Avelstoförsäkring

Nebraska

Trådstartare
Jag har ett sto som konstaterats dräktigt nu,och vill teckna en försäkring. Men jag har ingen koll alls vad som finns. Vad ska man ha?

Sv: Avelstoförsäkring

Är stoet försäkrat sedan tidigare, och i vilket bolag?

If har att fölet blir automatiskt försäkrat via mammans försäkring från 90 dygns dräktighet. Man får då ut ett belopp motsvarande vad det kostat att tillverka, ca 12 000 kr.

Är stoet inte försäkrat får du väl ringa runt till de olika bolagen och höra vad som gäller för nytecknande av försäkring.

Man kan teckna en fosterförsäktring från dygn 45 eller 90, beroende på bolag.

Hos Agria kan man teckna upps toet som avelssto vilket innebär att fölet omfattas av mammans försäkring första månaden, att man kan få ersättning om stoet förlorar sin avelsduglighet, och en del till som jag inte minns nu.

Det finns som det skrivits dräktighetsförsäkringar om det är fölet du vill försäkra.
När mitt sto blev dräktigt ringde jag försäkringsbolaget och frågade om de rekommenderade at jag ändrade försäkring på stoet, men eftersom hon skall bli ridhäst igen sa ombudet att det absolut säkraste var att behålla stoet i den försäkringen hon redan hade. Skulle jag sätta henne i avel för gott så skulle jag byta.
/U

Är stoet försäkrat sedan tidigare, och i vilket bolag?

If har att fölet blir automatiskt försäkrat via mammans försäkring från 90 dygns dräktighet. Man får då ut ett belopp motsvarande vad det kostat att tillverka, ca 12 000 kr.

Är stoet inte försäkrat får du väl ringa runt till de olika bolagen och höra vad som gäller för nytecknande av försäkring.

Det är från 45 dygn.
Max 12000kr men det innebär att stoet månste vara försäkrad i minst 12000kr, är hon i 5000kr så får man ut max 5000kr.
Den täcker hingstens avgifter (bokning, språng, dräktighets avgift) samt seminavgifter.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
721
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka