med kissfläckar. Jag hade skadat benet och suttit på akuten i tio timmar dagen innan, så sedvanliga förberedelser som hundbad, lösspring och annat blev inte av. Det tycks dock vara ett vinnande koncept. ;)

Här är länk till klipp från tävlingen:
http://www.youtube.com/watch?v=UZPmQZDLaj0

Jag startade även Zoria, min tvååriga tik. Henne hade jag egentligen inte helt startklar då vi inte hunnit träna bort belöningarna och inte hade ett ordentligt program ännu. Planen var att starta henne på My Dog men tänkte att vi kan lika gärna testa på och se det som en träningstävling. Hon fastnade i mattan på slutet tyvärr, men slutade ändå på en 10:e-plats och missade preciiis uppflytt. Vilket hon inte skulle ha heller, men jag är riktigt nöjd över hennes insats. :)

Här är Zorias nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=Sg6OF9hWbrU

Nåväl. Ville bara visa att det GÅR att tävla med afghaner också. Man får bara tåla att bli diskad emellanåt när dom kommer på att det är roligare att göra annat. Och bli gråhårig under tiden man tränar. Men kul har vi! :p

Sv: Även afghanhundar kan

Grattis!!
Längtar tillbaka till tävlingsbanorna, tävlade med lagotton förut och fick henne uppflyttad till klass 3 på gamla reglerna.
Nu har vi dock inte tid till tävling samt att fröken börjat få artros, så några fler tävlingar tror jag tyvärr inte det blir för hennes del. Inte i freestyle i alla fall...

Härligt du fortsätt så!:banana: :D

Men jag måste fråga, är det inte vissa rörelser som måste vara med i programmet eller är det kanske först senare? Hade iallafall fått för mig att tex fotgående var tvunget att va med men det tyckte jag inte såg nåt? Behövs inte det ska jag banne mig leta fram en go låt o en tävling i närheten för då är jag och Ziva klara för start.. typ xD

Grattis!

Vad kul det ser ut, nästan så att man blir sugen på att prova! Fast rottweiler lär väl vara en ännu tokigare ras i sammanhanget :D

Freestyle-regler

Finns inga obligatoriska rörelser längre.

I freestyleklasserna finns inga obligatoriska rörelser. Andelen HTM-positioner som får ingå är
dock begränsat och poängavdrag görs om andelen positionsarbeten som är godkända enligt
HtM-reglerna överstiger 25% av programmet.

Grattis!

Vad kul det ser ut, nästan så att man blir sugen på att prova! Fast rottweiler lär väl vara en ännu tokigare ras i sammanhanget :D

Det tror jag inte? Varför skulle det vara det? Rottweilern är ju stark.

Jag tycker det är jättekul att Galathea satsar på sina afghaner. :bow:

Grattis till uppflyttningen Galathea! Du måste berätta om du skall tävla på MyDog - det vill man ju inte missa!

Grattis :)

Jag älskar afghaner, eller vinthundar överlag. Men afghaner är bara så läckra.
Om vi är samma dagar på My Dog kanske vi kan ses så jag får klappa lite? :)

Gu va de ser kul ut :) Och med vinthund = SUPERTUMMEN UPP :) Det är inte de lättaste att hålla dom motiverade, jag minns alla gånger jag som liten också ville hålla på med agility med varghundarna, de krävdes många många köttbullar för att hålla intresset uppe, inga problem med att lära in saker och ting men att få det igen... ;) Underbara vinthundar!

Lycka till på nästa tävling!

Grattis!

Hehe, det blir nog inte så mycket "tokigare" än afghan nej. Det var rottis som tävlade på samma tävling. Dom är ju betydligt förigare så det är ju bara att köra. :)

Förr var det några obligatoriska rörelser, i klass 1 tror jag det var att man måste ha fyra slalombågar. Fotgående är snarare tvärtom, det vill man INTE ha. Det finns vissa positioner som räknas som Heelwork to music, bland annat just fotgående, att gå med hunden mellan benen m.m. och dessa får man ha max 25 % av i freestyleprogram. Eftersom domarna går på känsla så är det bättre att ha så lite som möjligt av det, annars åker man på poängavdrag om domarna uppfattar det som för mycket. :)

I övrigt är det bara att bygga program bäst man vill. I klass 1 säger dom att det är lite "less is more" som gäller. Det som är viktigt är att musiken passar hunden och att man använder sig av tempoväxlingar osv i musiken. Och att man använder rörelser som passar hunden. En del domare är t.ex. lite petiga med när hundarna går på bakben utan stöd, småhundar klarar det bra me ser det obalanserat ut med stora hundar så kan man få neddrag. Jag som har stora, lufsiga hundar med långa ryggar undviker sådana rörelser helt, främst för att jag själv inte vill träna mina hundar på sånt som kan vara dåligt. Men det beror som jag förstått det på hur hunden genomför det. Så som sagt, rörelser som passar hunden och musiken helt enkelt.

Så kolla upp vilka positioner som räknas i heelworken och bygg ett freestyleprogram utan (eller med väldigt lite) dessa. Så är det bara att tuta och köra. :)

www.hundaktiv.se läggs tävlingarna upp och på www.hundfreestyle.se finns alla regler och sånt där. Klass 1-programmet ska vara minst 45 sekunder och max 2,5 min eller något sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Grattis :)

Jag älskar afghaner, eller vinthundar överlag. Men afghaner är bara så läckra.
Om vi är samma dagar på My Dog kanske vi kan ses så jag får klappa lite? :)

Om klass 1 blir av på My Dog så kommer vi tävla där på fredagen. :) Blir det för många anmälda så drar dom in klass 1, alt. lottar vilka som får plats. Så jag vet inte ännu om det faktiskt blir start. Har anmält både Cerberus och Zoria iaf.

Men, det lutar åt att vi kanske har en rasmonter där i år och isf finns vi för allmän beskådan alla fyra dagarna på ett eller annat sätt. Så det är klart du ska klappa afghan! :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka