Även jag var där, med anteckningsblocket i högsta hugg.
Flambeau - Var spänd, blåste upp sig ordentligt och rör sig fint i trav och skritt. Galoppen är aktiv, men inte särskilt rund och lite typiskt kwpn-skuttig i stil med B H Don Olymbrio. Var rätt lugn i stallet sedan efteråt, men den typ av energi han avger är inget för mig.
Dionysos - Var vacker som en dag. Tysk precision personifierad, ridbar avspänd och såg ut att trivas i arenan. Fin galopp och talang för svåra rörelser. Extra plus för att han hade ett så vackert huvud. Kanon om man har ett lite större sto utan D och R väldigt nära som man vill ha in lite ridbarhet och elegans i.
Van Vivaldi - Elegant, rörlig, fin sida och svart som natten. Gav ett energiskt intryck utan att vara tokspänd och skygg. Kommer nog vara en av de mest använda dressyrhingstarna i år. Hans typ, stam, gång och ridbarhet borde vara intressant till ett stort antal svenska ston. Jag var faktiskt väldigt imponerad. Kul att se en hingst med tre riktigt bra gångarter också. I stallet tyckte jag dock att man såg att det var en känslig individ som var van vid att paraderas runt för allas åskådning - han ville liksom vara ifred.
Elholms Bonito - Som jag sett fram emot att få titta på honom live. Jag gillar den skarpt, han var lite blyg när han först kom in, men lugnade sig sedan och visade upp tre gångarter i uppförsbacke med mycket kraft i. Lite större format, men lätt och med fin sida. I stallet var han lugn och ödmjuk och ryttarinnan hade mycket gott att säga om hans personlighet. Min favorit för dagen.
Benetton Dream - Kan aldrig vara 173 cm hög, no way. 176 med skor, minst. Ridbar, rörlig, stor. visade upp en jättefin passage och talang för svåra rörelser. Har dock lite längre bakben och ett kort lite platt kors, något jag tycker man skall tänka på när man väljer honom. Skritten var för dagen elastisk och rörlig, men med bristande takt - det var nästan lite passgångsvarning emellanåt tyckte jag.
Sankt Erik II - Har ett väldigt vackert huvud tycker jag. Och rörelserna är bra. Temperamentet verkar vara behagligt och ridbarheten hög. Han utstrålar dock ingen energi. Jan sade på sin visning att en riktigt bra häst vill alltid mer, och blir nästan hetare ju mer du samlar den - Det intrycket får jag inte av St. Erik II utan han ser ut att ge så mycket som ryttaren ber om men inte mer. Detta kan såklart vara en fördel, speciellt om man vill coola ned och tillföra ridbarhet till sin avkomma.
Frans Andreo II - Var fin och visade upp sig väl. Ger ett lite långt intryck kanske mest pga. att bakbenen ofta är så långt bakom honom. Såg rolig ut att rida. Ger kanske inte så mycket wow-intryck som avelshingst eftersom konkurrensen är så stor. Var stissig i boxen och ville åka hem, blev kanske stressad av allt folk.
Bergåkras Amaranth - Rör sig fortfarande som en P.R.E. Alltså den är rätt fin exteriört, och han ser ridbar ut och verkar vara en trevlig individ, men mig lockar han inte alls. Jag har inte heller lyckats hitta mycket prestationer på mödernet, så för mig är den en fin häst men inte mer.
Dunedecillo P - Hade ett otroligt tryck i bakkärran. Och här hade vi en hingst som verkligen utstrålade energi, men en kontrollerad sådan. Det var arbetsglädje helt enkelt. Den rör sig trevligt, såg ridbar ut och är behaglig att vila ögonen på. Det enda negativa jag har att säga är att han är nästan lite överbyggd.
Clever Hill Q - Är fin, avspänd, rör sig i uppförsbacke och verkar väldigt trevlig. Men han har tyvärr den där halsen som man ser hos många uphill-avkommor. Brett ansatt och lite kort. Långa, nästan lite gracila ben och ganska kort rygg. Han har ett ganska starkt kwpn-möderne med mycket tävlande hästar på högre nivå.
Highcruiser - Är för mig lite lik St. Erik II, lydig, ridbar, rör sig lagom mycket, har ett vackert huvud och är ganska bra sammansatt. Lämnar bevisligen trevliga hästar med nöjda ägare. Men ger inget energiskt intryck utan det är lydigt och stadigt. Efter visningen var han väldigt intresserad av grannen i stallet, skrek en del men var inte särskilt uppjagad.
Sen är ju inte jag intresserad av hopphästar, men Twister de la Pomme var helt otrolig. Vilken presicion och kapacitet den hästen hade. Den sög tag i hindren utan att vara het, kom rätt hela tiden, hade väldigt fin teknik och hoppade som attan utan att överhoppa sig det minsta. Väldigt imponerande.
Ang. anledningen till att han inte är gk. i andra förbund och att det inte tycks gå att lösa ett-sto på honom är pga. att även om AES kräver hälsointyg och gör en inspektion så genomgår de inte ett traditionellt hingstprov med testryttare osv.