Avelssto med fång - foder?

Ramona

Trådstartare
Det vill sej inte battre an att mitt Connemara sto fick fang nagra veckor innan folet var pa g. Hon var ute pa rikligt bete, men flyttads snabbt in i en hage med mycket mindre gras. Jag stodfodrar henne numera med betfor och musli gjort for avelsston (14% protein).
Nu har lill-hingsten kommit ut och stoet mar mycket, mycket battre. Dock kommer hon inte att fa ga pa det betet som det var tankt att hon skulle ga pa, sa nu maste jag ha henne i "fang-hagen"och stodfodra henne med muslin.
Jag ar dock jatteorolig for att hon och folet inte far i sej vad de behover. Stoet ar fortfarande for tjock, men det har hon alltid varit. Det ar helt omojligt att halla hennes vikt nere!! :angel:

Ni som har avelsston med fang, hur har ni gjort under sommaren?
Ska jag vara orolig, aven fast folet gar upp i vikt och vaxer som han ska??

Sv: Avelssto med fång - foder?

Jag tycker inte att du behöver vara orolig, så länge stoet håller hull så får hon tillräckligt med energi o proteinet räcker säkert. Dessutom så tar stoet av hull o muskler inom rimliga gränser om det behövs för att producera mjölk.
PL

Dom brukar kunna tappa en del vikt av att ge di så nu har du ett bra tillfälle att försöka få lite koll på hennes midjemått. ;)
så länge hon har ordentligt med mjölk och fölet växer så borde det inte vara nån fara att hon inte går på bete utan får annat foder där man mer kan kontrollera så hon inte får i sig för mycket.

Hon tappar inte hull av att ge di, detta ar inte hennes forsta fol och hon har genom alla tider varit for tjock. :) Hon ar tyvarr egentligen ingen bra mamma, utan tar hellre all naring till sej sjalv, an ger det till folet. Men som Peter_Lundin sager, sa tar hon av fett och muskler om det tvingas pa henne, vilket det nu ska goras. Det ar ju inte bra for henne heller att vara sa tjock.

Ar det battre om jag satter henne pa bantning och stodfodrar folet nar han blir nagon vecka aldre och ater kraftfoder pa egen hand? Eller ska jag fortsatta som jag gor nu, med att ge henne kraftfoder och lite bete och lata folet ata av hennes kraftfoder?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
2 995
Senast: Mirre
·
K
Träning Tar just nu om en hingst pa snart 2 ar (Maj) som inte ar sa hanterad. han ar inte mkt hanterad och var valdigt skygg nar man skulle...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: jinx
·
Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 799
Senast: Bewelinn
·
Träning Hej jag har tankt att jag ska borja rida en hast, problemet ar att hasten inte gar att fanga i hagen. Jag har varigt dara en gang...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama