Avelsvisning!

Muninn

Trådstartare
Jaha- jag ska tydligen rida avelsvisning till våren!
Chefen har kommit på att jag och vår svarta prinsessa passar så bra ihop, så hon vill inte skicka iväg den till ngn tränare för visning. Hon är ju en väldigt speciell dam, och vi har dessutom dåliga erfarenheter av det sedan innan, och så känns det dumt att göra det precis innan tävlingssäsongen.
Jag är ju inte helt nybörjare :p men jag har NOLL KOLL på avelsvisningar!

Visst, jag har sett hingst-videon... Men jag ser ingen röd tråd?
De rider fram och tillbaks på passbanan, så mkt förstår jag. Men hur ska gångarterna visas? Hur många längder har man på sig? Måste man vissa ett visst antal längder i varje gångart?

Hur går exteriörbedömningen till?

Har man egen musik till?

Jag vill veta allt... och jag vet att här finns folk som ridit avelsvisning inne ;) Så, snälla, dela med er av era erfarenheter!
Jag är nervös! Redan! :crazy: Det är ju ingen dålig häst heller. Kan inte precis skylla på henne om det går dåligt... tränaren idag tyckte hon borde ha 9 för trav och 8.5 för tölt, kanske 9 om vi jobbar ordentligt... så.... Det känns lite pressande ;)

Sv: Avelsvisning!

Avelsklubben Idunn ordnar en seriekurs för precis såna som dig. Kolla på www.idunn.se för mer info (under Aktiviteter).

Om du av någon anledning inte kan vara med där så är det nog ett hett tips att ta hjälp av någon erfaren tränare/avelsvisare som kan hjälpa dig på vägen fram till visning.

Tack! Det känns ju som om det är bra och ha koll på vad som krävs... :)

Det bästa är nog att skaffa en tränare som har erfarenhet och meriter från avelsvisning. Denne tränare kan då checka av er titt som tätt och se till att utvecklingen går åt rätt håll, då kan ni även få tips om form, tempo och upplägg. Det skiljer ju sig en del från vanlig tävling, du har ju ett antal raksträckor/längder på dig och det gäller ju att lägga upp en plan. Du får fritt visa vilken/vilka gångarter och tempo du vill på de sträckorna som du har till ditt förfogande.

Men det bästa är ju att du har flera chanser på dig under säsongen, du kan ju bedömma om hästen så många gånger du vill. Och du behöver absolut inte komponera ett Kürprogram med musik, den står avelskansliet för:D

Det är även bra att ha någon som kan visa dig hur du ställer upp och leder hästen vid extriörbedömningen. För faktum är att du kan påverka hästens poäng beroende på hur du ställer upp hästen. Ställer du ex. upp hästen för kort så kan det ju bidra till att ex. hals eller rygg inte kommer till sin rätt.

Sen ska du absolut inte tänka att du måste prestera 9 nior och liknande. Jag vet att du rider en häst med mycket kapasitet och är säkerligen en skicklig ryttare. Men inte ens Häggbergarna, Vignir eller Skúlasson får nior på allt. Man får göra sitt bästa och sedan försöka bättra på det under den öppna visningen (då flera hästar rids samtidigt och man har en möjlighet att försöka höja någon poäng här och där, man har dock inte så många sträckor på sig som på första visningen.). Så inte ska du börja fundera på det alla redan.

Lycka till och lägg gärna ut lite nya bilder på din svarta pärla!

Hehe, jag tar också åt mig:p tack:)

Jag tycker det är "pinsammt" att lämna mitt sto till en tränare då han ofta inte visar sitt fina jag förrens efter ca. ett halvår, utom i passen där hon visar det direkt :) Men många har fördomar om henne då hon varit vild tidigare.. har inte trivits och har kvar några små ovanor från det :( Fast hon e jäkligt kul att rida:D

Skulle isf vilja lämna henne till någon som inte är rädd för att visa ett sto som går in i första klass...

Det är kurs på Gerstorp den 18-19/11 om just Avelsvisning. Ev tar de fortfarande emot anmälningar, kolla noteringen 06-10-20 om att det då var platser kvar :idea:

Tror den kan vara värd att gå.

Kursen hålls på Stenholmen i Linköping

Saxat från SIF:s hemsida=
"Kurs: Hur ska jag förbereda min häst bäst inför avelsbedömning
Tid: 18-19 november 2006
Plats: Gerstorp, Linköping

Avelsutskottet inbjuder till kurs på Gerstorp i Linköping med instruktörerna Vignir Jónasson och Johan Häggberg, dels teoretisk och dels praktisk kurs i visning och förberedelse av hästen inför avelsvisning. Kursen vänder sig till alla kategorier: ägare, ryttare och uppfödare av islandshästar. Kursen kommer att varvas med praktik och teori, det sista i samband med lunch på Kärnaskolan i Malmslätt. Övernattning i flerbäddsrum för ryttare på Gerstorp till en kostnad av 200 kronor per natt inklusive frukost.

Denna kurs är redan utannonserad med intresseanmälan i Islandhästen nr 5 och det var glädjande nog många intresserade. Ni som preliminärt anmälde er har naturligtvis förtur, men p.g.a. begränsat antal hästar (12) finns det endast plats för en häst per familj. Däremot är ett stort antal deltagare utan häst mycket välkomna till kursen men får då själva ordna med övernattning i Linköping. Förslag på bra boende kan fås i samband med anmälan.

Kursen kostar för ryttare 2100 kronor (inklusive box hela helgen och luncher) + övernattning enligt ovan. För clinicdeltagare utan häst är priset 800 kronor för båda dagarna och 500 kronor för en dag

Anmälan sänds in till lotta@skeppargarden.se och principen först till kvarn gäller! "

Men jag ser ingen röd tråd?
De rider fram och tillbaks på passbanan, så mkt förstår jag. Men hur ska gångarterna visas? Hur många längder har man på sig? Måste man vissa ett visst antal längder i varje gångart?

Hur går exteriörbedömningen till?

Du har 9 sträckor på dig och visar då 4 - eller 5 - gångarter. Här kan du hitta FIZO, alltså avelsreglementet som gäller:
http://www.icelandichorse.se/new/avel/arsplan.htm
Det gäller att visa hästen på det för den bästa sättet, och ofta innebär det snabbare/ kraftfullare gångarter än på tävlingar t ex. Galoppen vill man gärna se med riktigt ös och lyft. Det är ofta ett taktikande, inte minst på den öppna bedömningen då flera ryttare rider samtidigt.

Exteriört gäller det att ställa upp hästen så fördelaktigt som möjligt, och det finns som redan nämnts många knep för detta. Skoningen och hovarna kan man ju påverka om man planerar sina skoningar i tid. En del lägger över manen för att få delad man och möjligen en mera fördelaktig halslinje. Att ha hästen i ett för visningen RÄTT hull påverkar också vissa saker i exteriörbedömningen.

Har du INGEN erfarenhet så gör du bäst i att försöka skaffa dig, genom kurser eller en tränare. Det är SVÅRT att få hästen att prestera optimalt, totalt är en visning sas "15 minutes of fame" - visning + exteriör samt efterföljande öppna bedömningen. Även om det är hästen som skall bedömas så är det ryttaren/ tränarens uppgift att visa hästen från sitt bästa håll, och här tas inte hänsyn till sämre uppställning eller liknande - det som visas är det som skall bedömas. Inte det som *kan* finnas där.

Tillägg: väger du sen in de olika koeffecienterna för gångarterna så kanske man satsar extra mycket på tölten (koeff 15) på bekostnad av traven (7,5), för att chansa på att komma in i stambok. Det finns ju mycket taktik här som kanske inte framgår om du kollar på en visning - men det syns väl vad vissa ekipage strävar efter att höja på den öppna bedömningen. Dessa värden kan du kolla mera på i ovanstående länkar ...

Senast ändrad av en moderator:

Vignir Jonasson var visst nere i Kristianstads trakterna i förra veckan för att tipsa inför visningar osv. Så det var ju synd att du missade den.. Tror inte det blir fler just här nere. Misstänker att det var de som var mest intressant för er?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 518
Senast: IngelaH
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka