Avelsto -antal föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare unox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 026
U

unox

Ni som har avelsston, har ni någon plan för hur ni kommer betäcka ert/a sto/n i framtiden?
Tar ni föl varje år eller låter ni stoet vila något år emellan? Hur många dräktigheter tycker ni isåfall
man kan utsätta stoet för i rad.

Vi förutsätter att stona håller sig friska och fräscha i framtiden:)

Sv: Avelsto -antal föl

I sista ridsport finns en artikel av Ingrid Andersson där det står bla
"Dräktighet är det bästa för en livmoder2 påpekade professor Sidney Ricketts både angående ovanstående punkt o för att upplysa om att man inte behöver ge avelsston ett viloår".

Artikeln är på sid 66 i nr 5. Den var mycket givande.

Jag anser detsamma. Om stoet bara är friskt o förra fölningen gick bra ser jag ingen som helst anledning att inte betäcka ett sto igen som går i avel.
Jag har ett 10 årigt sto som jag har bara till avel för hon har en skada i frambenet.(inget ärftligt)
Hon ska betäckas varje år.
Sen har jag en 18 åring som jag tänker försöka hinna med några föl till på. Hon tog sig självt ett friår förra året.
De andra bestämmer jag från år till år om de ska betäckas eller inte.
Vill inte ta fler en 3 föl per år. Blir så mycket att hantera.

Här betäcks de. I fjol gick en tom, då hon fölade så sent på säsongen (Var sent betäckt, och gick nästan 12 månader). Vi provade på fölbrunsten, och en brunst till. När hon inte tog sig då, struntade vi i det, för vi vill inte ha för sent födda föl. Vi hade annars möjligheten att prova en gång till innan säsongen var slut.

Jag tror att om de inte skulle må bra av att bli dräktiga, så tar de sig inte.

Vi betäcker på! Ralme Z stoet brukar lösa det genom att inte ta sig med föl vid sidan, suck...
Oldtimer xx stoet ger så mycket till fölis att hon går ner mycket i kondition efter fölning men hon blir dräktig så fort hon ser en seminspilta. Hon är född 2000 och har haft föl varje år sedan 2004, vi har funderat på att ge henne ett viloår så vi får se. Det blir inte i år i alla fall....

Mvh / Fia

Mitt nya shettissto har varit dräktigt varje år. Betäcktes första gången som treåring och är nu 15 år. Tyvärr har några föl försvunnit på vägen, någon kastning, nåt felläge och förra årets föl dog några dagar gammalt (orsak okänd). Men dräktig har hon alltså varit varje år. Och jag kommer fortsätta betäcka henne så länge hon blir dräktig.

Jag betäcker varje år! Så länge stoet blir dräktigt är allting ok och hon behöver inte någon planerad vila.
Ibland händer det att något sto inte tar sej. Jag ger det 5 försök och om hon inte tagit sej då så blir det vila. Våra fölston har det dock ganska så glassigt i livet med grönbete året runt! De rids inte eller arbetas över huvud taget.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: Ketrawzc
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 773
Senast: Packipim
·
Avel Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år. Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏 Har dock en liten fundering... Tänker använda...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka